کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفیرآمریکا: كار روسيه در كريمه يعني دزدي آشكار

گستاخي روسيه: شايد از ایران به عنوان اهرم استفاده كنيم!

29 اسفند 1392 ساعت 11:18

گروه بين‌الملل: سفیر آمریکا در سازمان ملل روسیه را 'دزد' خطاب کرد و سفیر روسیه هم گفت تحمل شنیدن 'اهانت‌ها' را ندارد! و معاون وزیر خارجه روسیه نيز در يك گستاخي آشكار نسبت به ايران گفت: مسکو نمی‌خواهد از قضیه ایران به عنوان اهرم استفاده کند ولی رفتار غرب شاید روسیه را به این سمت بکشاند!


در هشتمین جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران اوکراین، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد و سامانتا پاور، همتای آمریکایی او در "مجادله‌ای لفظی" به شدت از سیاست های یکدیگر در مواجهه با بحران اوکراین انتقاد کرده‌اند.

در این جلسه ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: "دیروز یک اتفاق تاریخی روی داد و یک بی عدالتی تاریخی برطرف شد." اما سامانتا پاور، همتای آمریکایی چورکین در پاسخی تند گفت: "آمریکا مداخله نظامی روسیه در کریمه و الحاق آن به خاک این کشور را نمی پذیرد" و چنانچه روسیه به این اقدام ادامه دهد واشنگتن آماده است که در برابر آن اقدام کند.

خانم پاور همچنین گفت: "آنچه از روسیه به ذهن متبادر می‌شود، بزرگی و عظمت ادبیات غنی آن است اما آنچه اکنون از سفیر روسیه شنیدیم سنخیتی با تولستوی و چخوف نداشت... یک دزد ممکن است با دزدیدن چیزی آن را در اختیار خود بگیرد اما این به معنای کسب حق مالکیت بر آن نیست".

در پاسخ به این اظهارات، ویتالی چورکین، نماینده روسیه، خطاب به نماینده آمریکا گفت: "خانم پاور با سخن از تولستوی و چخوف شروع کرد اما در آخر به لحنی چون رسانه‌های زرد و عامه‌پسند متوسل شد. شنیدن چنین اهانت‌هایی نسبت به کشورم کاملا غیر قابل قبول است. اگر آمریکا خواستار همکاری روسیه بر سر بحران اوکراین است، خانم پاور باید نخستین کسی باشد که این موضوع را بفهمد."

وی اضافه کرد: "ما با دقت واکنش های کشورهای غربی را زیر نظر داریم که گویی نمی توانند خودشان را از حال و هوای دوران استعمارگری برهانند و هنوز می خواهند خواسته خود را به دیگران تحمیل کنند و اکنون که قمار ژئوپلتیک آنها در اوکراین به نتیجه ای دور از انتظارشان انجامیده، مضطرب شده‌اند."
رد و بدل شدن این مجادله لفظی همزمان با سفر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به مسکو صورت می‌گیرد که تلاش می کند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور را به یافتن راه حلی دیپلماتیک بر سر بحران اوکراین متمایل کند.

در همین حال، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است اتحادیه اروپا باید به روسیه "یک هشدار صریح اللحن" بدهد. او همچنین افزوده است کشورهای گروه 8 باید مسئله اخراج روسیه "در صورت برداشتن گامهای دیگر" را مورد بحث قرار دهند. همزمان، در پی فشارهای کشورهای غربی بر روسیه در خصوص بحران اوکراین، یک دیپلمات ارشد این کشور گفته است که تنش میان روسیه و غرب ممکن است بر روی نقش روسیه در کلیک مذاکرات هسته ای ایران تاثیر بگذارد.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه خبر داده است که مسکو نمی‌خواهد از قضیه ایران به عنوان اهرم استفاده کند ولی رفتار غرب شاید روسیه را به این سمت بکشاند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشته این موضع روسیه، جدی ترین تهدید به اقدام تلافی جویانه در مقابل آمریکا و اروپاست. ریباکف نماینده روسیه در مذاکرات 1+5 با ایران است.

اظهارات اين فرد روس در حاليست كه او و پوتين ظاهرا تاريخ نمي‌خوانند كه دريابند ملت و نظام ايران به اين باند حاكم بر امپراطوري مضمحل شده روس كه اين روزها با اشغال نظامي خاك ممالك مستقلي چون اكراين روياي تزار را مي بينند!؛ اجازه نخواهند داد از ايران بزرگ به عنوان اهرم براي مطامع مداخله جويانه خود استفاده نمايند و وزارت خارجه بايد پاسخي قاطع به اين هذيان گويي ريابكوف بدهد.


کد مطلب: 36105

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/36105/گستاخي-روسيه-شايد-ایران-عنوان-اهرم-استفاده-كنيم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir