به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۳۵۹۶۹
خاطرات هنرمندان از آخرين چهارشنبه سال؛

چهارشنبه‌سوری از سنت‌های اصیل ماست

گروه فرهنگ وهنر: اسفند دودکردن و آجیل‌خوردن، «فالگوش» ایستادن و تفأل‌زدن و «قاشق‌زنی» و ردوبدل‌کردن شیرینی، میوه و پول از رسومی بود که این روزها جایش را به ترقه‌بازی داده است.
چهارشنبه‌سوری از سنت‌های اصیل ماست
قبل‌ترها در شب آخرین چهارشنبه سال نزدیک غروب، در حیاط خانه‌ها آتشی می‌افروختند و با گفتن: «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری‌ها و ناراحتی‌ها و نگرانی‌ها را به آتش می‌سپردند. پس از خانه‌تکانی، کوزه کهنه‌ای از پشت‌بام خانه به کوچه می‌انداختند. اسفند دودکردن و آجیل‌خوردن، «فالگوش» ایستادن و تفأل‌زدن و «قاشق‌زنی» و ردوبدل‌کردن شیرینی، میوه و پول از رسومی بود که این روزها جایش را به رقص و ترقه‌بازی داده است.

به نوشته شرق، این را از سخن افرادی چون «سیمین بهبهانی»، «مرتضی احمدی»، «فرهاد آییش» و «فرزانه کابلی» به‌وضوح می‌توان دریافت. در «چهارشنبه‌سوری»های دوران آنها، «بُته» یا «بوته» نقشِ پررنگی داشت.

«سیمین بهبهانی»، آن روزها را چنین توصیف می‌کند: «ما در حیاط بزرگ خانه با بچه‌های همسایه‌ها می‌دویدیم و بازی می‌کردیم و آتش روشن می‌کردیم و از روی آن می‌جهیدیم و آنقدر بازی می‌کردیم تا وقتی که آفتاب غروب می‌کرد. بعد پدر و مادرها، بچه‌ها را صدا می​زدند و ما به خانه می‌رفتیم و آجیل شب چهارشنبه می‌خوردیم. آجیلی که پسته و بادام دارد و تخمه ندارد. بعد هم برای قاشق‌زنی به در خانه همسایه‌ها می‌رفتیم و روی خود را می‌پوشاندیم و طوری که ما را نشناسند، با «قاشق‌زنی» آجیل و آبنبات طلب می‌کردیم. مادر خدابیامرز من همیشه برای قاشق‌زن‌ها آجیل ویژه‌ای تهیه می‌دید.»

«مرتضی احمدی» هم به یادآوری «چهارشنبه سوری»های قدیم می‌پردازد و انگار دل‌خوشی از «چهارشنبه‌سوری»های امروزی ندارد: «فرق «چهارشنبه‌سوری»های زمان ما این بود که خیابان‌ها آتش نمی‌گرفت. کارگرهایی بودند که کارشان این بود که بُته بکنند و به مردم بفروشند و مردم دورهم در خانه‌هایشان آتش‌بازی کنند در شبِ آخرین چهارشنبه سال. بعد هم آجیل و میوه بخورند بی‌اینکه با سروصدا مزاحم همسایه‌ها و افراد کهنسال شوند.»

«فرزانه کابلی» هم با شنیدن «چهارشنبه‌سوری» خاطره‌ای تلخ را مرور می‌کند: «15، 16ساله بودم که یک‌بار وقتی بدون هیچ ترسی از روی بُته‌هایی که آتش زده بودیم پریدم، همه موها و مژه‌هایم سوخت. بدون اینکه فکر کنم یا احساس کنم پریدن از روی هیمه آتش خطرناک است، پریدم و سوختم و با این اتفاق، همه جمع فامیل آتش‌بازی را فراموش کردند و نگرانم شدند. شکر خدا چون لباسم نایلونی نبود چندان نسوختم. بچه‌های امروزی هم باید حسابی مراقب باشند تا خوشی این جشن با اتفاقی تلخ، از بین نرود. «چهارشنبه‌سوری» از سنت‌های اصیل ماست اما بی‌خطر هم نیست، کمی ترس، می‌تواند از خطرات احتمالی بکاهد.»

«فرهاد آییش» از 10روز انتظارش می‌گوید: «مراسم این روز همیشه برای من مراسم ویژه‌ای بود. اما آن دوران ترقه و این وسایل نبود. ما که در شمیران زندگی می‌کردیم و نزدیک تپه‌های قیطریه، از 10 روز قبل با بچه‌های کوچه‌مان می‌رفتیم توی تپه‌ها برای جمع‌آوری بوته. آن روز هم از روی آتش می‌پریدیم و بعد هم قاشق زنی و گرفتن آبنبات و شکلات از شادی‌های این جشن بود. این روز همیشه برای من بسیار پرمعنا و با ارزش بود. هنوز هم هست اما کمی ماجرا فرق کرده. فرقش این است که من پیرتر شده‌ام و آنقدر مثل قدیم هیجان ندارم اما هنوز دلایل کافی برای هیجان‌زده‌شدن هست اما شدتش مثل دوران کودکی نیست.»

با این گفته‌ها به نظر می‌رسد، اگر مانند گذشتگانمان، بدون استفاده از وسایل اشتعال‌زا، فقط از روی بُته بپریم، در واپسین روزهای سال، شادی سالِ جدید را بدونِ رخ‌دادنِ واقعه‌ای تلخ، تضمین کرده‌ایم و اینگونه سنتی بی‌خطر را برای فرداهایمان به یادگار می‌گذاریم.

سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۲۳
بهارجان تیترهایی می زنی که آدم را به نوشتن تحریک می کند.برخی بعد از انقلاب با نظرتنگی تلاش کردندسنت زدایی کنند.تاامروز هم شکست خورده اند.اینها ازایران می ترسند.متاعشان زمانی خریداردارد که رقیبی قدر در میدان نباشد.سنتهای ایران رقیب زهرناکیست.البته باآمدن ترقه واین مزخرفات بهانه هم پیدا کرده اند چند سالی هم هست که موضوع رابه کلی امنیتی تلقی کرده اند بانگاهی خاص که جای مطرح کردنش اینجانیست.خلاصه نه چهارشنبه سوری می میرد نه نوروز.اینها جهانی شده اند.تا ایران هست سنتها هم هست.منافاتی با دین هم ندارد. (213227)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۲۶
حركتي كه در آن پايه و اساس عقلي نباشه و دليلي براي انجامش وجود نداشته باشه اسمش چيه؟ يك ميليون سال هم كه قدمت داشته باشه بازم بي ارزشه (213228)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۴۴
آتش بازی و ترقه و فشفشه پای ثابت در کارناوال های شادی تمام ملل جهان است چون باعث هیجان و شادی میشوند بنابراین ادعای شما باطل و متعصبانه است البته ترقه بازی در روزهای قبل از چهارشنبه سوری که باعث ناراحتی مردم شود باطل و اشتباه است (213235)
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۴۹
بنده مادر مریضی دارم که از بیماری قلبی رنج میبره و کوچکترین استرسی واسش سم هست و ... صداهایی به گوش میرسه از یک هفته قبل که ما که سالم هستیم میلرزیم و وحشت میکنیم چه برسه به مادرم!
میخواد بهتون بربخوره یا نخوره ، ما فرهنگ استفاده از خیلی چیزها رو نداریم! (213239)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۵۴
اگه با دید منطقی و غیر سیاسی به این سنت جاوید و شاد و دوستداشتنی و البته بنگرید خواهید دید که کاملا عقلی است و دلایل زیادی برای انجامش وجود دارد . ایرانیان همواره در ماههای سال جشنهایی رو برگزار می کردند که دلیلی برای ایجاد شادی و رفع کدورت ها باشه و در برهه کنونی که بر اساس دلایل مختلف و دغدغه های مردذم کمتر فرصتی برای ایجاد شادی و دور هم بودن وجود داره وجود جشنی دیرینه و شاد به نام چهارشنبه سوری خود فرصتی بسیار مغتنم است .

پیشاپیش این جشن بزرگ بر ایرانیان عزیز خجسته باد (213240)
اهورا
Singapore
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۵۵
ما ایرانی ها هم چهارشنبه سوری رو باعظمت و شکوه برگذار میکنیم هم به نشانه احترام به آتش بر سر سفره های هفت سین خود شمع روشن می کنیم (213241)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۵۶
از بهار نیوز عزیز شدیدا بخاطر حمایت از برگزاری این جشن دیرینه و تاریخی و چاپ مقاله ها سپاسگذاریم . در هنگامی که اکثر خبرگزاری ها وسایتها از این جشن چیزی نمی گویند شما با این کارتون افتخار آفرینی کردید . سپاس از شما

(این کامنت رو به عشق تحریریه بهار نوشتم و اگه نخواستید تایید کنید هم اشکالی نداره) (213242)
تورک آذری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۶:۲۱
تو این کشور پرچم ملیت ایرانی نخواید خوابید با تمام نمادها و رسم ها از آن جمله جشنواره نور و روشنی بنام چرشنبه بایرامی... (213249)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۲۱:۲۶
وقتی ذهنیت های ستیزه جویانه با آرمانهای ملی و وطن پرستی در افرادی نهادینه شود هر گونه رسم و رسوم یا جشن و سنتهایی میتواند توجیه غیر عقلانی یا بی پایه و اساس به خود بگیرد.
اما زمانیکه فرهنگ ملی هر قومی که ریشه در اعماق تاریخ و ارزشهای والای انسانی ملتی دارد به خوبی پاسداشته و پرورانده شود خود موجب سربلندی و عزت همان ملت خواهد شد. (213300)
زرتشت
Singapore
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۴۶
اتفاقأ ما باید این مراسم شادی و اصیل پارسی رو زنده نگه داریم.
بعضیا اصالتشون رو فراموش کردن (213237)
آذر
Singapore
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۵:۴۸
نیاکان ما از دیرباز احترام خاصی برای آتش قائل بودن و ماهم باید این آداب و رسوم رو زنده نگه داریم. (213238)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۶:۳۵
علی آقا
کمی تاریخ بخوانید بد نیستا!!!!!!!! اون موقع شاید به پایه و اساس عقلی این سنت دیرینه ایرانی پی ببری... در ضمن این سنت در حال حاضر به سمت و سوی دیگه ای پیش رفته که من هم اون رو تایید نمیکنم... خوبه که آداب و رسوم اصیل این جشن به مردم معرفی بشه... (213252)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۹:۴۰
شما هم سری به فتواهای مرجع تقلیدتون بزنین بد نیستا !!! (213285)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۷:۰۰
ما نبايد هيجان و تفريح رو ازجوونا بگيريم.بلكه بايد بهش جهت بديم (213259)
انسانم آرزوست
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۷:۳۹
یک ضرب المثل هست که میگه وقتی نمیتونی چیزی رو منع کنی سعی کن تخریبش کنی ...
بعضیا فشفشه و نارنجک دست ساز رو وارد این آیین پاک چهارشنیه سوری کردند تا بتونن از جشنواره های شادی مردم ایران حذفش کنند.. (213260)