به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۲۸۸۴۹
در سن ۸۰ سالگی؛

کلودیو آبادو رهبر ارکستر ایتالیایی درگذشت

گروه هنري: کلودیو آبادو رهبر پیشین ارکسترهای فیلارمونیک برلین و وین كه در جهت بردن موسیقی کلاسیک به میان مردم تلاش بسیار کرد و همواره از مشوقان استعدادهای جوان بود در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
کلودیو آبادو رهبر ارکستر ایتالیایی درگذشت
به گزارش دويچه‌وله، کلودیو آبادو در سال ۱۹۳۳ میلادی در شهر میلان متولد شد. پدر او نوازنده ویولن و مادرش نویسنده کتاب‌های کودکان بود. آبادو برای اولین بار در اپرای پرآوازه‌ی شهر میلان معروف به "اسکالا" پا بر صحنه گذاشت. او که بعدها رهبر ارکستر شناخته شده‌ای در صحنه بین‌المللی شد، از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۶ رهبر هنری "اسکالا" اپرای زادگاه خود بود. آبادو چندین سال رهبر ارکستر سمفونی لندن و ارکستر فیلارمونیک وین بود. او در سال ۱۹۸۹ به عنوان رهبر ارکستر فیلارمونیک برلین انتخاب و بدین ترتیب جانشین هربرت فون کارایان استاد برجسته موسیقی شد. آبادو به سرعت توانست احترام نوازندگان ارکستر، جامعه موسیقی و موسیقی‌دوستان را به دست آورد.

آبادو از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۰ رهبری فستیوال زالسبورگ را نیز به عهده داشت. فستیوال زالسبورگ یکی از مهمترین فستیوال‌های موسیقی و هنرهای نمایشی است. کلودیو آبادو در سال ۲۰۰۲ به دلیل بیماری از سمت رهبری ارکستر فیلارمونیک برلین استعفا کرد. او که به سرطان مبتلا شده بود، به ایتالیا بازگشت و در جزیره ساردنی ساکن شد. با وجود این او تا پایان عمر به فعالیت هنری خود و حمایت از نوازندگان جوان ادامه داد. آبادو در پایان دهه ۱۹۷۰ میلادی یکی از بنیادگذاران ارکستر جوانان اتحادیه اروپا (در آن زمان جامعه اقتصادی ارو‌پا) بود.

او همچنین در سال ۱۹۸۶ "ارکستر جوانان گوستاو مالر" را پایه نهاد که حتی پیش از فروپاشی بلوک شرق و با وجود محدودیت برای سفرهای خارجی، موسیقی‌دانان شرق و غرب اروپا را گرد هم می‌آورد. آبادو در سال ۲۰۱۲ پس از ۲۶ سال دوباره در اپرای "اسکالا" در زادگاه خود میلان پا بر صحنه نهاد. او قبلا برای انجام این اجرا با شهرداری میلان شرطی گذاشته بود. شرط این بود که ۹۰هزار درخت در شهر میلان کاشته شود. شهرداری درخت‌ها را کاشت و آبادو به روی صحنه رفت.

ابراز تاسف نخست‌وزیر ایتالیا

انریکو لتا نخست‌وزیر ایتالیا از کلودیو آبادو تقدیر کرد. به گفته نخست‌وزیر ایتالیا آبادو نه تنها در ایتالیا بلکه فراتر از مرزهای این کشور معیارهایی ماندنی به جا گذاشته است. لتا از توانایی و موفقیت‌های ملی و بین‌المللی این رهبر ارکستر تجلیل کرد و گفت: «جهان فرهنگ و موسیقی یکی از شخصیت‌های برجسته خود را از دست داد. برای ما الگو و کارنامه آبادو باقی می‌ماند که به خصوص برای جوانان تلاش بسیاری کرده است.» آبادو در گذشته درباره خود گفته بود: «من هیچ مرزی را نمی‌پذیرم و همیشه به دنبال چیزهای تازه هستم، چرا که اگر آدم فکر کند همه چیز را می‌داند، پایان زندگی فرا رسیده است.»