به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۳۳۳۰

جنجال بر سر عکس اسکی​باز زن لبنانی

گروه ورزشي: تعدادی عکس و یک ویدئو حالا تبدیل به بزرگ‌ترین دردسر برای جکی شمعون، اسکی‌باز لبنانی شده و کار حتی به هیات دولت این کشور هم کشیده شده است.
جنجال بر سر عکس اسکی​باز زن لبنانی
شمعون که باید چند روز دیگر با لباس کشورش روی پیست برود و در اسکی آلپاین و در رشته مارپیچ بزرگ رقابت کند، حالا از سوی وزیر ورزش لبنان متهم به بردن آبروی کشورش است. گرچه جنجال الان بالا گرفته ولی عکس‌ها جدید نیست. سه سال پیش عکاسی اتریشی برای یک تقویم که قرار بود با عکس‌های قهرمانان زن و مرد اسکی حاضر در المپیک از نقاط مختلف دنیا چاپ شود، راهی فاریا، مشهور‌ترین پیست اسکی لبنان شد. شمعون جلوی دوربین رفت و تصاویر جنجالی اش را گرفت. در کنار این عکس‌ها ویدئویی به مدت یک دقیقه و سی و هست ثانیه‌ای هم ضبط شد. این اسکی‌باز ۲۲ ساله در آخر آن ویدئو می‌گوید که اسکی کردن خیلی آسان‌تر از مدل عکاسی شدن است.

آن تقویم سال گذشته منتشر شد، اما از ویدئو خبری نبود تا همین چند روز پیش که تلویزیون محلی الجدید در اخبار خود بخش‌هایی از آن را با عنوان "رسوایی" نشان داد و به دنبال آن توفانی بین لبنانی‌ها در شبکه‌‌های مجازی به راه افتاد. کار به جایی رسید که شمعون هم از سوچی دست به کار شد و گفت که این عکس‌ها را به همراه شماری دیگر از ورزشکاران حرفه‌ای گرفته و از کسانی که ناراحت شده‌اند معذرت خواست.

او همچنین در صفحه فیس بوک خود از هموطنان‌اش خواست اجازه دهند تا تمرکز و آمادگی ذهنی‌اش را حفظ کند: «این عکس‌ها سه سال پیش گرفته شده و قرار نبود پخش شوند. به هر حال می‌خواهم از همه شما معذرت بخواهم. می‌دانم که لبنان کشور محافظه‌کاری است و این عکس‌ها بازتاب‌دهنده فرهنگ ما نیست. کاملا درک می‌کنم که بخواهید از من انتقاد کنید. من حالا در بازی‌های المپیک هستم و این عکس‌هایی که خودم هم قبلاً ندیده بودم به طور گسترده‌ای پخش شده و این ناراحت کننده است. فقط از شما خواهش می‌کنم اگر آن‌ها را دیدید، بیش‌تر پخش نکنید. این به من کمک می‌کند تا روی چیزی که واقعاً مهم است تمرکز کنم؛ تمرین و مسابقه.»

فیصل کرامی، وزیر ورزش و جوانان لبنان به کمیته ملی المپیک این کشور دستور داد تا موضوع را به صورت قانونی تعقیب کند و تمام گام‌های لازم برای جلوگیری از لطمه خوردن به آبروی لبنان را بردارد؛ دستوری که به نظر می‌رسد آبرو‌ریزی بیش‌تری به بار آورد تا بسیاری آقای وزیر را به دلیل کوته‌نگری‌اش که معقتدند، بیش‌تر موجب خجالت لبنان است، مسخره کنند. اما چیزی که به وجود آمدن این جنجال‌ را عجیب‌تر می‌کند، وجود عکس‌های مشابه در لبنان است. گرچه شمار تندرو‌ها در این کشور کم نیست، اما شما در بیروت و سایر شهرها می‌توانید پوسترهای زیادی را در مورد تبلیغات جراحی زیبایی ببنید که روی آن‌ها تصاویر زنان در موقعیتی کاملاً شبیه شمعون وجود دارد.

گذشته از آن در کنار سواحل بیروت نیز تابلوهای تبلیغاتی بزرگی با عکس زنانی که بالا‌تنه‌شان لخت است، دیده می‌شود. این میزان از آزادی که در نتیجه ۱۵ سال جنگ به دست آمده، موجب شده تا لبنان به عنوان "لیبرال‌ترین" کشور خاورمیانه شناخته شود. شاید وزیر ورزش لبنان مخالف این عقیده باشد، اما بسیاری معتقدند: تغییر این تصویر بیش‌تر آبروی لبنان را می‌برد تا عملکرد یک ورزشکار المپیکی.
مرجع : بي بي سي