به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۲۹۷۷۲

اخبار صداوسیما باز هم دولت را نشانه گرفت

گروه سياسي - رسانه‌ها: ماجراي صدا و سيما و دولت حسن روحاني به سريال دنباله‌داري تبديل شده است كه هر از گاهي در راس خبر‌ها قرار مي‌گيرد يك روز بحث عدم پوشش اخبار رياست جمهوري است روز ديگر سخن از انتشار بي موقع و ناقص خبر‌ها و آنطور كه از ظاهر امر پيداست اين داستان سر دراز دارد. صدا و سيما رسانه ملي است و گلايه دولتمردان هم از اين است كه رسانه ملي بايد رسانه تمام مردم ايران باشد نه هواخواه و داعيه‌دار يك جريان سياسي.
اخبار صداوسیما باز هم دولت را نشانه گرفت

منتقدان مي‌گويند كه زماني كه جريان متبوع رياست سازمان بر مسند قدرت مي‌نشيند همگام با او بر عرصه سياست مي‌تازد و از كوچك‌ترين اقدام و عملكرد مديران و وزرايش برنامه‌هاي ويژه تهيه كرده و به بزرگنمايي متهم مي‌شود. حالا هم كه دولت و شايد قدرت اجرايي كشور به رقيب سياسي مقابل واگذار شده است به كوچك‌ترين اقدام دولتمردان خرده مي‌گيرد و بعضا كاسه داغ‌تر از‌ آش مي‌شود كه چرا برخي حرمت دولت را نگه نمي‌دارند. جديد‌ترين مصداق اين امر هم سبك لباس پوشيدن فريد زكريا مجري شبكه سي‌ان‌ان در مصاحبه با حسن روحاني در حاشيه اجلاس داووس است.

مديران صدا و سيما با دستاويز قرار دادن سبك لباس مصاحبه كننده با رييس‌جمهور برنامه‌يي ويژه ساخته‌اند كه چرا رسانه‌هاي خارجي به رييس‌جمهور مردم ايران بي حرمتي مي‌كنند و رسمي در مقابلش حضور نمي‌يابند. اين در حالي است كه در دولت قبل مواردي بوده است كه در نشست‌هاي خبري خارج از كشور رسما به رييس دولت اهانت مي‌شد اما سمت و سوي برنامه‌هاي صدا و سيما از آن نشست مشخص القاي حضور غرورآفرين و تاثيرگذار رييس دولت دهم در عرصه بين‌المللي به مخاطب بود.

 نمونه تفاوت عملكردي صدا و سيما در قبال دولت روحاني و دولت اصولگراي احمدي‌نژاد سبك پوشش امير قطر با احمدي‌نژاد است كه امير قطر با صندل و بدون جوراب و با دشداشه پذيراي رييس‌جمهور وقت ايران شده بود. اما در آن ايام خبري از دلسوزي مسوولان صدا و سيما نبود و حتي در حاشيه اخبار هم به آن اشاره‌يي نشد. نمونه ديگر اين تفاوت عملكرد صدا و سيما با دولت‌هاي روحاني و احمدي‌نژاد در پوشش فعاليت‌هاي ديپلماتيك آنهاست، مهر ماه سال جاري بود كه صدا و سيما، سه سخنراني مهم روحاني در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل را همزمان با پخش زنده فوتبال از شبكه ديگر پخش كرد يا اينكه گفت‌وگوي مهم رييس‌جمهوري با شبكه «ان‌بي‌سي» امريكا در ساعتي پخش شد كه بازي تيم‌هاي پرسپوليس و سپاهان درحال انجام بود.

پيش‌تر اما زماني كه محمود احمدي‌نژاد در حاشيه هفتمين حضورش در نيويورك و در دانشگاه كلمبيا صدا و سيما واقعيت را منتشر نكرد و حداقل به سكوت هم اكتفا نكرد كه گزارش‌هايي را روي خروجي شبكه‌هاي سراسري قرار داد كه حكايت از موفقيت‌هاي دپيلماتيك احمدي‌نژاد و دولت در اين سفر را مي‌داد. اين تفاوت محدود به برنامه‌ها و مصاحبه روحاني در خارج از كشور نيست بلكه مصاحبه مطبوعاتي حسن روحاني كه در آن مهم‌ترين مواضع دولت و مسائل كشور درخصوص تحولات جديد عرصه ديپلماتيك در آن گفته مي‌شد هم با بازي استقلال و نماينده كره جنوبي همزمان روي آنتن رفت و سخنراني او در ديدار با نمايندگان مجلس بعد از چند روز تاخير همزمان با برنامه پربيننده 90 روي آنتن رفت.

البته رييس‌جمهوري و دولتمردان در مقابل اين رويه صدا و سيما ساكت ننشسته‌‌اند و به ضرغامي رييس اين سازمان مكررا مستقيم و غيرمستقيم گلايه كرده‌اند تا جايي كه ضرغامي براي پاسخگويي درباره سبك پوشش اخبار دولت تدبير و اميد مجبور شد در جلسه بيستم مهرماه هيات دولت حضور يابد و در اين باره توضيح دهد.

در اين جلسه حسن روحاني با انتقاد از صدا و سيما گفته بود: «گزارشي به من داده‌اند كه حتي اخبار مهم كشور و رييس‌جمهور، بعد از پخش برخي اخبار بي‌اهميت قرائت مي‌شود. از طرف ديگر صدا و سيما تلاش مي‌كند، به نيروهاي راديكال و مخالف دولت تريبون بدهد، اخبار آنها را پخش كند و دولت را نزد مردم، بي‌اعتبار جلوه دهد.»

ماجرا اما با توضيحات ضرغامي خاتمه نيافت و صدا و سيما در رويه تعاملي‌اش با دولت تدبير و اميد تغيير ايجاد نكرد چنانچه رييس‌جمهور در انتقاد به استمرار اين رويه در گزارش تلويزيوني‌اش در صدروزگي دولت هم گفت: رويه‌يي كه صدا و سيما در روزهاي آخر عمر دولت گذشته در پيش گرفته بود از هم اكنون با دولت تدبير و اميد در پيش گرفته است. گلايه رييس دولت بازهم چاره ساز نشد و سبك پوشش خبري سفر ماه گذشته روحاني به خوزستان از سوي صدا و سيما دو باره محل گلايه دولت مردان از رسانه ملي شد. داستان دنباله‌دار گلايه‌هاي دولت روحاني از صدا و سيما به زمان تبليغات انتخاباتي كانديداهاي رياست‌جمهوري بر مي‌گردد.

آن روزها هم روحاني در برنامه گفت‌وگوي ويژه شبكه دو درباره عملكرد اين سازمان گفت: «صداوسيما رسانه ملي است. به نظر مي‌رسد كه تا پايان يك دهه رياست ضرغامي بر سازمان صدا و سيما كه كمتر از 5 ماه ديگر باقي‌مانده است داستان گلايه مندي دولت از رسانه ملي ادامه يابد چرا كه اگر بنايي به تغيير رويه در سبك تعامل صدا و سيما با دولت بود پس از جلسه ضرغامي با دولتمردان اين امر مرتفع مي‌شد.

مرجع : روزنامه اعتماد

درياچه اروميه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۲۷
ضرغام تي وي يا همون كليشه تي وي بعداً ميگه چرا مخاطبم كم شده .
آقاي محترم تا وقتي داري بوسيله تكنولوژي با روشهاي لمپنيسم و پوپوليستي از اعتقادات و باورهاي مردم سو استفاده ميكني و افكار غلط رو القا ميكني تعداد بينده هات از اين هم كمتر ميشه .
خداييش خونهواده هاتون به برنامه هاي توليدي خودتون نگاه ميكنن. تازه با اين وضعيت فاجعه بارت تحليل خبر هم ميزاري (201891)
ازاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۶:۵۲
دمت گرم حرف دل ما را زدی دلم از این صدا وسیما خون است پوشش خبریشون از دولت عزیزمون انقدر ناقصه که اگر اینترنت نروم از کل اخبار روز عقبم (202050)
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۲۹
منتظریم رییس صداسیما تغییر کند امید است فردی معتدلتر بیاید که علاوه بر رعایت انصاف برنامه های متناسب با وضعیت کنونی احوال ایرانیانبسازد (201892)
adab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۶:۳۷
این یه آرزوی دست نیافتنیه. (202036)
عمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۳۸
این سازمان رسانه میلی است و کار خود را برابر آنچه که از او خواسته اند انجام میدهد بدون آنکه به خواست ملت توجهی دشته باشد ! (201899)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۴۱
برخوردهای رسانه میلی نشان میدهد که آنها احترامی برای افکار عمومی قائل نبوده و تنها برای خوشایند عده ای خاص کار میکنند . (201901)
علی گاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۴۲
امیدوارم روزی صدا و سیما هم روی تدبیر و اصلاحات را ببینه ، هر چند که خیلی بعید هست. (201902)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۵۸
لابد ضرغام مدیون محموده، میخواد ادای دین کنه. (201911)
فریاد
United States
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۰۲
واقعا رسانه میلی چرا اینجوری میکند (201915)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۳۹
توبه گرک ، مرگ است. (201930)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۴۴
سزای گرانفروش نخریدن است اقای روحانی و دولتمردان باید مانند اکثریت مردم صدا و سیما را تحریم کنند (201934)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۵۰
بهارجان اعصابم را بیشتر از اینها با صداو سیما تفکر افراطی خورد نکن مرگ بر افراطی گری (201939)
صلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۵۵
حیف از وقت نیست بذاری برای تماشای ضرغام تی وی 8 سال دروغ شنیدیم بس نبود همه چیزو سانسور حتی خبر های ورزشی رو دروغ دروغ دروغ ........ (201943)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۶:۱۳
در دولت تدبیر و امید (!) همه باید ساکت شوند و هیچ کس حق انتقاد ندارد.
از دولتی که اکثریتش امنیتی هستند توقعی نیست. (202027)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۸:۲۶
به این میگن دست پیش گرفتن........ (202110)
دو تا شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۸:۴۰
امنیتی هستند! وزرای محمود جان که بیشتر امنیتی بودند! اگر سوادی دارید لطفا بررسی کنید! در دولت مهرورز قبلی شما که هر منتقدی بیسواد و خس و خاشاک و مدارکشان کاغذ پاره نامیده می شد! خیلی رو دارید (202114)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۱:۲۷
لطفا رو هوا و صرفا به خاطر جواب دادن حرف نزنید.
سابقه وزرای دولت یازدهم را کافیست یک مرور اجمالی کنید.
اغلب وزرای دولت سابق دانشگاهی بودند. (202237)