به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب : ۳۶۰۰۱
روسیه تنها كشوري كه استقلال کریمه را به رسمیت شناخت!

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

گروه بين‌الملل: در پي برگزاري انتخابات فرمايشي در كريمه اشغال شده، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با امضای یک حکم منطقه خودمختار کریمه را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت.
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه
در حکم پوتین آمده است که نتیجه همه‌پرسی روز یک‌شنبه در کریمه را به عنوان خواست مردم آن منطقه به رسمیت می‌شناسد! مقامات این منطقه خودمختار گفته‌اند ۹۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به جدایی از اوکراین رای مثبت داده‌اند. اتحادیه اروپا و آمریکا می‌گویند این همه‌پرسی غیرقانونی بوده است. آنها تحریم‌هایی علیه ۲۱ مقام روس و اوکراینی وضع کرده‌اند.

دولت موقت اوکراین پس از برگزاری همه‌پرسی در کریمه و الحاق قریب‌الوقوع این منطقه به روسیه اعلام کرد که نیروهای نظامی خود را از شبه‌جزیره کریمه خارج نخواهد کرد. ایگور تنیوش، وزیر دفاع اوکراین در جمع خبرنگاران گفت: «واحدهای نظامی اوکراین در کریمه می‌مانند.» رئیس پارلمان محلی کریمه که از روسیه جانبداری می‌کند، پیشتر گفته بود که مراکز نظامی اوکراین در کریمه برچیده خواهند شد.

دولت اوکراین هم‌چنین اعلام کرد که درصدد افزایش شمار سربازان و تقویت نیروهای نظامی خود است. دولت اوکراین قرار است که ۴۰ هزار نیروهای ذخیره را خود به‌زودی تجهیز کند. این طرح از سوی پارلمان اوکراین به تصویب رسیده است و قرار است که نیمی از این افراد (۲۰ هزار نفر) در "گارد ملی اوکراین" سازماندهی شوند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده فهرست‌های جداگانه‌ای از مقامات تحریم‌شده روس و اوکراین منتشر کرده‌اند. این تحریم‌ها شامل محدودیت برای سفر و مسدودکردن دارایی این افراد است. نام سرگی آکسیونوف نخست‌وزیر موقت و ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان کریمه نیز در این فهرست‌ها آمده است.

علاوه بر ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور برکنارشده اوکراین و چند مقام ارشد دیگر، نام هفت تن از مقام‌های ارشد روس که از حلقه نزدیکان ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شناخته می‌شوند، در فهرست تحریم‌های آمریکا به چشم می‌خورد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک نشست خبری گفت که واشنگتن "آماده اعمال تحریم‌های بیشتر" است و این به تصمیم‌های مقامات کرملین بستگی دارد. او تاکید کرد که هنوز راه برای چاره‌جویی دیپلماتیک برای این بحران وجود دارد. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم گفته است هنوز می‌توان از یک "مارپیچ بد" در این بحران دوری کرد. او از روسیه خواست نیروهایش را از کریمه عقب بکشد.