به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۳۱۵۵۶

واکنش پنتاگون به نزديك شدن کشتی‌های جنگی ایران به مرزهای آبی ايالات متحده

گروه بين‌الملل: در پي اظهارات یک مقام عالی‌رتبه نیروی دریایی جمهوری اسلامی، كه ایران کشتی‌های جنگی خود را به سمت مرزهای آبی آمریکا در اقیانوس اطلس فرستاده است، پنتاگون ضمن ابراز تردید درباره درست بودن اين خبر گفت ما نگران نيستيم.
واکنش پنتاگون به نزديك شدن کشتی‌های جنگی ایران به مرزهای آبی ايالات متحده
خبرگزاری فارس روز شنبه به نقل از ناخدا افشین رضایی حداد، فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ایران، نوشت ایران برای نخستین بار کشتی‌های جنگی خود را به سوی مرزهای آبی آمریکا در اقیانوس اطلس گسیل داشته است. به گفته وي، این کشتی‌های جنگی سفر خود در اقیانوس اطلس را از طریق آب‌های نزدیک به آفریقای جنوبی شروع کرده‌اند.

ناخدا رضایی حداد خاطرنشان كرده بود كه نزدیک شدن کشتی‌های ایران از طریق اقیانوس اطلس به مرزهای آبی آمریکا "حامل پیامی" است. نیروی دریایی جمهوری اسلامی پیش از این نیز چند بار از برنامه خود برای فرستادن کشتی‌های جنگی ایران تا نزدیکی مرزهای آبی آمریکا سخن گفته بود. در سال ۲۰۱۲ دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی، از برنامه ارتش ایران برای گسیل کشتی جنگی به اقیانوس اطلس و نزدیک شدن به مرزهای آبی آمریکا به عنوان پاسخی به حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس سخن گفته بود.

واکنش پنتاگون

خبر اعزام ناوهای جمهوری اسلامی ایران به سواحل آمریکا با واکنش وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) روبرو شده است. به گزارش مهر، پنتاگون ضمن ابراز تردید درباره درست بودن این خبر گفت: ما معتقد نیستیم که ایران ناوهای خود را به سواحل آمریکا فرستاده باشد و در نتیجه در خصوص این موضوع نگران نیز نیستیم. "جرج لیتل" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز با ادعای اینکه بین حرف و عمل تفاوت زیادی وجود دارد ، اعلام کرد:‌ ایران این حق را دارد تا در آب‌هاي بین المللی حضور داشته باشد، اما این مسئله که آنها تا چه میزان قادر به حضور نظامی در آب‌هاي بین المللی هستند امر دیگری است. من جزئیات این ادعای ایران را نخوانده ام اما فکر مي‌کنم آنچه که گفته مي‌شود با آنچه که مي‌شود انجام داد، متفاوت است.

در همان زمان ریچارد هرمان مدیر مرکز مطالعات امنیت بین المللی در دانشگاه اوهایو نیز با ادعای اینکه حكومت ایران توانایی نظامی و مالی برای حضور بلند مدت دریایی در آب‌هاي ساحلی آمریکا را ندارد، گفت:‌ نمی‌شود این ادعا را جدی گرفت چون نیروی دریایی ایران در مقایسه با نیروی دریایی ایالات متحده بسیار ضعیف است و توانایی حضور در نزدیکی سواحل ما و انجام اقدامات خصمانه از آنجا علیه ما را ندارد و حتی در صورتی که از این ناحیه تهدیدی متوجه ما کند نیروهای آمریکا بلافاصله همه کشتی‌هاي آنها را غرق مي‌کنند.