به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۳۲۱۴۰

آثار زیان‌بار گام اول اجراي هدفمندی يارانه​ها

گروه اقتصادي: یک اقتصاد‌دان با اشاره به آثار زیان‌بار اجرای گام اول هدفمندی در سال‌های گذشته به دولت توصیه کرد راه دولت قبل را نرود.
آثار زیان‌بار گام اول اجراي هدفمندی يارانه​ها
مهدی تقوی  پایین‌آمدن نرخ رشد اقتصادی را نتیجه‌ی افزایش حساب نشده قیمت انرژی دانست و تصریح کرد: افزایش بهای انرژی به عنوان نهاده‌های تولیدی، پیش از هر چیز بر منحنی عرضه جامعه اثر گذاشته و با کاهش تولید، نرخ بیکاری را افزایش و نرخ رشد اقتصادی را کاهش داد. وی اضافه کرد: پس از آن دولت مجبور شد برای کنترل شرایط ایجاد شده، پول جدید چاپ و در بین مردم عرضه کند که این مساله نیز به افزایش نقدینگی و تورم انجامید و اقتصاد ایران را به اینجا کشاند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که دولت باید از تحمیل هرگونه شوک جدید به اقتصاد ملی جلوگیری کند، گفت: تغییر در نرخ حامل‌های انرژی بار دیگر شوک قیمتی ایجاد می‌کند و دولت باید ازاین امر پرهیز کند و سیاست‌هایی را به کار نگیرد که شوک ایجاد کند. تقوی تصریح کرد: گران‌کردن دوباره حامل‌های انرژی شوک جدید وارد می‌کند و به همین دلیل باید از این امر اجتناب شود. وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت اگر می‌خواهد اقتصاد ایران از رکود و تورم خارج شود، باید سیاست‌های دولت قبل را کنار گذارد، در غیر این صورت نمی‌توان امید چندانی به بهبود اوضاع داشت.
مرجع : ايسنا