به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۳۰۴۸۲

چاپگرهایی 4 بعدی که با آب کار می‌کنند

گروه فناوری: محققان چاپگرهای جدیدی ساخته‌اند که به جای جوهر با آب کار می‌کند، جایگزینی که بسیار ارزان‌تر و در دسترس‌تر از جوهر است.
چاپگرهایی 4 بعدی که با آب کار می‌کنند
دانشمندان چینی می‌گویند چاپگرهای ساده‌ای ساخته‌اند که به جای جوهر، با آب کار می‌کند. آنچه که با این چاپگرها بر روی یک کاغذ خاص و ویژه چاپ می‌شود، یک روز دوام می‌آورد و می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. آنها می‌گویند چاپگرهای سه بعدی را فراموش کنید چرا که آینده از آن چاپگرهای چهاربعدی است. این فناوری جدید می‌تواند حیات را بر روی زمین و حتی در فضای خارج از زمین متحول کند. شاون چانگ استاد شیمی دانشگاه جیلین در چانگ چون می‌گوید: هر بار که با این شیوه مطلبی را چاپ می‌کنید، گویی بار نخستی است که از این کاغذ استفاده می‌شود. وی افزود: ما از چاپگرهای جوهر افشان موجود در بازار استفاده کردیم. اما کارتریج آن را به جای جوهر با آب پر کردیم. این چاپگر مانند چاپگرهای معمولی است و البته قدرت جادویی آن در کاغذ چاپ نهفته است. این پژوهشگران می‌گوید استفاده از چاپ، معمولا موجب می‌شود کاغذ باطله زیادی تولید شود و از جوهرهای گرانقیمت برای تولید اسنادی استفاده می‌شود که فقط یک بار خوانده می‌شوند. این شیوه جدید امکان استفاده چندین باره از کاغذ را فراهم آورده و می‌تواند هزینه‌ها را بسیار کاهش دهد.

ژانگ و همکارانش پوشش خاصی بر روی کاغذ ایجاد کرده‌اند که به آب واکنش نشان می‌دهد. تا کنون آنها توانسته‌اند با استفاده از آب به عنوان عاملی که مولکول‌های رنگ را فعال می‌کند، از رنگ‌های آبی، طلایی، سبز و قرمز برای چاپ حروف انگلیسی و چینی مختلف استفاده کنند. گام بعدی، ترکیب رنگها برای دستیابی به رنگ سیاه است. "کرا بارتون" استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه میشیگان و متخصص فناوری چاپ عملکرد بالا، معتقد است استفاده چندین‌باره از کاغذ به جای دور انداختن آنها وسوسه‌انگیز و حرکت به سوی روش‌های پایدار چاپ مفید و کمک کننده است.  ژانگ پیش‌بینی می‌کند پیشرفت در فناوری چاپ به مصرف کنندگان امکان می‌دهد در خانه و با استفاده از این نوع کاغذ یک روزنامه یا مجله کامل را چاپ کرده و بارها و بارها آن را بازیافت کرده و استفاده کنند. وی تخمین می‌زند بر اساس 10 بار استفاده از هر کاغذ چاپ آب افشان می‌توان هزینه را نسبت به چاپگرهای جوهر افشان کنونی یک هفدهم کاهش داد. نورمن مارسولان مدر موسسه علوم و فناوری کاغذ در موسسه فناوری جورجیا در این باره می‌گوید فناوری استفاده از رنگ‌های هیدروکرومیک برای ساخت کاغذهایی که چندین بار قابل استفاده باشند هیجان انگیز است چرا که راهکار جدیدی برای جلوگیری از مشکل کاغذهای یکبار مصرف است. اگرچه محصولات کاغذی کنونی ارزان هستند با این حال این فناوری نوین می‌تواند یک قیمت رقابتی ایجاد کند.
مرجع : مهر