به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۳۷۰۴۷

آمریکا: ایران بیش​از توافق ژنو نفت نمی​فروشد

گروه اقتصادي: آمریکا برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر فروش نفت ایران بالاتر از سطح مجاز تعیین شده براساس تحریم‌ها را رد کرد.
آمریکا: ایران بیش​از توافق ژنو نفت نمی​فروشد
به گزارش رویترز، آمریکا برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر فروش نفت ایران بالاتر از مقدار مجاز تعیین شده تحت توافقنامه هسته‌ای موقت با قدرت‌های جهانی رد و پیش‌بینی کرد که مجموع فروش نفت خام ایران براساس سقف تعیین شده خواهد بود. یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت: آمریکا همیشه انتظار نوسانات را دارد و روی مجموع فروش تمرکز می‌کند نه اطلاعات کوتاه‌مدت.

این مقام بلندپایه آمریکایی در یک کنفرانس به خبرنگاران گفت: ما یک سری گفتگو با هر یک از وارد‌کنندگان نفت ایران داشته‌ایم و نسبت به این موضوع احساس خوبی داریم. در حقیقت فروش نفت ایران با اهداف تعیین شده مطابقت خواهد داشت و هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود نتیجه‌ای غیر از این احساس نمی‌شود. وی گفت: البته ما روی این موضوع نظارت دائم داریم.

سخنان یکی از مقامات بلند‌پایه آمریکایی در شرایطی است که دور جدید مذاکرات سطح بالای ایران و گروه پنج+یک(آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) در وین در تاریخ هشتم و نهم آوریل برگزار می‌شود. این سومین دور گفتگوها در سال جاری در وین درباره توافق هسته‌ای بلندمدت با ایران است. به گفته منابع آگاه که حرکت نفتکشها را پیگیری می‌کنند، صادرات نفت خام ایران برای پنجمین ماه متوالی بالاتر از سطح تعیین شده براساس تحریمهای غرب بوده است که نشان می‌دهد لغو محدود تحریمها که تحت توافقنامه هسته موقت در ماه نوامبر در ژنو حاصل شد، در حال کمک به ایران برای فروش نفت بیشتر است.

براساس توافق هسته ای ماه نوامبر در وین، صادرات نفت خام ایران باید در دوره شش ماهه منتهی به 20 ژوئیه در سطح میانگین یک میلیون بشکه در روز باشد، اما صادرات ایران به آسیا دستکم از ماه نوامبر بالاتر از این مقدار بوده است. دیپلماتها و مقامات آمریکایی می‌گویند: اگرچه ایران با شش قدرت جهانی مذاکره دارد به تلاشهای خود برای دور‌زدن تحریم‌ها ادامه می‌دهد.

تازه‌ترین نمونه این موضوع روز جمعه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شد. این وزارتخانه گفت: یک تبعه چینی با اتهامات آمریکا مبنی بر کمک به صادرات محصولات مورد استفاده در برنامه‌ هسته‌ای ایران مواجه شده است. مقام بلند‌پایه آمریکایی همچنین بر نگرانیهای آمریکا درباره گزارش پیشرفت ایران و روسیه در زمینه تهاتر نفت و کالا به ارزش 20 میلیارد دلار تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد این مساله برخلاف توافق ماه نوامبر است و اگر ادامه پیدا کند آمریکا تحریمهایی را علیه طرفین توافق اعمال خواهد کرد.

هدف مذاکرات وین حصول یک توافق بلند‌مدت تا 20 ژوییه است که میزان برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریمها محدود کند. ایران تحریمهای غرب را مبنی بر تلاش برای به دست آوردن تسلیحات هسته‌ای رد کرده و می‌گوید برنامه هسته‌ای را برای تولید برق و تحقیقات صلح‌آمیز دنبال می‌کند. مقام آمریکایی گفت: در صورتیکه ایران به دنبال توافق با قدرتهای جهانی و لغو تحریمهای بین‌المللی است باید تصمیمات سختی را درباره آینده برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند.

این مقام گفت: این موضوع درباره تصمیماتی است که ایران باید اتخاذ کند و بعضی از آنها بسیار دشوار هستند. پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود، مشتریان اصلی نفت ایران در ماه فوریه خرید خود را 17.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند و ایران همچنان بیشتر از حد مجاز تعیین شده طبق توافقنامه هسته‌ای ژنو نفت صادر می‌کند. واردات خریداران اصلی نفت ایران (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به همراه ترکیه) دست‌کم از ماه نوامبر بیشتر از یک میلیون بشکه در روز بوده است و آمار کشتیرانی‌ها نشان می‌دهد تنها در ماه مارس کاهش مختصری در صادرات نفت ایران رخ داده است.

براساس آمار رسمی دولتی و برنامه ورود نفت‌کش‌ها که در اختیار رویترز قرار گرفته است چهار خریدار اصلی نفت ایران در ماه فوریه به طور متوسط روزانه یک میلیون و 370 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کردند. این در حالی است که واردات آنها در دوره مشابه سال قبل یک میلیون و 170 هزار بشکه در روز بود. آمار بارگیری نفت‌کش‌ها از ایران در ماه‌های فوریه و مارس نشان می‌دهد که تنها کاهش مختصری در واردات این کشور‌ها از ایران طی ماه‌های آتی رخ دهد. دولت آمریکا اعلام کرده که صادرات نفت ایران در ماه‌های آتی به سطح یک میلیون بشکه در روز که در توافق‌نامه ژنو قید شده بازخواهد گشت.

منابع دولت هند اعلام کردند: آمریکا اوایل این ماه به هند یادآوری کرد که واردات نفت از ایران را در سطح پایان سال 2013 حفظ کند که براین اساس پالایشگاه‌های هندی باید خرید نفت از ایران را به میزان دو سوم نسبت به سه ماهه اول 2014 کاهش دهند تا متوسط واردات آنها تا 20 ژوییه به 195 هزار بشکه در روز تنزل یابد. چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران در ماه فوریه واردات خود را با شش درصد افزایش نسبت به سال قبل به 552 هزار و 613 بشکه در روز رساند و کره جنوبی واردات خود را با افزایش بیش از دو برابری به 290 هزار و 714 بشکه در روز رساند.

آمار وزارت بازرگانی ژاپن که امروز دوشنبه منتشر شد، حاکی از این است که واردات نفت ایران از سوی ژاپن با 21.7 درصد افزایش در ماه گذشته به 260 هزار و 820 بشکه در روز رسید. صادرات نفت ایران به هند نیز در ماه فوریه با 8.7 درصد کاهش به حدود 266 هزار بشکه در روز تنزل یافت.
مرجع : ايسنا