به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۳۲۸۶۵

تنش‌های نرخ سوخت و نرخ ارز در اقتصاد

گروه اقتصادي:​ این که گمان شود با افزایش نرخ حامل‌های انرژی وضعیت تولید در کشور بهبود می‌یابد خواب اندیشی محض است.
تنش‌های نرخ سوخت و نرخ ارز در اقتصاد
حسین معروف، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان مطلب بالا اظهار کرد: فضای اقتصادی ما در چند سال اخیر نشان داده که از دو مولفه نرخ سوخت و نرخ ارز تاثیرات زیادی گرفته است. وی ادامه داد: این دو مقوله باعث ایجاد تنش‌های زیادی در اقتصاد کشور شده‌، لذا تصمیم‌گیری درباره آن‌ها بسیار حساس و تاثیرگذار است. معروف با بیان این‌که هر چند قیمت حامل های انرژی در مرحله اول هدفمندی‌ یارانه‌ها افزایش یافت ولی نوسانات شدید نرخ ارز تاثیر افزایش درآمدهای حاصل از آن را خنثی کرد گفت: درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی برای دولت در وضعیتی به مراتب پایین‌تر از شروع فاز اول رسید.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که با توجه به نرخ ارز و تورمی که در کشور وجود دارد نرخ سوخت و حامل‌های انرژی باید شامل افزایش نقطه به نقطه شود، خاطرنشان کرد:‌ قاچاق گازوئیل در مرزهای ما همچنان ادامه دارد، هر چند یکی از اهداف افزایش قیمت حامل های انرژی در فاز اول جلوگیری از قاچاق این کالاها بوده است. وی تصریح کرد: صاحب نظران معتقدند اگر قیمت هر لیتر گازوئیل تا هزار تومان هم افزایش یابد باز هم قاچاق آن مقرون به صرفه است. به گفته معروف، اجرای فاز دوم هدفمندی‌ باید متفکرانه بوده و دولت باید در شرایط رکود تورمی بسیار حساب شده عمل کند وگرنه اگر افزایش قیمت حامل های انرژی تبعات منفی نداشته باشد با بروز پیامدهای دیگر اثر آن در افزایش درآمدهای دولت بی اثر می شود.

او با اشاره به این‌که هر تصمیم غیر کارشناسانه‌ای می‌تواند بر رکود تورمی تاثیر منفی بگذارد، خاطرنشان کرد: وقتی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی صحبت می‌کنیم باید تمامی جوانب اثرات آن را در نظر بگیریم. وی با اشاره به این‌که هر افزایشی بازخورد و واکنشی از سوی جامعه را به دنبال دارد، تصریح کرد: یقینا افزایش قیمت های حامل انرژی موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود. معروف با تاکید بر این‌که نمی توان صرفا به موضوع افزایش قیمت حامل‌های سوخت ازا ین بعد نگاه کرد که درآمد دولت افزایش می یابد، اذعان کرد: قطعا این موضوع هزینه‌هایی را به همراه دارد که دولت باید متناسب با هزینه‌ها درآمد کسب کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر همپوشانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش هزینه‌های دولت، گفت: چون دولت پروژه‌های عمرانی خود را در همین کشور اجرایی می کند و باید مواد اولیه را با قیمت بالاتری خریداری کند این موضوع خود باعث افزایش درآمدها می‌شود. وی بیان کرد: افزایش قیمت سوخت بر سایر عوامل تولید حتی نیروی کار و دستمزد آن نیز تاثیر می‌گذارد و نهایتا ممکن است افزایش درآمد دولت ناشی از بالا بردن قیمت حامل های انرژی و درآمدهای آن یکدیگر را خنثی کند.

معروف با اشاره به این‌که در مرحله اول سهم تولیدکنندگان از هدفمندی‌ یارانه‌ها پرداخت نشد، خاطرنشان کرد: ولی این که بگوییم بالا بردن قیمت حامل‌های سوخت کمک به تولید کشور است خواب اندیشی بیش نیست. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان با تاکید بر این‌که باید در اقتصاد کلان دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به موضوعات نگاه کرد، گفت: دولت به همان میزان که درآمد کسب می کند باید هزینه کند و بداند که با افزایش قیمت سوخت قطعا باید پول بیشتری برای دریافت خدمات از مردم از جمله نیروی انسانی، دستمزد و ... پرداخت کند.
مرجع : ايسنا