به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۳۱۸۷۱
در پي تحریف تاریخ بختیاری در سریال “سرزمین کهن”

اعتراض بختیاری‌ها به ضرغامي در ۲۲ بهمن

گروه جامعه: در حالی که تحریف تاریخ بختیاری در سریال “سرزمین کهن” شبکه ۳ سیما، انتقاد نخبگان زاگرس میانی را برانگیخته است،‌ سکوت و بی تدبیری مقامات صداوسیما و تلاش آنها برای نادیده انگاشتن انتقاد نخبگان،‌ مردم معترض را به خیابانها کشاند.
اعتراض شبانه در اهواز درپی پخش سریال سرزمین کهن، ۲۰ بهمن ۹۲،
اعتراض شبانه در اهواز درپی پخش سریال سرزمین کهن، ۲۰ بهمن ۹۲،
به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)،‌ دهها هزار نفر از مردم بختیاری در شهرهای مختلف استان اصفهان، خوزستان،‌ لرستان و چهارمحال بختیاری در روز ۲۲ بهمن به خیابان آمدند و با سر دادن شعارهایی خواستار توقف پخش سریال موهن و ضدایرانی “سرزمین کهن” ساخته کمال تبریزی شدند.
دو روز پیش نیز برخی اعتراض خیابانی شبانه در اهواز رخ داده بود و مردم بختیاری علیه صدا و سیما شعار داده و خواستار توقف پخش این سریال موهن شده بودند.

اعتراض مدنی مردم بختیاری علیه صداوسیما
۲۲ بهمن ۹۲، شهرستان ایذه، استان خوزستان
یک تحلیلگر مسائل سیاسی امنیتی خوزستان درباره ریشه این اعتراضات به خبرنگار ایبنانیوز گفت: اعتراض نخبگان بختیاری نسبت به این سریال تلویزیونی از سه هفته پیش آغاز شد ولی مسئولان ارشد صداوسیما در تهران هیچ واکنشی به این انتقادها ندادند و درخواست مصاحبه رسانه های محلی را رد کردند و درخواست مناظره اساتید دانشگاه را مسکوت گذاشتند و حتی درصدد ارائه توضیح مختصری برنیامدند و همین سکوت و بی تدبیری ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما و زین العابدین رئیس شبکه ۳ سیما موجب گسترش اعتراضها و انتقال آن به کف خیابان شده است.

وی درباره عملکرد مدیران ارشد صداوسیما در آرام کردن اوضاع امنیتی زاگرس میانی گفت: از عملکرد مدیران ارشد سازمان صداوسیما در مواجهه با این موضوع بسیار ناراضی هستیم و این اعتراض خود را به صورت کتبی به مسئولان منتقل کرده ایم. به هرح حال،‌ به حق یا نابحق، مردم ناراحت شده اند و عدم ارائه توضیح از سوی مقامات سازمان صداوسیما آنها را ناراحت‌تر مي‌کند.

در چنین فضایی فراخوان‌های فیسبوکی برای اعتراضات مدنی شدت گرفته است و به نظر مي‌رسد در صورت تداوم بی تدبیری مسئولان صداوسیما و پخش قسمت چهارم این سریال در روز پنجشنبه، اعتراض‌ها وارد فاز جدیدی شوند. هرچند نخبگان سیاسی و اجتماعی بختیاری و مقامات محلی استانهای جنوب‌غرب کشور به خوبی درصدد آرام کردن مردم هستند ولی مقامات ارشد صداوسیما به طرز مشکوکی با نادیده گرفتن این اعتراضها به افزایش اعتراضها دامن مي‌زند.

اعتراض مدنی مردم بختیاری علیه صداوسیما
۲۲ بهمن ۹۲، شهرستان ایذه، استان خوزستان
تلاش سریال “سرزمین کهن” برای تحریف تاریخ بختیاری و خدشه دار کردن چهره حاج علیقلی خان سردار اسعد بختیاری، از رهبران مشروطه خواه ایرانی که از جایگاه خاصی بین مردم بختیاری برخوردار است، با انتقاد نخبگان زاگرس میانی روبرو شده است. در سریال “سرزمین کهن”، نقش یک خانواده ی کاملاً منفی، نوکیسه، سلطنت طلب و فاسد به خانواده ای به نام “بختیاری” داده شده است که به آزار و اذیت یک خانواده روشنفکر، وطن پرست و مظلوم به نام “اردکانی” مي‌پردازند.

همچنین در قسمتهای مختلف این سریال، علاوه بر خانواده بختیاری، از عنوان “بختیاری ها” در یکسری دیالوگهای تند و زننده و تحریک آمیز استفاده مي‌شود و بدین ترتیب آن خانواده نماینده فرهنگ و هویت قوم بختیاری معرفی مي‌شود که در واقع یک “تعمیم قومیتی” است و برخلاف زندگی مسالمت آمیز اقوام و روح تساهل قومی و موازین حقوق بشری موردنظر سازمان ملل و یونسکو و نقض تعهدات بین المللی صداوسیمای دولتی ایران مي‌باشد.