به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۳۶۷۶۶
حزب الله: در گفت وگوها شرکت نمی‌کنیم

رابطه حزب الله با میشل سلیمان تيره شد

گروه بين‌الملل: حزب الله لبنان اعلام کرد که در گفت وگوهای ویژه بررسی راهبرد دفاعی لبنان که قرار است امروز (دوشنبه) آغاز شود، شرکت نمی‌کند.
رابطه حزب الله با میشل سلیمان تيره شد
به گزارش ایرنا، « محمد رعد» رییس فراکسیون حزب الله در مجلس لبنان (فراکسیون وفاداری به مقاومت) و نماینده ویژه « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله گفت که این موضع حزب الله را بطور رسمی به « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده است. « میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان که کمتر از دو ماه به پایان دوره ریاست جمهوری او باقی مانده ، اخیرا از احزاب و گروه های سیاسی برای شرکت درگفت وگوهای ملی به منظور بررسی راهبرد دفاعی لبنان دعوت کرده بود.

سلیمان اخیرا در اظهاراتی که با مشی و رویکرد سال های گذشته او کاملا متفاوت بود با حمله به مقاومت ضد صهیونیستی لبنان از معادله طلایی «ارتش، ملت و مقاومت» به عنوان یک معادله « چوبین » یاد کرد و گفت که دوره این معادله تمام شده است و باید کنار گذاشته شود. این اظهارات سلیمان با واکنش شدید حزب الله و دیگر حامیان مقاومت ضد صهیونیستی مواجه شد.

قبل از اعلام رسمی نظر حزب الله در خصوص شرکت در این گفت وگوها ، عصر شنبه گذشته سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در مراسم افتتاح انجمن جبل عامل برای فرهنگ و ادب اظهار داشت: طبعا رویکری که مقاومت را چوب توصیف می کند در موضع حزب الله برای حضور در میز گفت وگوها تاثیر دارد اما من اکنون نمی خواهم موضع نهایی و قطعی حزب الله را اعلام کنم.

سید حسن نصرالله اظهارداشت که حزب الله خواستار انتخاب رییس جمهوری جدید در مهلت قانونی است و البته ترجیح می دهد بعداز انتخاب رییس جمهوری جدید در گفت وگوهای ملی شرکت کند. وی در عین حال تاکید کرد که این موضع ، رویکرد، ذهنیت و فضا در خصوص مقاومت بطور جدی در تصمیم حزب الله برای مشارکت یا عدم مشارکت در گفت وگوها تاثیر می گذارد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: همپیمانان و دوستان ما و دیگرانی که ما را دوست دارند ، آزادی کامل دارند تا تصمیمی را که مناسب می بینند، اتخاذ کند. موضع حزب الله در خصوص گفت وگوها برای دیگران الزام آور نیست و البته طبیعی خواهد بود اگر احیانا در برخی مواقع و اهداف با مواضع و تصمیم دیگران تفاوت داشته باشد.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « توصیف دیگران به چیزهای دیگر واقعیت مقاومت را تغییر نمی دهد»، تصریح کرد: طلا ، طلا باقی خواهد ماند و با گفته دیگران طلا به چوب تبدیل نخواهد شد. مقاومت لبنان، طلاست و لبنانی ها از چوب فقط تابوت برای سربازان اشغالگر درست می کنند.

وی با تاکید به اینکه هر متجاوزی به لبنان، عمودی وارد می شود اما افقی خارج خواهد شد، اطرنشان کرد: تنها گزینه که درمقابل ملت های منطقه ما وبویژه ملت لبنان قرار دارد، مقاومت است. دبیرکل حزب الله خطاب به مخالفان مقاومت ضد صهیونیستی تصریح کرد: کجا معادله «ارتش ، ملت و مقاومت» شکست خورده است و شما کجا پیروز شده اید که از شکست این معادله سخن می گویید، مقاومت سرزمین لبنان را آزاد کرد، اسرا را بازگرداند و با مردم و ارتش از مرزها حمایت می کند و این جایگاه کنونی را به لبنان بخشیده است، پیروزی های شما کجاست؟