به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۳۲۲۹
بزرگ‌ترین چالش مادورو از زمان قدرت گرفتن

درخواست مادورو براي گفت‌وگو با اوباما

گروه بين الملل: در حالی‌که شمار کشته‌شدگان در اعتراضات روزهای گذشته در ونزوئلا رو به افزایش است، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، باراک اوباما، همتای آمریکایی خود را به پذیرفتن چالش و گفت‌وگوی مستقیم فراخواند.
درخواست مادورو براي گفت‌وگو با اوباما

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دولت ونزوئلا را متهم به استفاده غیر قابل قبول از زور علیه معترضان کرده است.
با گسترده‌تر شدن اعتراض‌های پراکنده ونزوئلا طی روزهای گذشته و درگیری‌ها در نقاط مختلف آن کشور شمار کشته‌شدگان به  ۸ نفر و زخمی‌شدگان بیش از ۱۳۰ نفر رسید. از این شمار ۱۰۰ نفر غیرنظامی و ۳۷ نفر از نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی عنوان شده‌اند.
همزمان رئیس‌جمهور ونزوئلا در جمع خبرنگاران حاضر شده و خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، او را به گفت‌وگوی رودرو فرا خواند و گفت: این چالش را بپذیر؛ آن‌وقت ما گفت‌وگوهایی را در سطح بالا آغاز می‌کنیم و واقعیت‌ها عیان می‌شود. ونزوئلا انگشت اتهام در اعتراضات مرگبار روزهای گذشته را به سوی آمریکا گرفته است.
آن کشور ۲۷ بهمن‌ماه سه نفر از مسئولان کنسولگری ایالات متحده را در کاراکاس، به اتهام تماس با دانشجویان معترض از خاک خود اخراج کرد. همان زمان وزات خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای واشینگتن را به ترغیب اقداماتی برای بی‌ثبات کردن این کشور و مشروعیت دادن به این تلاش‌ها متهم کرده بود.

 از زمان روی کار آمدن مادورو، روابط کاراکاس با واشینگتن بدتر از زمان ریاست‌ هوگو چاور، رئیس‌جمهوری درگذشته آن کشور شده است. به‌تازگی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز گفت که دولت آن کشور اجازه کار خبرنگارانش را لغو کرده است.
رئیس‌جمهوری ونزوئلا شخصا هشدار داده است تا زمانی که سی‌ان‌ان پوشش خبری خصمانه خود را تغییر ندهد علیه آن اقدام می‌کند. او در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت من اجازه نمی‌دهم علیه ونزوئلا جنگ تلبیغاتی برپا شود.
لئوپولد لوپز، از رهبران سرشناس مخالفان که خود را پس از متهم شدن به خشونت، در اختیار پلیس گذاشت، از معترضان خواسته است به‌طور مسالمت‌آمیز به راه‌پیمایی‌های خود ادامه داده و تسلیم نشوند.

اعتراض‌ها و تنش‌های اخیر در ونزوئلا بزرگ‌ترین چالش از زمان قدرت گرفتن مادورو است.
طی دو روز اخیر تنش‌ها در ایالت‌های غربی نیز شدت گرفته است به طوری‌که رویترز گزارش داده است در مرکز ایالت تاچیرا، شهر سن کریستوبال، گروهی از مردم از ترس از خانه‌های خود بیرون نیامده‌اند و گروهی نیز آن را منطقه جنگی نامیده‌اند. ونزوئلا با دارا بودن بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان صاحب تورمی ۵۰ درصدی است. آمار جرم و جنایت نیز در این کشور بسیار بالا است.