به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۳۱۴۰۳

تجهیز گوگل ارث، به پایگاه هواشناسی

گروه فناوری: محققان دانشگاه East Anglia انگلیس، موفق به تجهیز گوگل ارث (Google Earth) به بزرگترین پایگاه هواشناسی جهان شدند.
تجهیز گوگل ارث، به پایگاه هواشناسی
صحبت کردن درباره آب و هوا و اهمیت آن در زندگی انسان، قدمتی به اندازه زبان دارد. اطلاع از شرایط آب و هوایی در تمام ارکان زندگی نقش مهمی دارد و بدون آگاهی از آن، زندگی بشر دچار مشکل می‌شود. محققان دانشگاه East Anglia وسیعترین پایگاه اطلاع‌رسانی هواشناسی را به گوگل ارث اضافه کرده‌اند. این پایگاه هواشناسی شامل تمام اطلاعات مربوط به آب و هوا و تغییرات آن در سراسر جهان، به صورت آنلاین است.

بزرگترین واحد هواشناسی جهان به نام UEA در سال 1971 شروع به کار کرد و تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه مطالعه تغییرات آب و هوایی انسانی و طبیعی آغاز کرد. این پایگاه هواشناسی با 6000 ایستگاه هواشناسی در سراسر جهان در ارتباط بود. محققان در کنار این مرکز، یک واحد تحقیقاتی آب و هوای دیگر به نام CRUTEM4 راه‌اندازی کرده‌اند که شامل دمای هوا تمام نقاط هم سطح زمین است. با استفاده از این واحد کاربران به راحتی می‌توانند روی هر یک از 6000 ایستگاه هواشناسی کلیک کنند و 20 هزار نمودار مختلف در مورد تغییرات آب و هوایی منطقه در یک ماه، در یک فصل و در یک سال را مشاهده کنند.

در این پایگاه حتی اطلاعات مربوط به سال 1850 نیز وجود دارد که منبع بسیار ارزشمندی برای مطالعه تنوع زیستی مناطق مختلف است و تغییرات آب و هوایی زمین در طول قرن را نشان میدهد. مکان‌های رابط (interface) با خانه‌های شطرنجی به رنگ قرمز و سبز نشان داده شده‌اند. از آنجا که برخی از مناطق دورافتاده فاقد ایستگاه هواشناسی هستند، بین برخی از خانه‌های شطرنج شکاف وجود دارد. برخی از سازمان‌های دولتی مانند سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نیز اطلاعات خود در زمینه آب و هوا را در اختیار این پایگاه قرار داده‌اند. برای مشاهده این اطلاعات رایگان فقط کافی است که گوگل ارث (Google Earth) دانلود شود و فایل‌هایی که دارای فرمت KML هستند باز شوند.
مرجع : ایرنا