به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۳۵۵۵۷

کسانی که نگران باز شدن فضا هستند

گروه فرهنگ و ادب:​ مهدی غبرایی با اشاره به این‌که دغدغه کسانی را که نگران باز شدن فضای فرهنگ هستند درک می‏‌کند، به آن‎ها توصیه کرد شرایط امروز را درنظر بگیرند.
کسانی که نگران باز شدن فضا هستند
این مترجم درباره وضعیت فرهنگی کشور گفت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید، فضا نسبتا بازتر شد و البته این تغییرات با مقاومت‎های زیادی هم روبه‌روست که امیدوارم این افراد هم ضرورت زمانه و تغییر را احساس کنند و بگذارند فضا کمی به سوی سعه صدر و گشایش برود. او در ادامه اظهار کرد: اگر همان انسداد ادامه پیدا کند، وضعیت مانند قبل خواهد شد و چیزی جلو نمی‌رود، اما ما به تغییر شرایط نیاز داریم.

غبرایی همچنین درباره تأثیر شادابی فضا بر ادبیات و فرهنگ گفت: مسلما اتفاقات مثبت در حوزه فرهنگ از همه نظر برای ما تأثیر مثبت دارد. بسیاری از جوانان ما که به تازگی نویسندگی و مترجمی را شروع کرده‎اند، با دشوار شدن شرایط یا با این کار قهر کردند و یا چاره را در مهاجرت دیدند. این روزها تعداد کسانی که از کشور به خارج مهاجرت می‏‌کنند، بسیار زیاد شده است. وقتی کارهای نویسندگان و مترجمان به ثمر نرسد، نتیجه حاکم شدن دلسردی در میان آن‌هاست. او همچنین گفت: این شرایط در جامعه باعث می‌ش‏ود جوانان به دنبال تسکین‎های موقتی و اعتیاد بروند؛ راه‌هایی که برای مسؤولان مشکلات بسیار زیادی را به همراه خواهد آورد.

این مترجم در ادامه اظهار کرد: ما گاهی دغدغه کسانی را که از باز شدن فضا نگران هستند می‌فهمیم و گاهی این دغدغه‎ها برای ما قابل درک است. اما امیدوارم و آرزو دارم آن‌‎ها هم ضرورت زمانه را درک کنند. همان‌طور که آقای جنتی اشاره کردند، ما هفت میلیون کاربر فیس‌بوک داریم؛ اکنون به غیرمجاز بودن ویدیو می‎خندیم و شاید روزی به شرایط امروز هم بخندیم. اگر این تغییر شرایط درک شود، ما می‏‌توانیم به گشایش در فضای فرهنگی کشور امیدوار باشیم تا آثار خوبی هم منتشر شود.
مرجع : ايسنا