به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۳۲۱۱۹

حالا مشخص شد تاخير چندباره در پخش سریال جنجالي، «فني» نبوده است!

گروه فرهنگي: سریال تاریخی «سرزمین کهن»، كه چند هفته‌اي است از شبكه سوم در حال پخش است و جنجال برانگيز شده است، در هنگام تدوين نهايي نيز توسط برخي دست‌اندركاران فرهنگي و توليد صداوسيما، به زير سئوال رفته بود.
حالا مشخص شد تاخير چندباره در پخش سریال جنجالي، «فني» نبوده است!
به گزارش بهارنيوز، اين سريال چندين بار به دليل ديالوگ‌هاي بكار رفته در بخش‌هايي از آن، مورد بازنگري قرار گرفته و به همين دليل پخش آن نيز چند بار به تاخير افتاده بود. پخش این مجموعه به کارگردانی کمال تبریزی ابتدا قرار بود از شنبه (30 آذر ماه) روی آنتن برود که به تعویق افتاد. شبکه سه بار دیگر زمان پخش را پنجشنبه، 5 دی ماه اعلام کرد که در تاریخ مقرر هم پخش نشد تا در نهایت اواخر دی ماه زمان پخش این سریال تاریخی اعلام شود.

دي ماه گذشته سرانجام؛ پس از وقفه‌ی چندباره در پخش اين سریال، روابط عمومی صداوسیما به نقل از تهیه‌کننده این مجموعه اعلام کرد، با رفع اشکالات كه به گفته او «فنی»، بوده پخش سریال کمال تبریزی از اواخر دی ماه آغاز می‌شود. محمد مسعود - تهیه‌کننده و مجری طرح «سرزمین کهن» در همين زمينه در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود: پس از رفع مشکلات فنی فیلم، پخش آن را از اواخر دی ماه آغاز می‌کنیم. مسعود تاکید کرد، مشکلاتی در تولید این مجموعه به وجود آمده که پس از رفع آنها برای پخش به شبکه سه ارسال می شود.

سايت شبكه سوم سيما خلاصه اين سريال را اينگونه روايت مي‌كند: این مجموعه به بررسی تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از سال 1320 تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی یک پسربچه می‌پردازد. پسر بچه‌ای بنام رهی که بعد از بمباران دهکده ای توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش، راهی تهران می‌شود. سالها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی،او به خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد و ...
بازیگران اين سريال عبارتند از: شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمد رضا فروتن، حسن پور شیرازی، فرشته صدر عرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی‌خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میتراحجار و... نویسنده: علیرضا طالب‌زاده تهیه کننده ومجری طرح: محمد مسعود

اين سريال طي هفته‌هاي اخير با اعتراض اقوام بختياري در برخي استان‌ها مواجه شده كه عمدتا به دليل برخي ديالوگ‌هاي بكار رفته در قسمت‌هاي پخش شده بوده است. ديالوگ‌هايي كه ظاهرا و در عين حساسيت‌هايي كه قبل از شروع پخش سريال مورد بازنگري قرار گرفته و باعث تاخير در آغاز پخش آن شده بود، اما باز هم برخي تعابير و ديالوگهاي آن، از نگاه مميزان رسانه ملي مخفي ماند.

اين مجموعه تاريخي حالا چنان جنجال‌برانگيز شده كه به گفته برخي نمايندگان مجلس، پرونده آن به شوراي امنيت كشور هم رسيده است و برخي ائمه جمعه و مسئولان استان‌هاي بختياري نشين نيز خواستار توقف پخش آن شده‌اند. ضمن اينكه در خبرها آمده است كه كمال تبريزي قصد دارد با سفر به استان‌هاي خوزستان و چهارمحال، توضيحات خود را در باره اين سريال از طريق شبكه‌هاي محلي به معترضان ارائه بدهد.