به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۳۶۳۴۴
آثار هواپیمای ناپدیدشده مالزی در اقیانوس هند

سرنوشت تلخ پرواز شماره MH370

گروه حوادث: نخست‌وزیر مالزی با اعلام این خبر که بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد بوئینگ ۷۷۷ مالزی در نقطه‌ای دورافتاده در اقیانوس هند سقوط کرده، به معمای ناپدیدشدن هواپیما پایان بخشید. مجموعه اخبار شبكه‌هاي الجزيره، بي بي سي، صداي آلمان را در زير بخوانيد:
نخست‌وزیر مالزی
نخست‌وزیر مالزی
نجیب رزاق، در نشستي خبری اعلام کرد که بوئینگ ۷۷۷ ناپدیدشده مالزی ایرلاین در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است. رزاق که با کت‌وشلوار مشکی در این نشست خبری حاضر شد گفت: «با نهایت تاثر و تاسف باید به اطلاع خانواده‌ها برسانیم که بررسی ما نشان می‌دهد همه‌ی مسافران این پرواز جان خود را از دست داده‌اند.»

نخست‌وزیر مالزی می‌گوید منطقه‌ای که هواپیما در آن‌جا سقوط کرده بسیار دورافتاده و بدون امکان هیچ‌گونه فرود اضطراری است و کارشناسان همه متفق‌القول‌اند که امکان نجات هیچیک از سرنشینان هواپیما وجود نداشته است. او افزود که شرکت هواپیمایی مالزی با خانواده‌های مسافران تماس گرفته و خبر را به آنها اعلام کرده است.

ارتباط هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی مالزی که بامداد روز ۸ مارس (۱۷ اسفند) با ۲۲۷ مسافر و ۱۲ خدمه از کوالالامپور به سوی پکن در حرکت بود، ساعتی پس ترک فرودگاه با برج مراقبت قطع شد. ۲۶ کشور در دو هفته گذشته در جست و جو برای اطلاع یافتن از سرنوشت پرواز شماره MH370 شرکت داشتند.

شرکت رولزرویس، سازنده موتورهای هواپیمای ناپدید شده اعلام کرد که سیگنال‌هایی که از فرستنده داخل این موتورها ارسال می شد را تا ساعت‌ها پس از قطع ارتباط هواپیما دریافت کرده است.
بر این اساس، این احتمال مطرح شد که این هواپیما هزاران کیلومتر از محلی که آخرین بار از آنجا با برج مراقبت تماس داشت، دور شده باشد. جستجوها در روزهای اخیر بر منطقه‌ای گسترده در اقیانوس هند در غرب استرالیا متمرکز شده است. ماهواره‌های استرالیایی، چینی و فرانسوی اشیاء شناور بزرگی را در این منطقه مشاهده کرده بودند.

اعلام سرنوشت هواپیمای مالزیایی بر اساس تحلیل اطلاعات ماهواره بریتانیایی اینمارست بوده است. کارشناسان می‌گویند شیوه‌ای که ماهواره بریتانیایی اینمارست اطلاعات را تحلیل کرده یکی از پیشرفته‌ترین روش‌هاست و کارشناسان آن را کار بسیار برجسته‌ای قلمداد کرده‌اند. این اولین بار است که چنین شیوه‌ای برای تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای بکار گرفته شده است. این نخستین بار است که سرنوشت یک هوپیمای ناپدید شده نه بر اساس یافتن لاشه آن یا اطلاعات جعبه سیاه معلوم شده است.

کارشناسان می‌گویند این احتمال وجود دارد که لاشه هواپیما به اعماق اقیانوس هند رفته باشد و هرگز پیدا نشود، اما جستجو برای یافتن آن ادامه خواهد یافت. تحلیل اطلاعات ماهواره اینمارست فقط به جنوب اقیانوس هند تمرکز داشته و با توجه به اینکه این منطقه با مسیر عادی هواپیماها تطبیق پیدا نمی‌کند، نتایج به دست آمده چندین‌بار بررسی شده است.

پس از آنکه نجیب رزاق نخست وزیر مالزی بیانیه خود را قرائت کرد صدای گریه اعضای خانواده مسافرانی که در پکن در اتاقی در حال شنیدن این خبر بودند بلند شد و یک زن از حال رفت. کارشناسان می‌گویند با وجود به دست آمدن اطلاعات جدید، یافتن قطعات هواپیما مثل جستجوی سوزن در کاهدان است بویژه اینکه گردباد گیلیان به منطقه نزدیک شده و اوضاع جوی رو به وخامت می‌رود. منطقه‌ای که گفته‌ می‌شود پرواز هواپیما در آنجا خاتمه یافته از نظر آب‌وهوایی یکی از بدترین نقاط دنیاست.

خبرنگار بی‌بی‌سی‌ در پکن می‌گوید حدود نیم ساعت قبل از کنفرانس خبری نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی خانواده‌های مسافران در جریان خبر قرار گرفته بودند. با وجود اعلام اینکه امیدی به زنده ماندن مسافران نیست اما هنوز خانواده‌های برخی از مسافران در صحت این خبر اظهار تردید دارند و تا مدرک مسلمی ارائه نشود این نتیجه‌گیری را نمی‌پذیرند.

یک کارشناس هوایی گفت باید عملیات تجسس روزهای اخیر همچنان ادامه پیدا کند. پیدا کردن قطعات هواپیما در تعیین اینکه برای هواپیما چه اتفاقی افتاده اهمیت اساسی دارد، مثلا از بررسی بدنه می‌توان فهمید بدنه در هوا شکاف برداشته شده یا پس از برخورد با آب؛ آیا هواپیما با سرعت زیاد در آب افتاده یا در حال گلایدینگ.

مثلا درباره هواپیمای مسافربری فرانسوی که در سال 2009 در اقیانوس اطلس سقوط کرد، حدود صد قطعه هواپیما پیدا شد که به کارشناسان کمک کرد سناریویی را که باعث سقوط آن شده بود حدس بزنند. مهمترین مشکل این تجسس دورافتاده منطقه و بدی آب و هوای آن است. هشام‌الدین حسین وزیر موقت راه و ترابری مالزی در توئیتر نوشت "کلمات نمی‌توانند حال من را امشب توصیف کنند اما به همه بویژه خانواده‌های مسافران و خدمه پرواز قول می‌دهم که جستجو ادامه پیدا خواهد کرد."

فیلیپ بوم کارشناس امنیت پرواز به بی‌بی‌سی گفت پیدا کردن جعبه سیاه اهمیت زیادی دارد چون مکالمات پرواز است که روشن می‌کند آیا کنترل هواپیما در اختیار خلبان و کمک خلبان بوده یا شخصی دیگری و آیا سیستم‌های ارتباطی هواپیما عمدا از کار افتاده بودند یا بعلت نقص فنی. بعلاوه جعبه سیاه ارتفاع پرواز را نشان می‌دهد و این روشن می‌کند آیا هواپیما در ارتفاع عادی پرواز می‌کرده یا ارتفاع برای فرار از رادارها تغییر کرده بوده و این روشن می‌کند آیا سقوط هواپیما عمدی بوده یا تصادفی.

متنی که پیش از برگزاری نشست خبری نخست وزیر مالزی در اختیار اعضای خانواده سرنشینان هواپیمای ناپدید شده قرار گرفت، منتشر شده است. شرکت هواپیمایی مالزی در این متن به آنها تسلیت گفته و اعلام کرده که در طول هفته ها و ماه های آینده به حمایت از آنها ادامه خواهد داد. این شرکت تأکید کرده است که تحقیقات و جستجوها ادامه خواهد یافت تا پاسخ پرسش هایی که مطرح است پیدا شود. خبرگزاری رویترز  گزارش داد که وزارت امور خارجه چین از دولت مالزی خواسته است تمام شواهد و اطلاعات مربوط به هواپیمای ناپدید شده را در اختیار چین قرار دهد.

خالد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۰۲:۴۸
کاش یک نفر زنده بود تا واقعیت روشن بشه وشایعات پایان یابد (213714)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۰۸:۲۸
متاسفم هنوز امیدوارم مسافران زنده باشند (213716)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۱۰:۳۱
به عجایب هفتگانه جهان یکی دیگه هم اضافه شد واقعا جای شگفتی داره هواپیمایی که نیست شد (213719)
مالزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۱۰:۳۴
خدا بیامرزتشون :-( (213720)
سامان
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۱۱:۲۳
باید منتظر باشیم و ببینیم چرا هواپیما به این مکان رفته ؟ (213722)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۱۱:۴۵
القاعده (213724)
فروغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۱۳:۲۱
خدا به خانواده هاشون صبر بده
امید وارم دیگه از این خبر ها نشنویم (213745)
ج آ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۱۶:۱۵
هواپيما در حال دزديده شدن سقوط مي كند ! (213769)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۲۱:۱۲
خدا بیامرزدشون اما ای کاش بهار نیوز یه اشاره به هم وطن عززیزیم که امروز تشییع جنازه اش بود یه کوچولو اشاره هم می کردی تا معلوم شه صداقت در اطلاع رسانی داری و باند بازی نداری (213795)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۲۱:۵۱
یک خبر از شهادت شهید علی خلیلی نگذاشتید.

خوب ماهیت خودتون رو نشون دادید مدافعان حقوق بشر!!!!!!!!!!!! (213798)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۵ ۲۲:۱۵
روحشان شاد باشه ولی ای کاش برای مرده های سوریه ملتها کمی ناراحت بشن (213805)