به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۳۵۳۰۶

پدیده دختران سنتوری در خیابان​های تهران

گروه جامعه: این روزها در خیابان‌های شمال تهران، صحنه‌هایی از نوازندگی دختران خوش‌پوش جوان را می‌بینی که پیش از این سابقه نداشته است.
پدیده دختران سنتوری در خیابان​های تهران
به گزارش سایت روزنو، اغلب صحنه‌های رویت‌شده از نوازندگی دختران در تهران مربوط به کودکان کم سن و سال در محدوده بازار بزرگ پایتخت و برخی میادین اصلی شهر مثل میدان ولیعصر است که همراه پسربچه‌های همسن و سال به نوازندگی پرداخته و پول جمع می‌کنند. این افراد اصولا ظاهر کثیف با لباس‌های نامرتب دارند و برای ایجاد حس ترحم در شهروندان، خود را به شکل و شمایل کودکان خیابانی درمی‌آورند و لباس‌های کثیف و پاره می‌پوشند. دو خواهر و برادر کوچک لاغراندام با پوست تیره که لهجه خاصی دارند را اغلب عابران در محدوده میدان ولیعصر دیده‌اند که تنبک و آکاردئون می‌زنند و پول جمع می‌کنند.

در دیگر میادین تهران هم وضع به این صورت است. بیشتر افرادی که با نوازندگی به کسب درآمد از عابران می‌پردازند، دختر و پسربچه‌های کم سن و سال هستند که ظاهری شبیه کودکان کار و خیابان دارند و سازی که استفاده می‌کنند، تنبک و آکاردئون است اما آنچه اخیرا در خیابان‌ها و میادین شمال تهران مشاهده می‌شود چیزی کاملا متفاوت از صحنه‌های یادشده است. به تازگی دخترانی جوان و زیبا که اغلب لباس‌های شیک و مرتب می‌پوشند و از بدلی‌جات هماهنگ با لباس برای دست‌ها و انگشت‌ها استفاده می‌کنند، در خیابان‌های شمال تهران مشاهده می‌شود که با هنرمندی هر چه تمام‌تر سنتور می‌زنند. کمتر می‌بینید این دختران سر خود را بالا بیاورند و به عابران نگاه کنند ولی با این حال کنار دستگاه سنتورشان، اسکناس‌های درشتی دیده می‌شود که عابران خم می‌شوند و به شکلی محترمانه، آن را هدیه می‌کنند. برخی از عابران نیز می‌ایستند و به صدای سازشان که بی‌وقفه نواخته می‌شود، گوش می‌دهند.

این پدیده‌های نوازندگی خیابانی، دخترانی جوان هستند که حد فاصل میدان ونک تا خیابان میرداماد، جایی که صدای سنتور در هیاهوی آدم‌ها و ماشین‌ها هضم می‌شود، روی زیراندازی نشسته و می‌نوازند. فاصله بین دختران سنتوری زیاد نیست و به راحتی همدیگر را می‌توانند در بین جمعیت ببینند. آنها شب‌هنگام نیز به اطراف مجتمع‌های خرید آسمان و ونک در میدان ونک می‌روند و سنتور می‌زنند؛ هرچند کنار آنها پسران جوان خوش‌پوش را هم می‌بینید که به صورت گروهی با گیتار و ویولون نوازندگی می‌کنند.

صدای موسیقی و آواز این پسران به قدری بلند است که صدای سنتور دختران گم می‌شود و به وضوح قابل تشخیص نیست. موضوع جالب توجه دیگر در همهمه موزیک و صدا، آواز دخترانی است که در تاریکی پیاده‌روهای منتهی به مجتمع‌های خرید به گوش عابران می‌رسد. این دختران همیشه آوازهای سنتی می‌خوانند و به مرور که چراغ مغازه‌ها خاموش و پیاده‌رو در تاریکی فرو می‌رود از ترانه و آواز دست می‌کشند و سازهای خود را جمع می‌کنند. صدای سازها با صدای آخرین گام‌های عابران روی پیاده‌رو به خواب می‌روند.

روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۵:۲۷
احمدی نژاد بلایی سر این ملک و کشور آورد که در تاریخ قابل قیاس با حمله اعراب و اسکندر است. (212152)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۶:۰۷
حرف دل همه رو زدی خداییش (212158)
سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۶:۲۱
فقط احمدی نژاد؟؟؟؟!!!! (212159)
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۹:۲۴
قبلی ها رو هم دیدیم! (212174)
باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۶:۴۵
نمایندگان عزیز مجلس بجای پاره کردن گلویشان در تذکر به دولت بهتر است بنفع این گروه از مردم از گرفتن یارانه انصراف دهند (212161)
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۷:۴۳
اینا که میگی رو من هر روز دارم تو ولیعصر میبینمشون تو اهنگ معین هم یه صحنه نشونشون میده (212168)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۲۲:۵۸
ربطی به احمدی نژاد تنها ندارد.حدیث امروز ودیروز نیست.هنر این کشور دشمن خونی بعضیهاست.بازارشان را از رونق می اندازد.نانشان آجر است.استاد غلامحسین بیکجه خانی را که می شناسید.نوازند چیره دست تار واز خانواده آقا حسینقلی.در مکتب تبریز مضرابش کم نظیر است.اجرای همایون بیداد استاد شجریان را ایشان تار نوازی کرده سال64 که به رحمت خدا رفت پول کفن ودفن نداشت.از این ملت غیور کسی هم قدمی برنداشت.شنیده ام ساز قدیمی اش را فروختند تا هزینه کنند.کشوری که هنرمندش به این حال وروز دچار است. (212207)
ldel
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۵:۳۹
می دونستی که خاک فرش منه رفتی نموندی (212153)
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۷:۴۳
اهنگ هایده رو میخونن ! من دیدمشون (212169)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۵:۴۲
همین امروز و فرداس که گشت ارشاد بیاد و جمعشون کنه و از نون خوردن بندازه.
این بنده خداها که کسی به فکرشون نیست. (212155)
کاوه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۵:۵۷
اوف بر شرافت ما مردم (212157)
راضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۶:۳۳
این دختران به ظاهر مظلوم پول لباس های شیک وسنتور خود را ازکجا می اورند ؟ آواز خواندن زنان درخیابان درکنار پاساژهای پرزرق وبرق ونک برای چیست ؟ توطئه ی دیگری از نوع تهاجم فرهنگی برای فاسد کردن زنان ومردان ما درحال شکل گیری است پس ازنهضت ساپورت پوشان حالا دختران سنتوری چشم دولت اعتدال وتدبیر وامید روشن اگه مردی وجانبدارانه عمل نمی کنی بچاب (212160)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۲۲:۴۰
آقا یا خانم راضی! خیلی تنگ نظری.مگر یک سنتور بازاری چقدر قیمت دارد؟سنتور استاد قنبری که نیست!از تهاجم فرهنگی هم نوشته ای که حیرت آور است. تهاجم فرهنگی این است؟یک دختر کنار خیابان ساز بزند تهاجم فرهنگیست؟واقعا چه ایرادی دارد؟ تهاجم از جانب چه کسی؟اگر جاز یا راک می نواخت شاید می شد این عنوان خنده دار را برای آن جعل کرد اما سنتور که ایرانی است.البته شاید چون مال پیش از اسلام است شما دوست بزرگوار آنرا ایرانی نمی دانید چون گویا به شما یاد داده اند ایران بعد از اسلام به وجود آمده... (212200)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۲۲:۴۷
مگر در زمان دکتر بگم بگمیان تاریخ مدارس را سانسور نکردید؟با آن نگرش بله ایرانیان قبل از اسلام ابزارهایی برای تهاجم فرهنگی به ایران بعد از اسلام ساخته اند نامردها که باید تاریخشان را از اسا قلم کرد نه! برادر من نگاهت را وسعت ببخش.بیچاره دارد گوشه ای ساز می زند تا پولی بدست آورد و تن نفروشد شما این را هم از او دریغ دارید؟! چه خاکی برسرش بریزد؟نکند دوست دارید مسافر دبی بشود؟! اجازه بده دهانمان بسته بماند راضی جان!به همین حرفها راضی باش.تو که خداداده راضی هستی دوست گرانقدر.یک مساله ساده است پدر جان! (212202)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۲۳:۴۳
ایکاش چشم و گوشتو باز میکردی و میدیدی,امار فساد وفحشا تن فروشی تو دوره هشت سال قبل چقدر زیاد شده است,لطفاظاهرو فقط نگاه نکن (212223)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۲۳:۴۸
توطئه رو احمدی نژاد کرد که اقتصاد مملکت رو به خاک سیاه نشاند تا همه برای یک لقمه نان از صبح تا شب سگ دو بزنند و بازهم نتوانند اموراتشان را اداره کنند. حضرت علی فرموده اند از هر دری فقر وارد شود از در دیگر ایمان می رود. برادر عزیز به جای اینکه چشمانت را بر روی واقعیات ببندید و خرده فرمایش بفرمایید بهتر است کمی به فقیر فقرا سر بزنی تا ببینی چگونه زندگی می کنند. هرچند اگر این کار را می کردی چنین افاضاتی نمی فرمودید. (212225)
arash
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۶:۵۳
توفیس بوک عکس یه زن بودکه سازمیزدوتوگوشه خیابون ازاین راه ارتزاق میکردهزاران لایک تشویقی گرفته بودکه مثلا بله آفرین به توکه نمیری فحشا آفرین به توکه نمیری گدایی و....همچوچیزایی کامنت کرده بودندبعدازاون سیل دخترا وپسرای نوازنده درگوشه وکنارشهرخودنمایی میکنندومینوازندبرای دلهای بیچاره ای که رادیو وسیما ماراازاونها نهی میکند (212163)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۲۲:۵۲
فیس بوک کم دشمن دارد شما هم با این نظر شمشیر آنها را علیه فیسبوک تیز کن.مبادا دیر شود؟چه ربطی به فیس بوک دارد برادر من؟طرف گرسنه نان است.هنری دارد آنرا ابزار ارتزاق کرده اینهمه آسمان وریسمان ندارد.در این کشور اگر شیشه می فروخت گویا بهتر بود نه؟هنر این کشور چقدر بیچاره است که حتی با آن دوره گردی هم نمی شود کرد؟ . . . (212205)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۷:۱۱
انسان در فضای بسته بدنبال روزنه ها می گردد .

این قانون طبیعت است (212164)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۷:۳۶
اگه میشه بهار یه مصاحبه با این گروه از دختران انجام ده تا شاید گوشه ای از درد و دل و رنج اینها واسه مردم روشن شود
اینها از سرناچاری است وگرنه کدوم دختر حاضره واسه نون اینقدر غرور خودشو خرد کنه (212167)
ااال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۸:۰۸
اینا نوادگان جناب شکیب هستند اما در شهرستانها هم کم نیستند این گونه افراد (212171)
سعید قمی
United States
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۸:۳۱
من نمیگم تقصیره کیه ولی ازماست که برماست (212172)
نی نی دیشوک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۱۹:۵۲
اره منم دیدم یکیشون داشت میخوند -یک برادر .... اومد خیلی هم جو گیر بود جلو جمع بهش گفت فقط ساکیت-یعنی نمیشه سنتور زد؟ (212175)
....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ۲۲:۳۳
البته بین تموم حرفایی که زده شد یه نکته فراموش نشه....بعضی از این بچه ها از خانواده های پولدار بالا شهرین که محض تفریح و درامد اینکارو میکنن. من چن وقت پیش مصاحبه ی اون پسرا رو با مجله ی همشهری جوان خونده بودم. اونا این کارو یه شغل میدوستن حالا نمیدونم اینام همینن یا نه (212198)