به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۳۷۲۵۷
در نوروز نه تنها خبری از تخفیف نبود بلکه قیمت​ها افزایش هم داشت؛

حسرت اقامت​در هتل​ بر دل مسافران نوروزی!

گروه جامعه:​ ظاهرا برای برخی هتلداران مرغ یک پا دارد و نرخ خدمات این مراکز هرگز کاهش نخواهد یافت؛ آنان در نوروز 93 هیچ گاه حاضر نشدند اندکی از نرخ ها را بکاهند تا حسرت یک شب بیتوته در این مکان ها همچنان در دل برخی مسافران باقی بماند.
حسرت اقامت​در هتل​ بر دل مسافران نوروزی!
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند روز پیش از فرارسیدن نوروز 93 از تخفیف 40 درصدی نرخ خدمات هتل ها خبرداده بود. اندکی پس از سخنان مسعود سلطانی فر، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر هم در اطلاعیه ای تاکید کرد که با هرگونه تخلف احتمالی و گرانفروشی خدمات در واحدهای مرتبط با صنعت گردشگری مطابق با حداکثر مجازات های پیش بینی شده رفتار خواهد شد. این عبارت های بیان شده از متولیان گردشگری کشور کافی بود تا بسیاری از مسافران بار و بندیل سفر را ببندند و به امید خواب آسوده در هتل ها راهی مقاصد گردشگری شوند.

اما در مقصد هیچ کس از این وعده ها خبری نداشت و مسافران هر چه بیشتر توضیح می دادند کمتر نتیجه می گرفتند به نحوی که برخی ناگزیر شدند هتل را ترک کنند و در چادر مسافرتی شب را به روز برسانند. اما در میان همه سخنان مسئولان شاید حرف های رییس اتحادیه هتل ها و هتل آپارتمان های تهران از همه به واقعیت ها نزدیکتر بود. او گفت که نرخ خدمات هتل ها در ایام اوج (پیک ) و غیر پیک مسافرت متفاوت است و تعطیلات نوروزی در شهرستانها ایام پیک محسوب می شود ، در این ایام قیمت ها کاهش نخواهد یافت بلکه با افزایش روبرو خواهد شد. اما اطلاع رسانی ها وحرف های مسئولان طوری بیان می شد که هتل های سراسر کشور تا 40 درصد تخفیف در نرخ خدمات خود تخفیف اعمال خواهند کرد.

** ارقام نجومی اقامت
در ایام نوروز 93 افزایش آشکار و پنهان قیمت واحدهای اقامتی باعث شد تا برخی مسافران و بخصوص در سفر به استان های شمالی ترجیح دهند از چادرهای مسافرتی و اتاق های اجاره ای استفاده کنند. گزارش ها حاکی است که قیمت واحدهای اقامتی استان مازندران در نوروز امسال نسبت به سال گذشته تا 30 درصد با افزایش روبرو بوده به نحوی که قیمت نرخ اتاق در هتل ها از یکصد هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تومان در نوسان بوده است. هر چند رئیس جامعه هتلداران مازندران پیشتر گفته بود نرخ خدمات هتل ها در نوروز 93 تغییری نمی کند و طبق تعرفه های سال قبل برای مهمانان حساب می شود.

نرخ اتاق هتل از شبی 100 هزار تومان آغاز می شود و هر چه تعداد ستاره های هتل ها بیشتر باشد، این مقدار هزینه نیز افزایش پیدا می کند؛ در برخی شهرها، قیمت اتاق هتل با خدمات کامل آن به دو میلیون و 500 هزار تومان نیز می رسد. در این ایام نرخ اتاق هتل در شهر کاشان بین 90 تا 500 هزار تومان و اصفهان تا 700 هزار تومان متغیر بوده است.

نرخ خدمات هتل ها در شهرهای مذهبی نیز از این قاعده پیروی کرده به عنوان مثال برخی هتل های مشهد در این ایام اعلام کرده بودند که نرخ هتل شان از 28 اسفند ماه تا 6 فروردین سال 93 افزایش و از هفتم به بعد دوباره مانند قبل از شروع ایام تعطیلات نرخ ها کاهش می یابد.

** تخفیف هتل ها در شهرهای خالی از گردشگر

در ایام نوروز اگر هم برخی هتل ها تخفیف هایی اعمال کرده باشند مربوط به شهرهای خالی از گردشگر بوده است که در این روزها همواره با ظرفیت های خالی روبرو بوده اند. در شهری مانند تهران که در ایام نوروز مسافر کمتری دارد به گفته رییس اتحادیه هتلها و هتل آپارتمان های تهران هتل ها قیمت اتاق های خود را تا 50 درصد کاهش داده اند. درشهرهای گردشگر پذیر کشور نه تنها خبری از تخفیف و کاهش قیمت ها نبوده بلکه قیمت ها با افزایش هم روبرو بوده است.

** افزایش نرخ بدون کیفیت خدمات

افزایش قیمت ها معمولا با بالارفتن سطح خدمات و کیفیت همراه است اما در ایام نوروز برخی هتل ها این گونه عمل نکرده اند و با اینکه نرخ خدمات خود را افزایش داده بودند اما از کیفیت خدمات خبری نبوده است. با اینکه مسئولان سازمان گردشگری به روال سال های گذشته تاکید کردند که هتل ها حق ندارند به بهانه تعطیلات نوروزی نرخ های خود را افزایش دهند یا از کیفیت خدمات شان به بهانه فراوانی مسافر بکاهند ظاهرا برخی هتلداران اصلا گوششان به این حرفها بدهکار نبوده است. مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در جمع خبرنگاران تاکید کرد: هتل ها حق ندارند به مناسبت های مختلف و به بهانه هایی مانند تعطیلات پایان هفته، تعطیلات تابستان یا نوروز هر دو ماه یک بار نرخ هایشان را افزایش دهند.

** بازگشت نرخ ها به قبل از نوروز
علی فرخ مهر رییس اتحادیه هتلها و هتل آپارتمان های تهران گفت: براساس ابلاغیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هتل های تهران در ایام نوروز 93 موظف شدند تا 50 درصد به مسافران تخفیف دهند. وی افزود: هتل های تهران در ایام نوروز این ابلاغیه را رعایت کرده و برخی هتل ها حتی تا 50 درصد خدمات خود را با تخفیف به مسافران ارایه کردند. فرخ مهر در خصوص لیست قیمت اتاق هتل ها گفت: نرخ هتل ها در ایام نوروز 93 مربوط به سال 92 بوده و هتل ها نیز براساس این نرخ به مسافران تخفیف ارایه کردند.

وی افزود: در صورتی که مسافرین نسبت به اعمال نشدن این تخفیف ها در هتل های تهران شکایتی دارند می توانند مراتب را با ذکر نام هتل، آدرس و ارایه فاکتور به این اتحادیه منعکس کنند. فرخ مهر در باره ادامه اعمال این تخفیف ها پس از نوروز گفت: ارایه این تخفیف حذف شده و نرخ ها به حالت اول خود باز می گردد. وی در باره نحوه تخفیف هتل ها در سایر استان ها و شهرهای کشور گفت: نرخ خدمات هتل ها در ایام پیک سفر با روزهای عادی متفاوت است به طوریکه در ایام پیک سفر نه تنها قیمت ها کاهش نمی یابد بلکه با افزایش روبرو خواهد شد. فرخ مهر تصریح کرد هتل شهرستان ها در ایام نوروز و پیک سفر خدمات خود را بدون تخفیف به مشتریان ارایه می کنند و معمولا این خدمات با افزایش قیمت نیز همراه خواهد بود.

** توپ در زمین سازمان میراث فرهنگی

در این میان اما جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران، توپ را به زمین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انداخت و گفت: این که نرخ هتل ها و خدمات آنها در تعطیلات نوروز افزایش پیدا کند یا نه بستگی به تصمیم سازمان میراث فرهنگی و همچنین سازمان های گردشگری استان ها دارد. وی از تخفیف 10 تا 40 درصدی هتل ها در شش استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، زنجان، کرمان، البرز و استان مرکزی در تعطیلات نوروز خبر داد در حالی این نقاط در این ایام به عنوان مقاصد گردشگری مطرح نیست.

** هزینه های بالای هتل ها و سوددهی اندک
ناصر رضایی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ارزان سازی نرخ خدمات هتل ها منطقی به نظر نمی رسد بلکه می توان در ایام پیک سفر قیمت ها را با تخفیف به مشتریان ارایه کرد. با توجه به تورم و افزایش ارزش دلار در برابر ریال برای هتلداران به صرفه نیست که چنین کاهشی اعمال کنند. رضایی توضیح داد واقعیت این است که هزینه هتل ها خیلی زیاد است و با این ضریب اشغال تخت ها، سود دهی نیز بسیار اندک خواهد بود. وی گفت: چنانچه ضریب اشغال تخت ها از 50 درصد فراتر رود در این صورت می گوییم که هتل ها به سوددهی رسیده اند و سود سرمایه در حال بازگشت است ولی درغیر این صورت سودی وجود ندارد.

رضایی به حمایت دولت از هتلداران اشاره کرد و گفت: دولت می تواند با ارایه یارانه و وام به هتلداران به حمایت از آنها بشتابد و در این صورت برای هتلداران به صرفه خواهد بود که تخت ارزان در اختیار مسافران و گردشگران قرار دهد. وی افزود: ارایه تخت های ارزان در کشورهای دیگر از جمله ترکیه در حال انجام است؛ این کشورها تخت ارزان به گردشگران ارایه می کنند که به افزایش ضریب اشغال تخت این اقامتگاه ها منجر شده است. رضایی اظهار کرد خیلی از مردم از اقامت در هتل ها هراسانند زیرا تصور می کنند که تمام دارایی خود را باید به هتل بپردازند در حالی که این طور نیست و باید در این زمینه فرهنگسازی شود.

** اختصاص یارانه به صنعت هتلداری
حذف اقامت در هتل ها از سبد بخش عظیمی از مردم به ورشکستگی صنعت هتلداری که ارتباط نزدیکی با رونق گردشگری دارد منجر می شود که از این طریق زیان هایی به اشتغال و در آمد در کشور وارد خواهد کرد. هنوز یارانه دولت به بخش گردشگری و هتلداری کشور نرسیده است و این می تواند ادامه فعالیت هتل ها را با اختلال روبرو کند.
اکنون دربسیاری از کشورهای پیشرفته دولت به صنعت هتلداری انواع یارانه اختصاص می دهد تا این مراکز خدمات ارزان تری به گردشگران ارایه کنند. ارایه این یارانه ها به افزایش شمار گردشگران و مسافران و همچنین رونق هتلداری در این کشورها منجر شده است.
مرجع : ايرنا