به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۹ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۳۶۱۱۶

به این هنرمندان بايد دو جور تبریک بگویید!

گروه فرهنگ و هنر: بعضی از هنرمندان در آغاز سال نو دو جور پیام تبریک دریافت می‌کنند؛ هم تبریک عید نوروز و هم تبریک تولدشان را.
به این هنرمندان بايد دو جور تبریک بگویید!
عید تئاتری‌ها همیشه با مناسبت مهم دیگری همراه است؛ روز جهانی تئاتر که همزمان با هفتمین روز سال نو خورشیدی است. البته در ایران به دلیل تعطیلات نوروز این برنامه اردیبهشت ماه برگزار می‌شود اما آنچه در این گزارش به آن توجه داریم، تولد هنرمندانی است که در تعطیلات نوروز به دنیا آمده‌اند و سال نو برایشان کارکردی دوگانه دارد.

بیشترین ترافیک تولدهای فروردین ماه متعلق به روز اول این ماه است. در این روز هنرمندان بسیاری شناسنامه گرفته‌اند؛ هنرمندانی که به رغم تشابه روز تولدشان، از نظر سبک و شیوه هنری خیلی با هم تفاوت دارند! هنرمندانی همچون پری صابری (کارگردان پیشکسوت)، مهتاج نجومی (بازیگر پیشکسوت)، پرویز زاهدی (نمایش‌ نامه نویس)، شهرام کرمی (نمایش نامه‌نویس و کارگردان تئاتر) و البته علیرضا نادری (نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر) هنرمندانی هستند که روز عید به دنیا آمده‌اند یا دست کم شناسنامه‌شان این‌طور نشان می‌دهد.

هرچند گاهی تولد متولدین روز عید در گرماگرم تبریک‌های نوروزی فراموش می‌شود، اما دوستان و نزدیکان این هنرمندان حتما حواس‌شان هست همانطور که تبریک سال نو می‌گویند، تبریک تولد را هم فراموش نکنند. پری صابری با اجرای نمایش‌هایی چون «شمس پرنده»،«من به باغ عرفان»،«رستم و اسفندیار»،« یوسف و زلیخا»،«رند خلوت نشین»،«من از کجا عشق از کجا»،«مرغ باران» و ....برای تماشاگران تئاتر آشناست.

شهرام کرمی هم نگارش و اجرای نمایش‌هایی چون «پوتین‌های عمو بابا»،«مدریک»،«بلوط‌های تلخ»،«شکار بزرگ شنبه»،«غریبه‌های همیشگی» و .... را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

اما علیرضا نادری با نگارش و اجرای نمایش‌نامه‌هایی همچون «دیوار»، «سعادت لرزان مردمان تیره روز»،«پچپچه‌های پشت خط نبرد»،«چهار حکایت از چندین حکایت رحمان»،«کوکوی کبوتران حرم»،«عطا سردار مقلوب»،«این قصه را ایرانیان نبشته‌اند»،«فرجام سفر طولانی طوبی» و .... یکی از مطرح‌ترین هنرمندان فعال در عرصه تئاتر اجتماعی است.

کمی بعد از شلوغی‌های اولین روزهای سال نو، هنرمندانی چون هادی مرزبان (کارگردان تئاتر) و شبنم مقدمی (بازیگر تئاتر و سینما) چهارم فروردین به دنیا آمده‌اند و به فاصله یک روز بعد نیز ریما رامین‌فر دیگر بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون نیز روز 5 فروردین به دنیا آمده است.

تماشاگران تئاتر، مرزبان را بیشتر با اجرای نمایش‌نامه‌های اکبر رادی می‌شناسند. او با اجرای نمایش‌نامه‌هایی چون «آمیز قلمدون»، «شب روی سنگفرش خیس»، «ملودی شهر بارانی»،«پلکان»،«لبخند باشکوه آقای گیل»،«هاملت با سالاد فصل»،«خانمچه و مهتابی» و ... تقریبا تمام نمایش‌نامه‌های رادی را اجرا کرده است.

شبنم مقدمی هم بازی در نمایش‌هایی چون «نامه‌هایی به تب»، «قاتل بی رحم هسه کارلسون»، «ترمینال»،«زائر»،«پل»،«بی شیر و شکر»، «بازرس»، «کبوتری ناگهان»، «سکوت میراث تبار من است» و... به صحنه رفته است.

اما ریما رامین‌فر یکی از اعضای گروه تئاتر «امروز» است که آخرین بازی‌اش در تئاتر به نمایش «اینجا کجاست؟» کار شیوا مسعودی بر می‌گردد. او بازی در نمایش‌هایی چون «شب بخیر مادر»، «زمستان 66»، «رومولوس کبیر»، «مرگ دستفروش»، «غریبه‌ای در خانه»، «زمزمه مردگان»، «همان همیشگی»، «دل سگ»، «ک دقیقه سکوت»، «رقص کاغذ پاره‌ها» و ...یکی از بازیگران نام آشنای تئاتر است.

زنده‌یاد خسرو شکیبایی با تولدش در هفتمین روز فروردین، هنرمندی است که درست همزمان با روز جهانی تئاتر به دنیا آمده است. هرچند نسل جوان از لذت تماشای بازی شکیبایی در تئاتر بی بهره ماندند، اما نسل قبلی بازی‌های او را در نمایش‌هایی چون «شب بیست و یکم»، «شاهزاده و گدا»، «بیا تا گل برافشانیم»، «زیر گذر لوطی صالح»، «سنگ و سرنا»، «بازرس» و ... فراموش نکرده‌اند.

برنامه تولدهای نوروزی تئاتری‌ها با تولد هدایت هاشمی بازیگر تئاتر و سینما در دهم فروردین و محمد یعقوبی نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر در یازدهم فروردین ادامه پیدا می‌کند. از هدایت هاشمی نمایش‌های متعددی چون «غلتشن‌ها»، «دن‌کیشوت»، «مرگ فروشنده»، «افرا»، «ملانصرالدین»، «تیغ کهنه»، «آبگوشت زهرماری»، «والس مرده‌شوران»، «یک نوکر و دو ارباب»، «آندرانیک»، «دو متر در دو متر جنگ» و ... را دیده‌ایم.

محمد یعقوبی دیگر هنرمند شناخته شده تئاتر نیز با نگارش و اجرای نمایش‌هایی مانند «یک دقیقه سکوت»، «دل سگ»، «زمستان 66»، «رقص کاغذ پاره‌ها»، «قرمز و دیگران»، «ماه در آب»، «گل‌های شمعدانی»، «ماچیسمو»، «خشکسالی و دروغ»، «نوشتن در تاریکی» و ... دیگر هنرمند تئاتر است که او نیز همواره دغدغه خود را نسبت به موضوعات اجتماعی نشان داده است.

سیروس ابرهیم زاده که روز 12 فرودین به دنیا آمده و عباس غفاری که تولدش 14 فرودین است، دیگر هنرمندانی هستند که در تعطیلات نوروز به دنیا آمده‌اند.

از جمله فعالیت‌های ابراهیم زاده به نمایش‌های «اتللو»، «جعفر خان از فرنگ برگشته»، «ملیحه» و ... می‌توان اشاره کرد. غفاری نیز کارگردانی نمایش‌هایی چون «دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد»، «نجواهای شبانه»، «خواب بی وقت حوریه»،‌ «آب مرا قصه کرد»، «کبوتری ناگهان» و «عطا سردار مقلوب»، «شب مویه‌ها» و ... را در کارنامه کارگردانی خود در تئاتر دارد. او این روزها مدیر روابط عمومی تماشاخانه «سنگلج» است.

نیمه دوم فرودین نیز با تولد هنرمندانی چون فریده سپاه منصور، فاطمه نقوی و حسین پارسایی آغاز می‌شود که هر سه متولد 15 فروردین هستند. سپاه منصور در سال‌های اخیر بیشتر در نمایش‌های حسین کیانی بازی کرده است که از آن جمله می‌توان به بازی او در آثاری مانند «در شوره زار»،«همسایه آقا» و ....اشاره کرد اما او سال‌ها پیش با بازی در نمایش‌های«باغ آلبالو»، « ناگهان هذا حبیب‌الله»، «پرومته»، «سووشون» و... یکی از بازیگران فعال سال‌های دورتر بوده است.

فاطمه نقوی گرچه بیشتر در آثار گروه تئاتر «بازی» به سرپرستی همسرش آتیلا پسیانی حضور داشته است اما جدیدترین نمایشی که بازی کرده،«ننه دلاور» کار زهرا صبری است که در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت. تماشاگران تئاتر، بازی نقوی را در نمایش‌های «قهوه قجری»، «تبار خون»، «بحرالغرایب»، «کالیگولا شاعر خشونت»، «زمین صفر»، «تیغ و ابرشیم»، «دیوار چین»، «مرگ تصادفی یک آنارشیست» و ... به یاد دارند.

حسین پارسایی که بیشتر به موضوعات مذهبی علاقه‌مند است، نمایش‌هایی چون «سراب»،«بانوی آب و آینه»،«یلدا» ،«غریبه شام» و ... را کارگردانی کرده است. به هر حال فروردین همانطور که ماه رویش جوانه‌ها و شکوفه زدن گل‌هاست، ماه تولد این هنرمندان تئاتر هم هست و ما هم در خبرگزاری ایسنا به آنها تبریکی دوگانه می‌گوییم!