به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۰۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۲۷۵۰۵
رئیس سازمان محیط زیست کشور خبر داد:

سقوط 61‌پله‌ای‌ ایران در رده‌بندی‌ محیط‌زیست

گروه جامعه: رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: در طی ده سال گذشته ایران در رده بندی های جهانی و منطقه ای، شاخص های محیط زیستی 61 پله سقوط کرده است که البته شاخص های ملی ما نیز همین موضوع را تایید مي‌کند.
سقوط 61‌پله‌ای‌ ایران در رده‌بندی‌ محیط‌زیست
دکتر معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری مدیران استان گلستان، ابراز داشت: کشور ما در زمینه محیط زیست از شرایط خوبی برخوردار نیست که باید تلاش کرد در این زمینه به یک رویکرد اساسی در همه فعالیت‌هاي توسعه ای، صنعتی و دیگر موارد توسعه توجه شود. وی افزود: ما معتقد نیستیم که فعالیت‌هاي اقتصادی باید به هیچ عنوان متوقف شود بلکه رشد اقتصادی باید با روش‌هاي سخت گیرانه تر همراه با محیط زیست همراه شود و در کنار مطالعات فنی که برای اجرای طرح‌ها انجام مي‌شود مطالعات زیست محیطی هم به طور جدی دنبال شود.

ابتکار با بیان این مطلب عنوان داشت: در حال حاضر در کشور ما سه و شش دهم درصد بیشتر از ظرفیت‌هاي طبیعی استفاده مي‌کنند که اگر با این الگو پیش برویم محیط زیست کشور روز به روز بیشتر نابود مي‌شود. وی ادامه داد: همچنین هم اکنون مصرف انرژی در کشور پنج برابر کشورهای دیگر است و در زمینه تخریب منابع آبی و رودخانه‌ها در رده‌هاي اول دنیا هستیم.

معاون ریاست جمهور با بیان اینکه توسعه کشور مبتنی بر ظرفیت‌هاي طبیعی ایجاد مي‌شود ، خاطر نشان ساخت: در برنامه ریزی هایی که ریاست جمهوری کشور برای توسعه انجام داده اند یکی از این محورها را به مسئله محیط زیست اختصاص داده اند. وی افزود: ما نباید در طرح‌هاي توسعه به صورت بلدوزر وار پیش رویم و در کنار پیشرفت و توسعه باید به مسئله محیط زیست نیز توجه داشته باشیم و کاری کنیم که حداقل آسیب‌ها به محیط زیست وارد شود، چرا که توجه به این امر توسعه ای همه جانبه را به دنبال دارد.

ابتکار با عنوان اینکه محیط زیست برای تسلط و تخریب نیست، بیان داشت: این مواهب الهی قانون خاص خودش را دارد و باید توجه داشت که در جهان سالهاست این دیدگاه به کنار رفته است و توسعه محیط زیست توسعه ای موازی با دیگر توسعه‌هاي به شمار می‌رود. وی تصریح کرد: اگر توسعه ای قرار است اتفاق بیفتد باید بتوانیم به درستی آن را مدیریت کنیم و همچنین اگر برنامه ریزی برای کشور انجام مي‌شود بایستی این برنامه ریزی با ظرفیت‌ها و قوانین محیط زیستی هماهنگ باشد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان این مطلب که شورای عالی محیط زیست بعد از هفت سال تعطلی امسال توسط ریاست جمهوری احیا شد، یادآور شد: در این شورا باید بررسی کنیم که در کجا قرار داریم و بر همین اساس به جلو برویم. وی با اشاره به اینکه موضوع مصرف بهینه انژی باید به طور جدی در بین ادارت دولتی کلید بخورد ، ابراز داشت: امیدوارم استان گلستان جزء اولین استان هایی باشد که در این زمینه بتواند الگوی دیگر استان‌ها قرار بگیرد.

ابتکار اضافه کرد: با تلاش کنیم تا مصرف انرژی را در ادارات و نهادهای دولتی ، در ساختمان‌ها و خودروها به خوبی اجرایی کنیم و مدیریتی را با نام مدیریت سبز در کشور توسعه دهیم و همچنین در کنار این به مدیریت منابع اب نیز بپردازیم. وی با بیان اینکه ایران هفتمین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای در جهان است، عنوان داشت: این امر باعث شده است تا کشور در طی سالهای اخیر حدود 1/5 تا سه درجه گرمتر شود و این امر باعث تبخیر بیشتر و تغییر الگوهای اقلیمی در کشور خواهد شد.

معاون ریاست جمهور با بیان اینکه در طی دو ماه گذشته حدود شش پلنگ کشته شده اند، اظهار داشت: نزدیک 1000 قلاده پلنگ در کشور بیشتر نمانده است که باید به این موضوع که این حیوانات جز میراث طبیعی ما است توجه جدی داشه باشیم.

۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۴:۲۲
بازم یک رکورد جدید! (197256)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۴:۳۳
درود بر خانم دکتر ابتکار واقعا دراین 8سال گذشته خیلی ظلم کردند خیلی (197261)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۶:۲۴
خانم ابتکار از خاطرات حمله به سفارت آمریکا برامون تعریف کنید
شما دوستان هم منفی بدین (197332)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۱:۰۹
باشه اما یک زن اصلاح طلب است (197491)
نجات کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۳:۱۲
دوستان،این حرفها کمکی به رشد و توسعه کشور نمیکنه،لطفا با امید به فردای روشن ایران، بحثها رو در جهت رفع کمبودها و چالشهای زندگی امروز و اینده مردم کشور ارایه کنید. (197549)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۲:۵۲
البته منم یادم نمیره
ولی توبه واسه همین وقتاس (197542)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۴:۴۳
درود برخانم ابتکار بازگشت شما به ریاست این سازمان یعنی تحرک دوباره نحیط زیست 8سال ظلم به مردم و محیط زیست (197269)
نجات کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۵:۱۱
خانم ابتکار،
لطفا طرحهای انتقال اب از سرچشمه های رودخانه های کارون و دز را مورد ارزیابیهای دقیق زیست محیطی قرار دهید،خصوصا طرح موسوم به بهشت اباد را که واقعا برای محیط زیست استانهای چهارمحال و خوزستان مخرب و نابودکننده است و اجرای ان نفسهای کارون را حسابی به شماره خواهد انداخت. (197293)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۶:۳۷
همینکه جرات گفتن این حقایق را دارند و نقاط ضعف را شناسایی کرده اند و چشمان خود را بر مشکلات نبسته اند جای قدردانی و تشکر دارد. (197338)
Negar
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۸:۵۴
خانم ابتکار لطفا به وضعیت کم ابی رودخانه ی کارون،خشکی تالاب هور العظیم،الودگی های شدید هوای خوزستان و مشعل های نفتی دائما روشن اطراف اهواز هم رسیدگی بفرمایید.با تشکر (197406)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۰:۰۲
تو اختلاس اولیم تو چیزهای مثبت رده های آخر. (197455)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۱:۱۰
روحاني: به افراطیون می‌گوییم پنبه‌ها را از گوش درآورند!..........چه زود ذات منافق دیکتاتوریتون از پرده بیرون افتاد.......تساهل ..........تسامح............تضارب ارا..............هه هه هه جهان بدون خشونت..........هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههوههههههه.............................. (197492)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۱:۲۶
درچند مورد رتبه اولیم
1- تورم 2رقمی
2-طلاق
3- بیکاری
4- فساد اداری و اقتصادی
5-مصرف لوازم آرایشی
جدیدا هم سوال از وزرای دولت (197502)
SAAAAAABBBZZZ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۱:۵۸
درود بر خانم ابتکار که لاقل جرات گفتن واقعیت رو دارند! (197526)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۲:۲۵
خانم ابتکار،شما گفتید که هیچ طرحی در کشور بدون انجام مطالعات جامع زیست محیطی اجرایی نخواهد شد.
ما که فراموش نمیکنیم امیدوارم شما هم فرامش نکنید. (197534)