به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۳۳۶۲۰

تعویض شناسنامه‌ها در دفاتر پیشخوان

گروه جامعه: سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: درخواست تعویض شناسنامه در غیر از محل صدور شناسنامه امکانپذیر است و با توجه به آرشیو الکترونیکی ۱۲۶ میلیون سند هویتی ایرانیان، شناسنامه مکانیزه در همان محل صادر خواهد شد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال کشور گفت: افراد پس از رسیدن به 15 سال تمام و سن 30 سالگی برای تعویض عکس ، افراد دارای احکام صادره از محاکم دادگستری و همچنین بر اساس تصمیم های هیئت های حل اختلاف ، آرای صادره از کمیسیون‌های تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی یا کسانی که شناسنامه‌ آنها مستعمل شده است ، می‌توانند برای تعویض شناسنامه خود به دفاتر پیشخوان و ادارات ثبت احوال سراسر کشور مراجعه کنند.

مهدي تدين افزود: اشخاص 18 سال به بالا، افراد کمتر از 18 سالی که دارای حکم رشد هستند و همچنین پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از 18 سال و مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد ، با ارائه شناسنامه خود و نیز سرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می‌توانند با مراجعه با دفاتر پیشخوان و ادارات ثبت احوال سراسر کشور برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل در باره تعویض شناسنامه نمونه جدید مستعمل گفت: اصل شناسنامه، سه قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید ( برای اشخاص 15 سال به بالا ) و پرداخت هزینه مربوطه، طبق تعرفه جاری الزامی است. تدین اظهار داشت: چنانچه شناسنامه ای که برای تعویض ارائه می شود فاقد عکس باشد ، ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکسدار مانند ( گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا  معرفی نامه عکسدار دانش اموزان از مدرسه ای که مشغول تحصیل هستند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی باذکر مشخصات سجلی ) الزامی است.

همچنین پس از تطبیق اصل و تصویرمدارک معتبر یاد شده، اصل مدرک بازگردانده خواهد شد. وی تصریح کرد: چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور باشد از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی، درخواست تأیید عکس خواهد شد و کارمندان دولت یا کسبه(با جواز کسب) می‌توانند برای تایید هویت در پشت عکسهای دارنده شناسنامه اقدام کنند.

تدین افزود: شناسنامه منحصرا مطابق مندرجات نسخه سند سجلی موجود در ثبت احوال که در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ثبت شده است، صادر می‌شود. مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل تاکید کرد: از آنجا که شناسنامه سند هویت اشخاص است، برای حفظ حقوق خود به دقت از آن نگهداری کنید و ودیعه گرفتن و ودیعه گذاردن شناسنامه در هر شرایطی ممنوع است و به مصداق سوء استفاده از سند حاکمیتی مشمول مجازات می‌شود.