به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۲۸۹۹۳

مرگ 2 کارگر زن و مسوولیت شهردار تهران

گروه جامعه:​ محمدحقانی عضو شورای شهر تهران در مقاله ای درباره کشته شدن 2 کارگر زن در حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری تهران نوشت: مرگ اسف‌بار دونفر از همشهریان عزیز در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری‌اسلامی موج گسترده‌ای از اظهارنظرها و بیان احساسات را به‌همراه داشت. در این میان شورای شهر تهران به‌عنوان نهادناظر بر شهرداری علاوه بر وظایف اخلاقی، اجتماعی، شرعی و... دارای وظیفه مهم قانونی و نظارتی نیز است. به موجب ماده 71 قانون شوراها شورای شهر نهاد ناظر بر شهرداری است و بر اساس اصل صدم قانون اساسی نیز مهم‌ترین وظیفه شورا نظارت دانسته شده است.
مرگ 2 کارگر زن و مسوولیت شهردار تهران
بر همین اساس واکنش قانونی به موضوع مرگ دلخراش دونفر از شهروندان عزیز تهرانی نخستین وظیفه شورای شهر و نمایندگان مردمی آن است. آنچه واضح است در جریان عملیات نجات با وجود حضور به‌موقع ماموران آتش‌نشانی به‌منظور اطفای حریق و کمک به افراد گرفتارشده در آتش و نقص فنی بالابر آتش‌نشانی سبب تاخیر در عملیات نجات عنوان شده است و همین مساله نیز سبب خستگی و ترس حادثه‌دیدگان شده و ناامید، ناتوان و خسته به پایین سقوط می‌کنند. یادمان باشد که همه سازمان‌های خدمتگزار وظیفه دارند که به‌موقع وظایف خود را انجام دهند شاید بسیاری از هزینه‌ها برای لحظات حساس و بحرانی انجام ‌شود در حالی‌که در مواقع غیربحرانی نیازی به آنها احساس نمی‌شود. سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از جمله این سازمان‌هاست که باوجود داشتن نیروهای ایثارگر و فداکار باید از تجهیزات و ماشین‌آلات کارا و آماده برای عملیات به‌موقع برخوردار باشد. از همین‌رو است که مسوولان سازمان آتش‌نشانی و شهرداری تهران از طرف شورای شهر مورد بررسی، توجه، پیگیری و نظارت قرار می‌گیرند.

بر همین اساس اعضای شورای شهر تهران با طرح تذکر و در صورت لزوم سوال و حتی پیشنهاد استعفای شهردار تهران پیگیر حقوق شهروندی می‌شوند. در همین‌جا نباید خدمات آتش‌نشانان و کارکنان خدوم سازمان آتش‌نشانی را نادیده گرفت و قهرمانانی چون امید عباسی و البته بسیاری از مجاهدت‌های سایر آتش‌نشانان که غالبا حتی بیان هم نمی‌شود و چون شمع در پای مردم می‌سوزند و برای انجام وظیفه متهورانه، بی‌پروا و صرفا به قصد انجام وظیفه و رضای خدا دل به دریای آتش می‌زنند بلکه جان یک‌نفر را نجات دهند. ولی احساس مسوولیت مدیران شهری در اینگونه موارد بسیار ضروری است. اعضای شورای شهر تهران حمایت از شهرداری را در اجرای وظایف قانونی وظیفه خود می‌دانند و امیدواریم این تعامل همیشه وجود داشته باشد اما در مواردی که حفظ حقوق شهروندی اقتضا می‌کند که با استفاده از حق خود به‌عنوان نماینده مردم، نظارت بر شهرداری را ضروری دانسته و تا معلوم‌شدن علت واقعی ازدست‌دادن دونفر از شهروندان عزیز که در روز تعطیلی و به‌منظور کسب درآمد بیشتر و تامین زندگی ناچار به رفتن سر کار در روز عید بودند پیگیری‌های خود را ادامه دهند.
مرجع : عصر ايران