به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ ساعت ۰۳:۵۷
کد مطلب : ۲۸۰۵۹
غیرنظامیان سوری درانتظار کمک‌های انساندوستانه

كري: ایران بشرط قبول‌توافق ژنو۱ به‌ژنو۲ بیاید

گروه بين‌الملل: مشارکت ایران در کنفرانس صلح سوریه موسوم به "ژنو ۲" هم‌چنان مشروط مانده و قطعی نیست. جان کری، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که ایران در صورتی می‌تواند در کنفرانس یادشده حضور یابد که طرح تشکیل دولت موقت در سوریه را بپذیرد.
كري: ایران بشرط قبول‌توافق ژنو۱ به‌ژنو۲ بیاید
وزیران خارجه آمریکا و روسیه، پس از ملاقات سه جانبه با اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، یک کنفرانس خبری مشترک در پاریس برگزار کردند. کری در این کنفرانس خبری گفت، مقدم ایران به نشست "ژنو ۲" گرامی است، به شرط آن که مفاد توافق "ژنو ۱" را بپذیرد. او در ادامه گفت: «من امروز ایران را برای پیوستن به جامعه ملل و ایفای نقشی سازنده در صلح دعوت می‌کنم.» وزیرخارجه آمریکا هم‌چنین خاطر نشان کرد که جامعه جهانی در مبارزه با شبه‌نظامیان تندرو در سوریه تعهد دارد.

سرگئی لاوروف اما بدون ذکر هیچ شرطی، یادآوری کرد که "نیازی کاملا آشکار" برای حضور ایران و عربستان در نشست یاد شده وجود دارد. لاوروف نیز از اقدامات گروه‌های جهادی و تقویت جریان‌های تروریستی در سوریه ابراز نگرانی کرد. اخضر ابراهیمی در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: شخصا از مشارکت و نقش ایران در حل بحران سوریه حمایت می‌کند اما واشنگتن هر گونه پیشنهاد برای دعوت از ایران را بلوکه و به پذیرش طرح ایجاد دولت انتقالی در سوریه مشروط کرده است.

ملاقات سه جانبه پاریس با فراخوان آتش‌بس به طرفین نزاع در جنگ داخلی سوریه نیز همراه بود. کری و لاوروف از شورشیان و نیروهای اسد خواستند پیش از برگزاری کنفرانس ژنو ۲، دستکم در بخش‌هایی از سوریه سلاح‌ها را زمین بگذارند. کری گفت که در مذاکرات پاریس، به ویژه روی امکان برقراری آتش‌بس در شهر حلب صحبت شده و امید می‌رود که این اقدام پیش از شروع نشست ژنو انجام شود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «موفقیت به شروع خوب بستگی دارد.» لاوروف هم گفت، باید هر اقدام ممکن را تا قبل از برگزاری نشست ژنو ۲انجام دهیم. او افزود: «پیام ما به طرفین نبرد در سوریه، استقرار آتش‌بس در مناطق بحران‌زده است. » لاوروف و کری تصریح کردند که این امیدواری و فراخوان، به معنای پیش‌شرط برگزاری "ژنو۲" نیست. واشنگتن و مسکو امیدوارند نشست "ژنو ۲" کوشش موفقی در کاهش خونریزی و بحران سیاسی سوریه باشد. طی نزدیک به سه سالی که از شروع جنگ داخلی در سوریه می‌گذرد، ۱۳۰ هزار نفر در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

در مذاکرات پاریس پیرامون امکان تبادل زندانیان و اسرای طرفین و دسترسی میلیون‌ها نفر از مردم جنگ‌زده به تسهیلات انساندوستانه نیز صحبت شده‌است. لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی پاریس از آمادگی رژیم اسد برای در اختیار گذاشت کمک‌های انساندوستانه به مردم خبر داد. دولت سوریه قبول کرده که اجازه عبور کاروان‌های امدادرسانی در مناطق بحرانی را بدهد و با مخالفان و سازمان‌های امدادی همکاری کند. در حال حاضر هزاران نفر از مردم غوطه و ریف، از درگیری ‌شورشیان و نیروهای دولتی آسیب‌های جدی دیده و به دارو، خوراک، لباس گرم و مایحتاج انسانی دیگر نیاز دارند.

نشست "ژنو ۲" در ۲۲ ژانویه در شهر مونتروی سوئیس آغاز به کار می‌کند. این نشست با هماهنگی سازمان ملل و با شرکت نمایندگان شورشیان و دولت اسد برگزار خواهد شد. حضور طرفین، محصول تلاش روسیه برای مشارکت چهره‌های دولتی و حمایت آمریکا از گروه‌های میانه‌رو شورشی است.