به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۳۷۰۳۰

پس از توییتر، یوتیوب هم در ترکیه آزاد شد

گروه بين‌الملل: یک روز پس از اعلام رای دادگاه قانون اساسی ترکیه مبنی بر آزادی استفاده از شبکه‌ی توییتر، دادگاهی در آنکارا ديروز جمعه حکم عدم ممنوعیت وب‌سایت یوتیوب را نیز صادر کرد.
پس از توییتر، یوتیوب هم در ترکیه آزاد شد
به گزارش انصاف نیوز به نقل از دویچه وله، بر اساس رای دادگاه بدوی آنکارا مسدود کردن یوتیوب که روز ۲۷ مارس به اجرا گذاشته شده، "نقض آزادی بیان و عقیده" بوده است. قرار است کاربران ترک بتوانند در شامگاه روز ۴ آوریل، به این وب‌سایت دسترسی پیدا کنند. دادگاه آنکارا، تنها پخش ۱۵ فیلم ویدئویی جنجال‌برانگیزی که گویا در آن‌ها به پایه‌گذار جمهوری ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک توهین شده، ممنوع اعلام کرده است.

دلایل فیلترینگ

مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی توییتر و یوتیوب پیش از برگزاری انتخابات شهرداری‌های ترکیه که روز یکشنبه (۳۰ مارس‌) صورت گرفت، به دستور رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به مرحله‌ی اجرا درآمد. پخش فیلم نشست محرمانه‌ی ۴ مسئول دولتی ترکیه در یوتیوب، یکی از دلایل اصلی فیلتر کردن این شبکه بود. در این جلسه که با شرکت احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه و هاکان فیدان، وزیر سازمان اطلاعات ترکیه (MIT) برگزار شد، از اشغال نظامی سوریه سخن به میان آمده بود.

به گفته‌ی کارشناس رسانه‌ای روزنامه‌ی "حریت"، گوهان آهی، از آن‌جا که انسداد یوتیوب به دلیل پخش ویدیویی نشست محرمانه‌ی ۴ عضو هیئت دولت، نمی‌توانست با استناد به قانون اساسی صورت گیرد، از این‌رو اردوغان انتشار فیلم درباره‌ی مصطفی کمال آتاتورک را بهانه قرار داده و آن را ممنوع اعلام کرده است. این شبکه‌ی اجتماعی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ نیز به همین دلیل، برای مدتی مسدود بود.

انتقاد اردوغان از رای دادگاه

اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، روز جمعه (۴ آوریل) از حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه مبنی بر آزادسازی توییتر، به شدت انتقاد کرد و گفت که توییتر یک شرکت آمریکایی است و مسدود کردن آن تنها واکنش به یک شبکه خصوصی است که برخلاف قوانین ترکیه عمل کرده است. او هم‌چنین افزود: «ما باید از تصمیم دادگاه قانون اساسی تبعیت کنیم، ولی مجبور نیستیم به آن احترام بگذاریم».
ممنوعیت استفاده از توییتر و یوتیوب در ترکیه، با مخالفت‌ها و انتقادهای نیروهای آزادی‌خواه در خارج و داخل این کشور روبرو شد. این امر، به عقیده‌ی گروه‌های مخالف دولت، که اردوغان را به فساد مالی متهم می‌کنند، نشانه‌ی اعمال مستبدانه‌ی قدرت دولت اسلام‌گرای وی است.