به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۳۵۳۴۶
هشدار توسط نماینده ویژه سازمان ملل متحد؛

ادامه قتل‌عام مسلمانان آفریقای مرکزی

گروه بين‌الملل: سازمان ملل متحد هشدار داد که مسلمانان آفریقای مرکزی با خطر "پاکسازی قومی" از سوی شبه‌نظامیان مسیحی روبرو شده‌اند و بیشتر مسلمانان از کشور گریخته‌اند و اکنون تنها دو درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.
ادامه قتل‌عام مسلمانان آفریقای مرکزی
نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امر پیش‌گیری از کشتارهای جمعی در ژنو اعلام کرد که تقریبا همه مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی از بیم شبه‌نظامیان مسیحی این کشور را ترک کرده‌اند. وی هشدار داد که اگر مسئولان این جنایت بزرگ مجبور به پاسخ‌گویی نشوند، جلوگیری از یک "کشتار جمعی" غیرممکن خواهد شد. آداما دینگ که پیش‌تر وکیل دیوان قضائی بین‌المللی برای قتل‌عام‌های روآندا بوده است، توضیح داد که پس از سرنگونی رئیس‌جمهور "فرانسوا بوزیزه" به وسیله شورشیان مسلمان، خشونت میان شبه‌نظامیان مسلمان و مسیحی ادامه یافته است. شورشیان مسلمان موسوم به "سلکا" حدود یک‌ سال پیش بوزیزه را برکنار کردند.

به‌گفته‌ی نماینده ویژه سازمان ملل شبه‌نظامیان مسیحی همچنان با تداوم خشونت نسبت به این رویداد واکنش نشان می‌دهند. هزاران نفر تاکنون کشته شده‌اند و یک چهارم از جمعیت ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری آفریقای مرکزی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. به‌گفته‌ی نماینده‌ی سازمان ملل متحد در امر پیش‌گیری از کشتارهای جمعی، از روز دوشنبه این هفته خانم فاتو بنزودا رئیس شاکیان دیوان قضائی بین‌المللی، همکاری با یک مرکز تحقیقاتی را در جمهوری آفریقای مرکزی شروع کرده است تا اطمینان حاصل شود که عاملان خشونت علیه مسلمانان در این کشور از چنگ قانون نمی‌گریزند.

مسلمانان پیش از این ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت آفریقای مرکزی را تشکیل می‌دادند، اما اکنون در پی فرارهای ناشی از خشونت، این رقم به ۲ درصد کاهش یافته است. هزار سرباز اتحادیه آفریقا و ۲ هزار سرباز فرانسوی تاکنون موفق به جلوگیری از جنگ داخلی در جمهوری آفریقای مرکزی نشده‌‌اند.

اتحادیه اروپا متعهد شده است که هزار سرباز دیگر به این کشور اعزام کند. در مرکز فرماندهی نیروهای خارجی باید همچنین سربازان آلمانی مستقر شوند. بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد توصیه کرده است که ۱۲ هزار پاسدار صلح کلاه‌‌آبی و پلیس به این مستعمره پیشین فرانسه اعزام شوند. آداما دینگ از همه کشورهای جهان خواسته است که با استفاده از امکانات خود به نجات انسان‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی کمک کنند.
مرجع : دويچه وله