به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۲۸۸۴۰
جزییات تحریم‌های لغو شده اتحادیه اروپا

بخشی از تحریم‌های اروپا تعلیق شد

گروه سياسي: شورای وزیران اتحادیه اروپا در نشست خود قانون تحریم‌ها را براساس توافق ژنو بین ایران و 1+5 اصلاح کرد.
بخشی از تحریم‌های  اروپا تعلیق شد

اتحادیه اروپا در چاچوب توافق هسته‌یی ژنو رسما بخشی از تحریم‌های ایران را تعلیق کرد.  شورای اتحادیه اروپا در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک توافق شده میان ایران و 3+3 که از امروز به اجرا درآمده است، بخشی از تحریم‌های اعمالی علیه ایران را به مدت شش ماه به تعلیق درآورد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «با به تعلیق درآوردن برخی از تحریم‌ها اتحادیه اروپا وظیفه خود را در اولین گام در جهت دستیابی به راه‌حل جامع برای برطرف کردن نگرانی‌های موجود درباره مساله هسته‌یی ایران برداشته است.
بر اساس تصمیم روز دوشنبه، محدودیت موجود درباره بیمه و انتقال یا فروش نفت خام ایران به مشتریانش برداشته شده است. هم‌چنین محدودیت در واردات، فروش و انتقال محصولات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن برداشته شد. ایران قادر است نفت خام و محصولات پتروشیمی خود را انتقال دهد هم‌چنین اقدامات لازم برای رفع محدودیت در زمینه کشتی‌رانی انجام شده است.
این محدودیت‌های تعلیق شده در دوره شش ماهه انجام می‌شود. از طرف دیگر اقدامات قانونی تصویب شده توسط شورا اواخر امروز به چاپ می‌رسد که در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر می‌شود. یادآور می‌شود که برخی از تحریم‌های اتحادیه اروپا هنوز علیه ایران در حال اجراست.

جزییات تحریم‌هایی که تحت این توافق از سوی اتحادیه اروپا لغو می‌شوند به این شرح است:
مقررات کلی
هرگونه مبادلات مالی باید از طریق بانک‌هایی انجام شود که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار ندارند؛ تمامی قراردادها باید پیش از 20 ژوییه که مدت تعلیق شش ماهه تحریم‌ها به پایان می‌رسد، اجرا شوند مگر اینکه مدت لغو تحریم‌ها تمدید شود.

حمل و نقل و بیمه نفت خام
تعلیق ممنوعیت ارایه بیمه و حمل و نقل نفت خام؛ تعلیق ممنوعیت این خدمات تنها شامل نفت خام است و محصولات نفتی دیگر را در بر نمی‌گیرد؛ کشورهای ثالث واردکننده نفت ایران شامل هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان مجاز به ارایه خدمات حمل و نقل و بیمه هستند؛ تعلیق ممنوعیت این خدمات تنها شامل کشتی‌های کرایه‌ای برای حمل و نقل نفت ایران می‌شود؛ فراهم کردن خدمات به شرکت‌های ایرانی که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند، ممنوع است یعنی بیمه کنندگان اتحادیه اروپا در صورتیکه حمل و نقل از سوی شرکت‌های تحریم شده انجام شود، نمی‌توانند خدمات بیمه فراهم کنند.

تجارت محصولات پتروشیمی
 تعلیق ممنوعیت واردات، خرید یا حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایرانی؛ ارایه تمامی خدمات مربوط مانند تامین اعتبار، مساعدت مالی، بیمه و بیمه مجدد از جمله برای کشورهای ثالث را شامل می‌شود؛ این تعلیق تحریم‌ها، تجارت با شرکت‌های تحت کنترل وزارت نفت ایران را مجاز می‌کند حتی با وجود اینکه این وزارتخانه تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا باقی می‌ماند؛ ارایه خدمات مجاز است اما نه از طریق شرکت‌هایی که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.

تجارت طلا و فلزات ارزشمند
 تعلیق ممنوعیت تجارت طلا و فلزات ارزشمند با دولت ایران، نهادهای دولتی و بانک مرکزی ایران یا اشخاص و نهادهایی که به نمایندگی از آنها فعالیت می‌کنند؛ خدمات مربوط مانند حمل و نقل را پوشش می‌دهد.

تسهیلات تجارت غیرتحریمی
 اتحادیه اروپا مبادلات مالی برای تجارت غیرتحریمی از جمله برای اهداف انسانی مانند غذا و دارو را تسهیل خواهد کرد؛ اتحادیه اروپا سقف مجوز را 10 برابر افزایش خواهد داد تا با افزایش نقل و انتقالات مالی بدون نیاز به دریافت اجازه، مبادلات غیرتحریمی تسهیل شود.


کهروباییان ساکت
Israel
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۱۹:۴۹
این را به همه ی ایرانی ها تبریک میگویم و امید وارم موفق باشید-
از دولت اقای روحانی متشکرم (199694)
اکبر جلاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۳:۱۷
ای پی اسرایل بابا اقتدار (199771)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۰:۰۲
عزای دلالان افراطی .‍‍‍.... (199703)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۰:۰۶
خدارو شکر - به نوبه خودم از تلاشهای تیم مذاکره کننده هسته ای و بخصوص شخص آقای دکتر ظریف تشکر میکنم

آقای حسین شریعتمداری ،رسایی ،بذرپاش ،قاضی پور ،احمد توکلی ،تسلیت تسلیت (199705)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۰:۲۱
امشب نتانیاهو ،حسین شریعتمداری ،پایداریها ،تندروها از غصه خوابشون نمیبره
از تلاشهای دکتر ظریف و همکارانشون بسیار تشکر میکنم (199712)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۱:۱۶
جامعه اروپا اگر چه در بعضی جا ها همراه امریکا هستند چون پیمان هایی دارند. اما در بسیاری امور مستقل هستند, ما اگر میخواهیم با امریکا مراوده نداشته باشیم حداقل باید اتحادیه اروپا را با اقدامات عملی و اعتماد دو جانبه با خود همراه کنیم .نفوذ اروپایی ها بخصوص انگلیس در پیشبرد سیاست گذاری های امریکا مؤثر استو بلعکس امریکا هم برای جامعه اروپا ارزش خاصی قائل است و ما باید از این فرصت پیش آمده حد اکثر استفاده را ببریم. (199724)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۱:۳۹
روز عزای حسین شریعتمداری و پایداریها ست (199730)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ۲۳:۱۵
لغو تحریم خودرو رو نیاوردن یعنی (199770)