به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۳۱۰۴۶

شکایت از انگلیس برای بازگرداندن آثارتاریخی‌

گروه فرهنگ و هنر: ایتالیا برای بازگرداندن صدها آثار تاریخی‌اش از که در موزه‌های انگلیس نگهداری می‌شود از این کشور شکایت کرد.
شکایت از انگلیس برای بازگرداندن آثارتاریخی‌
دولت ایتالیا با اقامه دعوی در یک دادگاه اروپایی خواستار بازگرداندن صدها اثر تاریخی این کشور شده که بیشتر آنها در موزه بریتانیا در لندن، پایتخت انگلیس نگهداری می‌شوند. به گزارش هریتیج کی، موزه بریتانیا که در سال 1753 تاسیس شده، یکی از عظیم‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان است که بیش از 13 میلیون گنجینه و آثار تاریخی از بسیاری از فرهنگ‌ها، اقوام و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال در خود جای داده است. همچنین دولت ایتالیا خواستار بازگرداندن حدود 700 اثر تاریخی متعلق به مجموعه یک دلال آثار تاریخی به نام رابین سیمز شامل بیش از 700 اثر تاریخی شده است که طی سالها یصورت غیرقانونی در این کشور کشف و به کشورهای خارجی قاچاق شده و در نهایت برای جبران بدهکاری مالیاتی وی توسط دولت انگلیس مصادره شده است.

علاوه بر ایتالیا کشورهای زیادی بدنبال پس گرفتن آثار تاریخی‌شان از انگلیس هستند که در یک مورد مشهور، مقامات فرهنگی یونان از دهه‌ها قبل بدنبال آن هستند تا مجسمه‌های مرمری معبد پارتنون را که در موزه بریتانیا نگهداری می‌شوند را به این کشور بازگردانند. این مجسمه‌ها حدود دو قرن پیش توسط یک دیپلمات اسکاتلندی به انگلیس منتقل شدند و از آن زمان تا کنون، در موزه‌ بریتانیا نگهداری می‌شوند. در سال‌های گذشته، مقامات فرهنگی یونان بارها بازگشت این مجسمه‌ها را خواسته‌اند ولی مقامات موزه بریتانیا به دلایلی از جمله شرایط بد موزه‌های یونان از برگرداندن این آثار خودداری کرده‌اند. با افتتاح موزه‌ آکروپلیس، مقامات فرهنگی یونان امیدوار بودند موزه‌ بریتانیا دیگر بهانه‌ای برای پس ندادن این آثار نداشته باشند، اما همچنان با گذشت چند سال از افتتاح این موزه که یکی از مدرن‌ترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود خبری از بازگرداندن مجسمه‌های مرمری معبد پارتنون به کشورشان نیست.

دولت مصر نیز از سالها قبل تلاشهای زیادی برای بازگرداندن سنگ نوشته روزتا به سرزمین مادری‌اش آغاز کرده تا به این وسیله، مسؤولان موزه‌ی بریتانیا را وادار به برگرداندن این شیء تاریخی به مصر کند. این سنگ‌ نوشته نیز که در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود توسط سپاهیان ناپلئون در سال 1799 در روستایی به همین نام در شمال دلتای رود نیل در مصر کشف شد که روی آن سه ترجمه از یک متن کنده‌کاری شده‌ است. به همین دلیل از این سنگ برای رازگشایی خط هیروگلیف استفاده شد که برای آن شهرتی جهانی را به همراه داشت.
مرجع : ایسنا