به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۳۵۸۳۱

با 609 هزار تومان چه كنيم؛ به نظر شما؟

گروه اقتصادي: در جامعه به همه مشاغل نیاز داریم از کارگر تا پزشک متخصص و وزیر و وکیل. اینکه برای رسیدن به پول بیشتر باید تلاش بیشتر داشته باشیم منطقی است ولی درآمدها و شغلها در کشور ما چندان هم تناسب ندارند.
با 609 هزار تومان چه كنيم؛ به نظر شما؟
کسب ثروت در کشور ما متاسفانه زیاد به خلاقیت و نوآوری رهبران کسب و کار مرتبط نمي‌گردد. وقتی که سرگذشت رهبران موفق آمریکا، اروپا و ژاپن را بخوانید پر است از داستان موفقیت و شکستهایی که ناشی از خلاقیت و رهبری بوده است ولی آیا در مورد مدیران کسب و کار ایران هم چنین کتابی مي‌توان نوشت. کافی است مقایسه‌ای داشته باشیم میان ده ثروتمند برتر کشور و صد ثروتمند برتر کشورهای توسعه یافته، بخصوص ثروتمندان نوظهور 8 سال گذشته.

هیچکس منکر تولید ثروت نیست و باید به کارآفرین بها داد و به مردم اجازه کسب ثروت داد ولی همواره باید سازوکار کسب صحیح ثروت و نظارت دقیق و البته اخذ مالیات نیز وجود داشته باشد تا درآمدها ناعادلانه نگردد.دولت برای سال جاری حداقل حقوق را 609 هزار تومان قرار داده است. بیایید کمی بیاندیشیم با این پول چه کنیم. یک کارگر تازه کار در تهران مي‌خواهد با این پول زندگی کند:
• اجاره ماهیانه در حومه تهران حداقل 300000 تومان ماهیانه
• کرایه حمل و نقل از تهران به حومه حداقل 100000 ماهیانه
• هزینه ماهیانه یک زندگی بسیار ساده حداقل 400000 تومان در ماه البته بدون فرزند.

• موارد فوق را در نظر بگیرید با انواع خواسته‌هاي متنوع یک زندگی زناشویی هر چند مختصر و قانع.
در جایی که قیمتها بر اساس دلار تنظیم مي‌گردد باید دستمزد نیز بر اساس دلار تنظیم گردد. نگاهی کوتاه به حداقل حقوقها در جامعه جهانی داشته باشیم: کانادا ساعتی 9 تا 11 دلار کانادا، فرانسه 1445 یورو در ماه، آلمان 7 دلار هر ساعت، یونان 683 یورو در ماه، اسراييل 7 دلار هر ساعت، استرالیا 16 دلار استرالیا هر ساعت، ژاپن 6 دلار هر ساعت.

ضمن اینکه اکثر این کشورها 40 ساعت کار در هفته دارند این در حالیست که در کشور ما در بخش دولتی 44 ساعت و خصوصی حتی 50 ساعت در هفته مي‌باشد. اگر میزان درآمد و رفاه و امنیت را در کشورها مقایسه نماییم،در کشورهایی که توزیع ثروت مناسب بوده است هم از درجه امنیت بالایی برخوردار هستند و هم توسعه یافته‌اند و از رفاه قابل قبولی برخوردارند. هیچ ایرانی از توسعه بیزار نیست و همه مي‌دانند که برای پیوستن به بازار جهانی، آزاد سازی قیمتها لازم است ولی مراقب باشیم قرار نیست در مسیر توسعه کشور میلیون‌ها انسان قربانی گردند.
ع.افشاریان

ن آشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۰۵
آقايان همه چيز را با دلار حساب مي كنند. قيمتهاي ايران را با جهان اما موقع پرداخت حقوق، دستمزدها را با ريال حساب كرده و هزينه را با محله اون آقايي كه ميگفت همه چيز محلشون ارزونه برآورد مي كنند. گاركر ايراني مرده كسي جنازه اش را برنمي دارد با ماهي 200 دلار جهاني حسابش كنيم (212952)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۱۰
هنوز شعار میدن فرزند بیشتر زندگی بهتر ! (212956)
از ایلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۱۰
با سلام خدمت شما اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران هستم و مدت 9 سال است سابقه کاری در یکی از ادارات را دارم حقوق دریافتی من با همسر و یک فرزند حول و حوش همین مقدار است که فقط حدود سیصد هزار تومان آن را باید قسط مسکن مهر بدهم بگویید من چه کنم با پول آب و برق گاز کرایه ماشین و هزینه های درمانی و البته خرید شب عید (212957)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۱۱
دوست گرامی اوضاع اینقدرها هم بد نیست.این دستمزد پایه است.مزایای جانبی هم دارد که شاید سر به سر حد اقل هزینه ها را پوشش دهد.من شخصا مانده ام که اگر فشار بر مردم تا این حد است چرا اغلب زندگی ها هم می چرخد.گیریم ده درصد دزدی می کنند نود درصد مردم هم که دزد نیستند.با این عقل گل آقایی به این تحلیل رسیده ام که اوضاع مردم خوب است والا اظهار نظری می کردند.دوستی دارم که کارمند بانک است.می گفت خودپردازهای حاشیه شهر چهار بار در شبانه روز شارژ و دشارژ می شوند.از آسمان که نمی آیند این پولها را بردارند. (212958)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۲۲:۱۸
حرف حق تلخ است.با منفی دادن حقیقت عوض نمی شود.منفی دهندگان محترم کافیست تنها هزینه شارژ روزانه ایرانسل وهمراه اول خود وفرزندان اغلب خانواده ها را در نظر بگیرند. تعداد گوشیهای موبایل واینهمه خودرو در خیابانها را ملاحظه کنند.اینها نشان نیازمندی نیست.اوضاع نسبت به حداقل ها بد نیست.انتظار نداشته باشید برای خوشایند خوانندگان محترم به دروغ وغیر تحلیلی بنویسیم.باور نمی کنید چشم تحلیل را بگشایید. (213094)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۰۰:۱۳
شما مطمئني که پائين بودن حقوق و دستمزد، باعث نميشود تا از راه هاي نه چندان مناسب و اخلاقي، درآمدهاي جانبي ديگر کسب نشود!؟ وقتي درآمد پائين باشد و کفاف ندهد، عده اي با شکم گرسنه ميخوابند و عده اي ديگر هم از طرق غيرقانوني و غير شرعي، جبران درآمد ناکافي شان را ميکنند. و شما درصدي را احتمال بده که اين بقول شما و دوستتان، شارژ و دشارژ، شايد مربوط به همان درآمد غيرقانوني و غير شرعي باشد! انواع رشوه ها و شيريني ها هم که بسيار عادي و رايج شده را هم فراموش نکنيد! خيلي حرفها را نميشود زد متاسفانه! (213119)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۳۰
من کارگر ساده ای هستم که یک فرزند کوچک دارم. باور کنید هر روز از سنگینی مخارج می میرم. نمی توانم خرج زندگی را در بیاورم. با اینکه یک شغل دوم هم دارم ولی نمیشه. با این وضع، دولت داره پول اب و برق و گاز رو هم زیاد میکنه. به جای اینکه دولت به مردم کمک کنه از مردم کمک میخواد. این چه جوریه دیگه؟ به جای اینکه رفاه رو به مردم ارائه کنه میگه مردم شما یارانه نگیرید ما پول ندارم.
دولت گدا. (212967)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۲۲:۲۲
شما که راست می گویی اما بر پدر دروغگو صلوات.کارگر ساده هستی؟ از کجا به اینترنت دسترسی داری کارگر خان؟ما که در سه رشته تحصیل کرده ایم به سختی به اینترنت دسترسی داریم شما که خرجتان کفاف دخلتان نمی کند اینترنت را ازکجا آورده اید؟!دروغ هم می گویید دروغی بگویید که قورباغه لب حوض را به خنده نیاورد. (213095)
يك شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۳۲
هيچي فقط بايد نشست و هاي هاي به حال اين ملت گريست كه ارزش كارمان از يك افغاني هم كمتره (212968)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۴۱
با این پول میتوانیم برویم بمیریم ولی مشکل اینجاست که با این پول قبر هم نمیشود خرید!!!!! (212971)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۴۲
چند متر پارچه سفید برای کفن! همین! (212972)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۳:۲۱
مملكت گل وبلبل به اين ميگن..........متاسفم (212981)
روشا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۵:۲۹
متن خوبی بود اما از کی تا حالا رژیم صهیونیستی کشور شده ما خبر نداریم؟؟؟ (213024)
گیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۵:۳۶
اولین کاری که می کنیم اینه که با روی خندان و خوش میریم و از دریافت یارانه انصراف میدیم! ما که دیگه تامین شدیم یارانه رو میخوایم چیکار؟! (213027)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۶:۳۹
دعا بجان اقايان بابك زنجاني ورحيمي وديگردزدان سرمايه هاي ملت... (213036)
سعید قمی
United States
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۸:۴۱
ما جوونا چیکار کنیم تا پول جمع کنیم به اصطلاح پس انداز کنیم وقتی یه شلوار 80000 تومنه و ...خداییش من مجردم بریدم از این زندگی نکبت بار (213061)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۰۱:۱۱
سلام...من میخوام بدانم کسی که این مبلغ را محاسبه کرده چه کسی و اصلاً توی ایران زندگی میکنه ؟...واین شخص از منابع مادی ایران خبر نداره؟ (213127)