به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۳۴۵۲۷

نوسان نرخ ارز بلای جان صادرات است

گروه اقتصادي: مشکل اصلی صادرات در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، وابستگی توان رقابتی این بخش به سیاست‌های کلان اقتصادی به‌ویژه سیاست نرخ ارز است.
نوسان نرخ ارز بلای جان صادرات است
محمود حاج رحیمی  استاداقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان گفت: افزایش بهره‌وری و توان تولیدات داخلی کشاورزی لزوما به تقویت توان رقابتی در بازارهای جهانی منجر نخواهد شد بلکه اصلاح سیاست‌های ارزی و هماهنگ کردن آن با شرایط واقعی عرضه و تقاضای ارز، شرط اول در صادرات محسوب می‌شود. وی افزود: دولت‌ها در کشورهایی که به درآمدهای نفتی متکی هستند، همواره تلاش می‌کنند به منظور جلوگیری از افزایش تورم، بهای پول خارجی را نسبت به پول داخلی ثابت نگه دارند. حاج‌رحیمی با بیان این‌که ثابت ماندن نرخ ارز مستلزم هماهنگی با عرضه و تقاضای ارز است، تصریح کرد: در غیر این صورت این مساله باعث کاهش توان رقابتی تولید داخلی می‌شود که همان بیماری هلندی است.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی مشکل اصلی صادرات ایران در بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی را در قالب بیماری هلندی قابل بررسی دانست. وی ادامه داد: طی سال‌های پس از انقلاب، تلاش‌هایی در بخش‌های تولید، تحقیق، ترویج و بهره‌وری محصولات کشاورزی صورت گرفته اما به دلیل نبود ثبات در سیاست‌های ارزی، صادرات نه تنها رشدی نداشته بلکه در بخش‌هایی افت کرده است. به گفته حاج‌رحیمی در صورت اصلاح سیاست‌های ارزی و هماهنگ کردن آن با شرایط واقعی عرضه و تقاضای ارز می‌توان با افزایش بهره‌وری، تکمیل زنجیره ارزش افزوده و دوام در بازار هدف به افزایش صادرات کشاورزی پرداخت.
مرجع : ايسنا