به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۳۳۶۲۲
علی معلم: «چ» بايد از مسابقه فجر خارج می‌شد

مگر حاتمی‌کیا مرجع تقلید سینماي ايران است؟

گروه هنري:‌ علی معلم عضو هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر در واکنش به اظهارات اخیر حاتمی کیا گفت: من فردی هستم که نه به اندازه حاتمی کیا پول گرفتم نه امکانات وی را داشتم.
مگر حاتمی‌کیا مرجع تقلید سینماي ايران است؟
وی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: وی بچه لوس سینما بوده و جایزه هایش را هم همیشه گرفته و درنهایت هم فیلم توقیفی او در دولت دهم توسط موسسه رسانه های تصویری با چراغ سبز مدیریت وقت خریداری شد. حاتمی کیا سی ام بهمن ماه در دانشگاه تهران در پاسخ به اظهارات علی معلم که گفته بود وی رفتار قیم مابانه دارد، گفته بود: «من قیم مابانه رفتار مي‌کنم یا شمایی که در هر حکومتی هستید. یک روز با پاپیون هستید، یک روز با کراوات و یک روز با پیراهن سفید. شمایی که در دولت احمدی نژاد هستید و در دولت روحانی و خاتمی هم هستید. من قیم هستم یا شما؟»

علي معلم در پاسخ او ادامه داد: حاتمی کیا که به عنوان دانای کل حرف مي‌زند آیا برای یکبار هم که شده از همکارانش دفاع کرده است؟ حاتمی کیا از جانب خودش به صورت یکطرفه از موضع دانای کل نسبت به همه سینما حرف مي‌زند و به نظر من خطای بزرگی است که سینماگر به این اندازه برای خود جایگاهی ویژه قائل است. وی یادآور شد: حاتمی کیا در گذشته هم اینکار را کرده تا محصول خود را بالا بکشد اما وی باید به یاد داشته باشد که برای بالا رفتن نباید دیگران را زیر بکشد.

هیبت اشرافی
عضو هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: ˈ ظاهرا باید برای ایشان تخت پادشاهی درست کنند تا به دیگران فرمان دهد.ˈ  معلم تصریح کرد: ما مدت ها است که انقلاب کردیم که گروه های اشرافی از میان بروند و از اینکه حاتمی کیا هیبتی اشرافی برای خود درست کرده متاسفم. وی مي‌گوید درحالی که سینماگران بسیاری هستند که مي‌توانند در باره مسائل مختلف حرف بزنند اما حاتمی کیا ظاهرا همه تریبون ها را در اختیار گرفته و راجع به جشنواره و همه چیز در جایگاه دانای کل اظهار نظر مي‌کند.

سکوت غم انگیز مسئولان سینمایی

عضو هیات انتخاب جشنواره سی و دوم فجر با انتقاد از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی به دلیل آنچه او سکوت درباره صحبت های اخیر حاتمی کیا مي‌داند، تصریح کرد: غم انگیز است که مسئولان سینمایی در این باره اظهار نظری نمی کنند. ˈ تعجب مي‌کنم چرا دست اندر کاران جشنواره سی و دوم و مدیران سینمایی درباره هیات انتخاب، داوری و جایزه ای که در بخش بین الملل برای حاتمی کیا اختراع شد حرفی نمی زنند؟ چرا از فشارهای وارده به هیات انتخاب و داوری چیزی نمی گویند؟ چرا راجع به تصمیم هیات انتخاب و دروغ های حاتمی کیا اظهار نظری نمی کنند؟ˈ 

ماجرای سیف الله داد
این تهیه کننده گفت: اولین کسی که به مرحوم سیف الله داد ناسزا گفت حاتمی کیا بود، بهتر است که تاریخ را از یادمان نبریم و ظاهرا ایشان فراموش کرده که این اقدام را انجام داده است. حاتمی کیا تمام مدت از سینمای ایران طلبکار بوده و این در حالی است که بزرگترین فیلمسازان ما در بدترین شرایط فیلم ساختند.ˈ وی ادامه گفت وگوی خود با طرح چند پرسش ادامه داد و گفت: در جشنواره سی و دوم چقدر به فیلمسازان پیشکسوت ما نقد شد؟ اما آیا آنان کلامی حرف زدند؟ چقدر از حاتمی کیا درباره فیلم های توقیفی شنیدیم؟ وی حتی یک بار هم از آثار همکارانش که سال ها در محاق توقیف مانده دفاع نکرد.

18 مدل اظهار نظر در روزهای اخیر
معلم تصریح کرد: حاتمی کیا یاد گرفته که مدل حرف زدنش طلبکارانه باشد و در اظهار نظرهای اخیرش نیز زیگزاگ بازی کند. وی با بیان این جمله که حاتمی کیا در یک هفته اخیر 18 جور اظهارنظر سیاسی اجتماعی کرده تاکید کرد: خطاب وی تنها درباره من نیست، وی درباره جشنواره فیلم فجر صحبت های متعددی کرده و دست اندرکاران این رویداد و مدیران سازمان سینمایی در صورتی که صحبت های وی درست است آن را تایید کنند.

باید چ از مسابقه فجر خارج مي‌شد
مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر با یادآوری حمایت حاتمی کیا از فیلم شیار 143 در جشنواره فیلم فجر گفت: در قوانین ورزشی، اگر یکی دوپینگ کند کنارش نمی‌گذارند؟ اگر جشنواره فجر قواعد را رعایت مي‌کرد نباید فیلم چ مورد داوری قرار مي‌گرفت زیرا حاتمی کیا به نفع دیگران وارد عمل شد و در ادامه به جشنواره فیلم فجر نیز بی حرمتی کرد. معلم تاکید کرد: این بازی را یک فیلمساز دیگری نیز قبلا انجام داده بود و وی در حال کپی برداری از او است.

تاسف برای مدیران جشنواره
وی تصریح کرد: برای مدیران جشنواره فیلم فجر متاسفم و با رفتار حاتمی کیا و سکوت مدیران سینمایی دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر، دیگر کسی عضویت هیات انتخاب و داوری را قبول نمی کند. این تهیه کننده سینما گفت: حاتمی کیا به همکارانش توهین کرد و به علیرضا رضاداد اعلام مي‌کنم که با این شرایط دیگر کسی حاضر نیست عضویت در هیات داوری و انتخاب جشنواره فیلم فجر را بپذیرد.

حاتمی کیا مرجع تقلید سینما؟
معلم یادآور شد: حاتمی کیا چه امتیازی دارد که کسی نباید به او حرف بزند؟ مگر وی مرجع تقلید سینما است که تعیین کند که باید به چه کسی جایزه بدهند؟ وی در پایان گفت: حاتمی کیا به صراحت از منتقدان خود به عنوان مزدور قلم به دست یاد مي‌کند و همه رسانه ها نیز در واکنش به این صحبت ها سکوت مي‌کنند.

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۵:۲۱
كاملا درست گفته آقاي معلم. (209591)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۹:۲۷
مطمئنی حرفهای معلم رو خوندی یا فقط چون تیتر زده بر علیه حاتمی کیا اینو میگی؟
بابا دست بردارید از این سیاست زدگی همه چی رو خراب نکنید . اینجور که معلومه تو این مملکت کلا نمیشه انتقاد کرد ! (209637)
منتقد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۹:۲۸
وا اسفا به کسانی که این نظر رو لایک کردن (209638)
نوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۹:۵۱
می خوای شما رو مرجع تقلید سینما کنیم. آخه نه که ماشاالله هرکی میاد و هرکی میره شما همنطور قدرتمند به کارت ادامه می دی و نه خط قرمزی برات هست و نه محدودیتی. راز موفقیتت چیه علی آقا. تو دولت احمدی نژاد داوری و تو دولت روحانی هیئت انتخاب؟!یه سرت تو جشنواره کنه و پاپیون می زنی یه سرت ایرانه با پیراهن سفید یقه آخوندی. (209642)
م.ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۰:۰۵
نه به خاطر همون انتخابای شاهکارت واسه فیلما می خوای برنده هارم تو معرفی کن. اصلا می خوای کلید سینما رو بدیم دست شما تا شما هم با اون چندتا ستاره ی محبوبت آبادش کنی چطوره آقای معلم؟! (209646)
سیمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۰:۰۸
بله ایشون ظاهرا باید بیان یه کلاس پیش شما بگذرونن که یاد بگیرن چطور همه طرفو با خودشون داشته باشن.آخه شما استادین. (209648)
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۳:۲۸
درود بر حاتمی کیا ، که جرئت کرد تا دست مافیا را رو کند ، مافیایی که طی این سالها با تولید فیلم های بی خاصیت ، مردم را از سینما دور کرده ... (209678)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۳:۳۹
یاد تعریف و دفاع آقای معلم از فیلم ضعیف «حکم» مسعود کیمیایی در مناظره با فراستی و سفسطه هایش افتادم. (209681)
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۵:۳۰
مگه شماها فاشیست هستید که با منتقدانتون اینقدر بد رفتار میکنید!
سطح جشنواره فجر 92 خیلی پایین بود. بدتر از همه چاپلوسی های برخی از بازیگران ... (209594)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۶:۱۵
گل گفتي
حاتمي كيا يك هنرمند ارزشي و متعهد به ارزش‌هاي انقلاب است (209605)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۸:۱۲
خدایی این حرفه خودته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من که بعید میدونم.
این که گفته حاتمی کیا مدیون سینما است کجاش دروغه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آقای 00 (209630)
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۲:۴۰
دروغ میگم مگه؟ جشنواره عیب های زیادی داشت از جمله:
1-جایزه های فراوان و مصلحتی برای رضایت چپ و راست .(مثلا اول مصلحتی جایزه را دادن به عطاران بعد میگن این جایزه مال فلانی بوده)
2- چاپلوسی های بی حد اندازه برای دولت، از طرف مدعیانی که تا دیروز خواستار سینمای غیرحکومتی بودن. از جمله خانم ه ت
3- رفتارهای فاشیستی با رقبا و منتقدان. تحقیر امثال کلاهداری و هورا کشیدن برای در میشیان! این عین دیکتاتوری است
حیف از 500 حرف بیشتر میشه وگرنه بازم ایراداتش را میگفتم. خلاصه دشمن دانا بهتر از خرسی خاله (209665)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۵:۴۷
همه چیزمون همین جوری به هم میاد
به کسی بر نخوره
مگر سیاسیون مون غیر از این هستند
یا مدیرانمون غیر از ااین هستند
یا ورزش کارامونغیر از این هستند
یا شورای شهرمون غیر از این هستند
همه چی رانت ،رانت،همهچیم رانت رانت رانت (209596)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۵:۵۴
اظهار نظر آقای وزسر نفت نشون میده درست عکس اقتصاد مقاومتی به جای بهبود بنزین داخلی دوباره میخوا کشور رو وارد کننده بنزین کنن ...جای تاسف داره (209599)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ۰۷:۴۳
حتما خودت یا خانوادت باید سرطان یا ام اس بگیری که بفهمی بنزین نامرغوب یعنی چه؟ (209701)
خاموش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۶:۰۲
در این کشور کی با کی دعوا نداره ؟خوبه هنرمندد و اهل فکر! این جور که معلم جواب داده ، گفتمان هایی شبیه دعواهای خیابانی با کلمه های تطهیر شده!نفرین برکسی که مبنای دعوا و کم تحملی را در مجتدلات فکری و سلیقه ای بنا نهاد (209602)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۶:۵۰
علی معلم واقعا درست گفته که حاتمی کیا بچه لوس سینما است . (209615)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۰:۲۱
علی معلم دلش از جای دیگه پره. فیلمی که ایشون تایید نکرده و لایق ندونسته رفته تو بخش مسابقه و هم از داورا جایزه گرفته و هم سیمرغ مردمی.حالا برای پوشاندن خطای خودش دست به تخریب حاتمی کیا زده. البته لازمه از سایت بهار هم تشکر کنیم که در این مورد علی معلم که خودش چن تا سایت و مجله داره رو تنها نذاشته و حکم دست راست علی معلمو داره. (209654)
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۰:۲۲
آقای معلم برای اینکه شما راضی بشید میگیم من بعد هرکی اعتراض کرد دستبند بزنن یا نه اصلا جابجا دارش بزنن. (209655)
فکر روشن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۶:۵۷
حاتمی کیا جادوگری قهار و کاربلد در سینمای ایران است که وظیفه قدیسه سازی برای گروههای تک صداخواه را دارد . ایشان همواره واقعیات جنگ را با بهترین زبان عاطفه و گریه ، به نفع یک نهاد خاص مصادره کرده و خواهدکرد . ایشان آزاد است هر کاری بکند ولی نباید از ارتشیان - تحصیلکرده ها - اروپا دیده ها - و خلاصه غیرخودی ها تصویر درست نشان بدهد . این ماموریت اوست که همان اهداف الله کرم ها - ده نمکی ها و ... را به زبان قشنگتری انجام دهد که میدهد..... (209616)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۷:۲۰
این چند روزه نشده یبار بیام بهار و مقاله جدید علیه حاتمی کیا نبینم. بابا تو رو خدا ول کنید مگه درد مردم اینهاست آخه... دیگه حالم بهم میخوره از سیاست بازی سایتا (209622)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۸:۱۱
من اصلا با حاتمی کیا به خاطر حرفای اخیرش حال نکردم ولی باید خدمت آقای معلم هم بگم این قدری که حاتمی کیا برای مردم و به خاطر مردم فیلم ساخته که حتی اگه با عقایدش موافق نباشم دوست ندارم یک نفر که تو این سینما فقط کارش حرف زدن بوده بیاد و این جوری بی احترامی بکنه! (209629)
فريدون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۸:۵۴
با تشكر از جناب معلم خوب است حاتمي كيا نامه فرزند هنر
مند شهيد كسوري را به دقت ميخواند و جواب ميدادراستي خوب بود در مناظره فرمايشي أقرئ حيدري در روز جمعه مي بوديد و جواب حرف هاي فردي كه خيلي خودرو أرزشي و كاربلد ميدان ست ميدا ديد (209632)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۰:۱۷
حرفاشون درسته ولی با این ادبیات باید جواب سلحشور رو بدن نه حاتمی کیا. (209653)
منتقد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۲:۵۰
وای به این که کسی خلاف خواسته مون حرف بزنه!!!
هرچی انگه به طرف میچسبونیم...
متاسفم واقعا...یکم جنبه انتقادم خوب چیزیه!
حاتمی کیا محبوبه چون آثارش فاخره...ادبیات اقای معلم دور از انتظاره! (209666)
هنر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۳:۰۵
سلام
حاتمی کیا بر قلب ها حکمرانی می کند و به حکم قلب مردم سلطان است چون خالصانه فیلم می سازد و سیاست بازی نمیکند برای همین در همه دولت ها هستش. با پیراهنی ساده و بدون پاپیون و کروات و... که نماد غربی هاست و امثال معلم به آنها افتخار میکنند (209670)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ۰۰:۴۷
بابا چرا دارین دستی دستی خوراک اون وریا رو آماده می کنین؛ خود آقای حاتمی کیا میگه تو انتخاب حرفاش گزینشی عمل میشه،حتی تو خبرگزاری فارس هم سخنرانیشون همش برش شده و تکه تکه فیلمش قرار داده شده! خود حاتمی کیا میگه به موسوی و روحانی رای داده ولی هنر رو در خدمت سیاست قرار نمی ده! همون طور که کمال الملک این کار رو کرد! پس خواهشا انصاف دوستان،انصاف! (209688)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ۰۰:۵۱
فقط حاتمی کیا از این جشنواره انتقاد نکرده بهتر است جواب انتقادها را بدهید نه به منتقدان حمله کنید (209689)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ۰۰:۵۸
راستش برا من یکی فرق نمی کنه کی هست که داره صحبت می کنه. ولی برام خیلی مشخصه که حاتمی کیا اصلا جبهه فکری و استدلال تو مخش نداره والبته این اتفاق برا خیلی از هم نسلی هاش هم صادقه. اگه به دور و برتون نیگا کنین و افرادی رو که مربوط به اون نسل هستن رو بهشون توجه کنین خیلی زود می فهمین که تقریبا هر چی که میگن ملغمه ای از حرفای چه گوارا و فوکویاما وشیخ صدوق و پدر خوانده و ... هست. اون نسل باید از همه زمینه ها کنار بره (209691)