به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب : ۳۲۰۱۲

104 عضو کنگره آمریکا با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالفت كردند؛ به مذاكرات لطمه مي‌زند

گروه بين‌الملل: 104 عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما، از رویکرد دیپلماتیک او درباره مناقشه هسته‌ای ایران حمایت کرده‌ و از دیگر اعضای کنگره خواسته‌اند تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع نکنند که مذاکرات فعلی را تهدید کند.
104 عضو کنگره آمریکا با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالفت كردند؛ به مذاكرات لطمه مي‌زند
در این نامه آمده است: اگر مصوبه‌ای که خطر از هم پاشیدن هم‌بستگی بین‌المللی را در پی داشته باشد یا بدتر از آن، از اعتبار ما در مذاکرات پیش رو بکاهد و پیشرفت سخت‌ به‌ دست‌ آمده برای دست‌یابی به یک توافق نهایی قابل‌ تایید را تهدید کند، باید از آن پرهیز کرد. باراک اوباما، بارها تاکید کرده است که اگر کنگره آمریکا در مهلت شش‌ماه تعیین‌شده در توافق ژنو قانونی برای تشدید تحریم ایران تصویب کند، آن را وتو خواهد کرد. جیمز کلپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، یک روز پیش در جلسه کمیته‌ای در سنا، با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد و گفت که می‌تواند بر مذاکرات جاری تاثیر منفی بگذارد.

با پافشاری دولت آمریکا و با آغاز اجرای توافق ژنو بین ایران و کشورهای ۱+۵، از تلاش‌های حامیان شدت عمل علیه ایران کاسته شده است. ایران و قدرت‌های جهانی در این توافق که با حضور وزرای خارجه این هفت کشور به دست آمد، به راه‌حلی شش ماهه برای کاهش اختلافات دست پیدا کردند.

ایران و کشورهای ۱+۵ در سوم آذر گذشته با حضور وزرای خارجه هر هفت کشور درباره یک توافق شش ماهه برای کاهش اختلافات به اتفاق نظر رسیدند. انتظار دو طرف این بوده است که در این شش ماه، شرایط برای دستیابی به توافق بر سر حل و فصل دائمی پرونده اتمی ایران فراهم شود. طبق توافق ژنو ایران از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کرد و در عوض بخشی از تحریم‌های این کشور به حالت تعلیق درآمد.

مذاکرات برای دست‌یابی به یک توافق نهایی قرار است هفته آینده در مقر سازمان ملل متحد در وین پایتخت اتریش آغاز شود. در همین حال طبق گزارش‌ها گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی در گفت‌وگو برای اقدامی ضعیف‌تر مانند تصویب یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور بوده‌اند. شماری از نمایندگان سنا و کنگره آمریکا بنا دارند در چنین قطع‌نامه‌ای نگرانی‌های خود را از برنامه اتمی ایران مطرح کنند و به طرف‌های مذاکره با تهران یادآوری کنند که در مذاکرات "سخت‌گیرانه" عمل کنند. طبق گزارش‌ها، اعضای تندرو کنگره آمریکا می‌خواهند از مذاکره‌کنندگان بخواهند ایران را به توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم و برچیدن تاسیساتی مانند آب سنگین اراک وادار کنند. در حال حاضر و طبق توافق شش‌ماهه، ایران همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهد و توسعه تاسیسات آب‌سنگین را متوقف کرده است.

چنین درخواستی قبلا در لایحه "ایران عاری از سلاح هسته‌ای" نیز مطرح شده بود که حمایت لابی‌های عمده حامی اسرائیل را داشت و توانسته بود امضای ۵۹ سناتور را بگیرد اما نشانه‌ای از پیشرفت آن در کنگره نیست. طبق توافق ژنو در بازه شش‌ماهه‌ای که ایران و کشورهای ۱+۵ برای توافق نهایی مذاکره می‌کنند، نباید تحریم تازه‌ای علیه تهران وضع شود. برخی منابع نوشته‌اند که اگر قطع‌نامه غیرالزام‌آور هم مطرح شود، دولت آمریکا به آن هم اعتراض خواهد کرد. مقام‌های آمریکایی و از جمله باراک اوباما در هفته‌های گذشته تاکید کرده‌اند که عمده تحریم‌های فعلی علیه ایران همچنان به جای خود باقی است و در این باره به مدیران صنعتی و بازرگانان هشدار داده‌اند.