به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۳۵۲۷۷

استان گلستان، سرزمین آبشاران

گروه جامعه: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: استان گلستان، سرزمین آبشاران است.
استان گلستان، سرزمین آبشاران
قربان عباسی گفت: استان گلستان علاوه بر جذابیت‌های مختلف طبیعی و تاریخی با داشتن آبشارها و چشمه سارهای فراوان به سرزمین آبشاران معروف است. در گلستان شیب تند رشته کوه‌های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی نیز است آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری بوجود آورده که‌ از نواحی مختلف سرازیر است و جلوه‌های زییایی را ایجاد کرده است. از جمله آبشارهای زیبای این سرزمین می‌توان به آبشار شیرآباد، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت و دوآب اشاره کرد که در جای جای این استان پراکنده شده است. به گفته وی، این آبشارها برخی بلند و پرآب و برخی نیز طبیعی و زیبا هستند و از آن جا که در ارتفاعات و دامنه‌های شمالی البرز قرار دارند اطراف آن دارای اقلیمی مساعد و هوایی دلپذیر است. وجود این آبشارها در گردشگاه‌های طبیعی و با توجه به جذابیت های موجود در ایام مختلف سال گردشگران و مسافران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. آبشار شیرآباد در ۶ کیلومتری جنوب خان‌ به‌ بین از جمله مناطق زیبای این استان است.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: این آبشار با توجه به موقعیت خاص و وجود هفت آبشار هفت طبقه و غار منحصر بفرد همواره مورد توجه گردشگران بوده است. در بالای این آبشار غار معروفی با جاذبه‌های خاص وجود دارد، که یکی از غارهای مهم طبیعی و جالب است. از این غار آب جاری بوده و نیز زیستگاه مناسبی برای بعضی از گونه‌ها از جمله سمندر کوهستانی ایرانی است. این غار اندکی بالاتر از آبشارهای شیرآباد واقع شده و به همین نام نیز معروف است. قسمت اعظم غار شیرآباد تاریکی مطلق است و در انتهای آن چشمه‌ای وجود دارد که گفته می‌شود منشای ایجاد غار در طول قرن‌های گذشته است.

عباسی در همین زمینه ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل ویژگی‌های ساختمانی و جنس زمین، حرکت آب باعث تشکیل استخر، سنگ های استالاگتیت و بستر گلی در این غار شده است. غار شیرآباد پدیده‌ای مناسب برای علاقمندان به کشف اسرار طبیعت است که به دلیل شیب تند رشته کوه البرز در ناحیه شرقی وجود چشمه‌سارهای فراوان در دامنه کوه قلعه‌ماران، موجب آبشارهای کوچک و بزرگی در حوالی غار شده است.

وی ادامه داد: ارتفاع بلندترین آبشار شیرآباد شهر خان‌به‌بین حدود ‪ بیست متر است. آب‌های نقره‌فام که با درخشندگی و هیاهو از این ارتفاع به داخل استخرهای پایین دست آبشارها فرو می‌ریزد به عنوان جلوه‌ای زیبا و طبیعی به شمار می‌رود که به صورت پلکانی از آبشار، چشم‌انداز باشکوهی را برای گردشگران و محققین فراهم کرده است. هم چنین محیط بیرونی غار و اطراف آبشارها که کوهستانی و جنگلی بوده، پوشیده از درختان و درختچه‌هایی مانند ممرز، افرا، انجیل، توسکا، همیشک، می​باشد

عباسی با بیان این که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان برای فراهم کردن امکانات در محوطه آبشارهای استان اقدام می‌کند، خاطرنشان کرد: در این راستا اقدام به آماده‌سازی مجموعه گردشگری شیرآباد شده تا با ساماندهی و محوطه‌سازی آن مقدمات جذب گردشگران بیشتری فراهم شود. وی اضافه کرد: با این وجود، این مجموعه به عنوان یکی از بهترین مناطق گردشگری استان می باشند که تلاش شده زیرساخت های گردشگری ازجمله شبکه انتقال آب، روشنایی، نمازخانه و سرویس بهداشتی و...در آن مهیا گردد.

وی گفت: از دیگر آبشارهای استان گلستان می‌توان به آبشار دیدنی پارک ملی گلستان در شرق استان اشاره کرد. آبشار گلستان در بالادست تفرجگاه پارک ملی گلستان دارای ‪ نوزدهم و نیم متر ارتفاع و دارای آب همیشگی است و از صخره‌ای می‌ریزد که محیط اطراف آن را درختان جنگلی پهن برگ خزری پوشیده‌است و در واقع بخشی از آبشار در قسمت بالادست قابل رویت نیست.همچنین برای استفاده بهتر گردشگران و مسافران در تفرجگاه‌ها و آبشار این پارک سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، اجاق، سطل زباله، ساختمان نگهبانی و نمازخانه فراهم شده است

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان در بخش دیگری تصریح کرد: آبشار کبودوال نیز در پنج کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول در محل تفرجگاه عمومی این شهر واقع شده است. این آبشار از چشمه‌های جنوبی تشکیل گردیده و در عمق دره‌ای که جنگل انبوهی آن را پوشیده واقع شده است. آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می‌بخشد.

عباسی تاکید کرد: در مسیر رودخانه و آبشار کبودوال سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی برای استفاده گردشگران نصب شده است. این منطقه به ویژه در تابستان گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت بسیاری را به سوی خود می‌کشاند و با وجود برخی امکانات نیازمند توجه و تامین تجهیزات و تاسیسات اولیه بیشتر با رعایت ملاحظات زیست محیطی است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، آبشار رنگو نیز در هفت کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده است و محیط پیرامون این منطقه که رودخانه رنگو نیز در آن جاری است دارای هوای خنک و لطیف با درختان سر به‌ فلک کشیده است. آبشار رنگو حدود پنج تا شش متر ارتفاع دارد ولی‌ به دلیل بستر نیم‌ دایره‌ای که دارای یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی با حجم آب قابل توجه، منظره‌ای دیدنی را ایجاد کرده است. متاسفانه این منطقه علیرغم چشم‌ انداز بسیار و استفاده گردشگران متاسفانه فاقد امکانات تفرجگاهی و تفریحی بوده و نیازمند توجه بیشتر است.

وی در خصوص آبشار زیارت تصریح کرد: این آبشار در 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت و 19 کیلومتری جنوب گرگان و در مسیر یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه خاصه رود زیارت به نام شاخه آبشار قرار دارد. این شاخه رودخانه از طریق دو آبشار مجاور از ارتفاع 15متر به داخل محوطه حوضچه که در محل ریزش ایجاد شده می‌ریزد در کل محوطه آبشار زرات و پودر مانند آب در هوا معلق است و به دلیل بالا بودن رطوبت نسبی محیط روی تخته سنگ‌ها نیز پوشیده از خزه و گلسنگ است.

عباسی یاد آور شد: یکی دیگر از آبشارهای گلستان آبشار باران کوه در 18 کیلومتری جنوب غربی گرگان در مسیر رودخانه شصت کلا و پارک جنگلی باران کوه واقع شده است. این منطقه با وجود ریزش مداوم آب و صخره‌های سبز یکی از مکان‌های زیبای استان گلستان است. منشأ آبی که از کوه ریزش می‌کند از چشمه و غار‌ها تأمین می‌شود. غارهای باران کوه کوچک، باریک و طویل بوده و به تعداد زیادی وجود دارند.ریزش مداوم آب به صورت قطرات ریز و درشت شبیه باران از بالای صخره‌های پوشیده از خزه وجه تسمیه باران کوه است. این در حالی است که صخره‌های سبز در این منطقه شبیه چترهای زیبایی هستند که از یک طرف به کوه چسبیده و از سوی دیگر آویزان هستند.
مرجع : ايسنا