به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۲۹۴۸۷
مصوبه آزادسازی ابلاغ شد

نقل و انتقال مسکن مهر رسما آزاد شد

گروه جامعه: مصوبه آزاد سازی نقل و انتقال مسکن مهر از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد.
نقل و انتقال مسکن مهر رسما آزاد شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل 138 قانون اساسی بندهایی از مصوبات قبلی مسکن مهر را لغو کرد تا با عرضه در بازار مسکن و فروش آنها به متقاضیان جدید زمینه حضور گروههای اجتماعی متعدد در سایتهای مسکن مهر را فراهم کند. بر اساس مصوبه جدید دولت بند (6) تصویب نامه شماره 164092 مورخ 22/8/91 ، بند (3) تصمیم نامه شماره 252289 مورخ 19/12/91 و بند (5) تصویب نامه شماره 100989 مورخ 2/5/92 لغو شد.

بندهای حذف شده در مصوبه جدید دولت به شرح ذیر است:
بند (6) تصویب نامه شماره 164092 مورخ 22/8/91
نقل و انتقال اعیان واحد مسکن مهر و عرصه و اعیان مسکن مهر ملکی که دفترچه فروش اقساطی آن صادر شده است در صورت نداشتن بدهی معوق به بانک عامل و نداشتن بدهی معوق بابت اجاره زمین در اراضی دولتی پس از تایید وزارت راه و شهرسازی و طبق شرایط زیر امکان پذیر است :

الف – در صورتی که خریدار واجد شرایط مسکن مهر با فرم (ج) سبز باشد ( پس از قرمز شدن فرم (ج) خریدار، نقل و انتقال انجام مي‌شود)

ب – نقل و انتقال مسکن مهر بین دو مالک مسکن مهر

بند (3) تصمیم نامه شماره 252289 مورخ 19/12/91
متن زیر به عنوان جزء (ج) به بند (6) تصویب نامه شماره 164092/ت48522ک مورخ 22/8/1391 اضافه مي‌شود:
ج – در صورتی که در پروژه های مسکن مهر ملکی ، خریدار واحد شرایط مسکن مهر نباشد، فروشنده باید در هر نقل و انتقال ده در صد بدهی بانک را تسویه نماید.

بند (5) تصویب نامه شماره 100989 مورخ 2/5/92
متن زیر به عنوان جزء (ج) به بند (6) تصویب نامه شماره 164092/ت 48522ک مورخ 22/8/1391 اضافه مي‌شود:

ج – در صورتی که خریدار در پروژه های مسکن مهر احداثی در اراضی دولتی ، واحد شرایط مسکن مهر نباشد، فروشنده باید در هر انتقال، ده در صد بدهی بانک راتسویه نماید و قرارداد اجاره عرصه جدید به میزان پنج برابر مبلغ قرارداد اجاره در سال با خریدار جدید منعقد و این مبلغ در هر سال پنج درصد افزایش مي‌یابد. در انتقال های بعدی به خریداران غیر واجد شرایط مسکن مهر، مبلغ اجاره عرصه براساس دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی محاسبه و هر سال پنج درصد افزایش مي‌یابد.

تبصره – در صورتی که خریدار اعم از شخص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط مسکن مهر نباشد صرفا مي‌تواند یک واحد مسکن مهر را که در اراضی دولتی احداث شده و یا تسهیلات آن تسویه نشده خریداری کند.
بر پایه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، عرصه واحد های مسکن مهر در بازار مسکن و فروش آنها به متقاضیان جدید، زمینه حضور گروه های اجتماعی متعدد در سایت های مسکن مهر، جلوگیری از تجمع اقشار خاص در یک منطقه سکونتی را به دنبال خواهد داشت.

با سکونت خریداران جدید در این واحد ها ، از فرسودگی واحد ها جلوگیری شده و ساختارهای خدماتی و اجتماعی به سرعت شکل خواهدگرفت و همچنین منجر به کاهش مشکلات و جرائم ناشی از غیر قابل استفاده ماندن واحد ها مي‌شود. آن دسته از مالکان فعلی واحدها که امکان و یا قصد سکونت در این واحد ها را در شرایط کنونی ندارند با فروش این واحد ها موجبان افزایش عرضه مسکن در بازار را فراهم نموده و دستیابی به قیمت تعادلی را ممکن مي‌نمایند. با دست به دست شدن این واحد ها در نهایت امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی میسر گردیده و تسریع در بازگشت اقساط و برگشت نقدینگی تزریق شده موجب کنترل نرخ تورم مي‌شود.