به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۳۰۶۸۰
تغییر سیاست فیس‌بوک؛

حالا می‌توانید با هویت مستعار اکانت بسازید

گروه فناوري: یک دهه پس از تولد فیس‌بوک٬ بنیان‌گذار این کمپانی تصمیم گرفته در سیاست پیشین خود که ترغیب کاربران به حضور در فیس‌بوک با هویت واقعی٬ از پایه‌های آن بود٬ تغییری رادیکال ایجاد کند و اجازه ساخت اکانت با نام مستعار و گشت‌وگذار فیس‌بوکی ناشناس را هم به کاربران بدهد.
حالا می‌توانید با هویت مستعار اکانت بسازید
مارک زاکربرگ خبر این تغییر را نخستین بار در مصاحبه‌ای با «بلومبرگ بیزنس‌ویک» که به مناسبت دهمین سالگرد تولد فیس‌بوک انجام شده٬ مطرح کرد. او گفت: «من کاملا مطمئنم که ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر نیازی به تداوم سیاست پیشین و وادار کردن کاربران به حضور در فیس‌بوک با هویت واقعی نداریم. اگر شما همواره صرفا به خاطر هویت واقعی خود تحت فشار باشید٬ طبیعی است که این مساله بار اضافی به زندگی‌تان تحمیل می‌کند.»

فعالیت در فیس‌بوک با هویت واقعی٬ از سال ۲۰۰۴ ایدئولوژی مرکزی این کمپانی بود. بر اساس سیاست‌های کنونی٬ اگر فیس‌بوک تشخیص دهد که نامی که با آن در این شبکه اجتماعی حضور دارید نام واقعی‌تان نیست٬ این حق را دارد که اکانت‌تان را غیرفعال کند تا بتوانید ثابت کنید که آن اسم و فامیلی٬ هویت واقعی شما است. در غیر این صورت٬ اکانت خود را از دست خواهید داد.

مارک زاکربرگ جزئیات بیشتری درباره این تغییر اساسی در سیاست‌های فیس‌بوک ارائه نکرد٬ اما به نظر می‌رسد این تغییر بیش از هرچیز برای حفظ موقعیت فیس‌بوک به‌عنوان شبکه اجتماعی و سرویس آنلاین برتر در رقابت با سرویس‌های پرطرفدار دیگری نظیر اسنپ‌چت و توییتر است که به سادگی امکان استفاده مستعار و ناشناس کاربران را فراهم می‌کنند.

حالا سرویس‌هایی نظیر اسنپ‌چت که حتی به پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری فیس‌بوک برای خرید هم دست رد زده٬ محبوبیت بیشتری دارند؛ سرویس‌هایی که استفاده از آنها حتی با نام جعلی هم ممکن است٬ عکس‌ها و پیام‌ها را ذخیره نمی‌کنند و در آنها هیچ چیزی از گذشته، گریبان کاربر را در آینده نخواهد گرفت. این تغییر همچنین نتیجه تلاش‌های کسانی است که با دغدغه‌های امنیتی و برای حفاظت از فعالان و کنشگران مدنی در سراسر جهان٬ از فیس‌بوک می‌خواستند که امکان حضور با نام مستعار را برای این گروه از افراد فراهم کند. گذشته از این٬ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری فیس‌بوک روی اینستاگرام را نباید از یاد برد.

این پلت‌فرم برای به‌اشتراک‌گذاری عکس از طریق موبایل است و در آن لزوما کاربران با هویت واقعی خود حضور ندارند و حضور با اسم مستعار هم با هیچ مانعی روبرو نیست. محصولات جدیدی هم از جمله «فیس‌بوک پیپر» به‌زودی از «لابراتوار خلاقیت فیس‌بوک» به جهان ارائه خواهد شد و هم‌پیوندی و هم‌آهنگی این سرویس‌های گوناگون احتمالا چنین تغییر بزرگی را می‌طلبید. فیس‌بوک می‌خواهد در دنیای پیچیده و پررقابت تکنولوژی همچنان پیش‌تاز بماند و برای پیش‌تاز ماندن گاه باید تن به تغییراتی بدهد که با ایدئولوژی مرکزی‌اش تفاوتی بنیادین دارد.
مرجع : دويچه وله