به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۳۷۸۲۳

طرح مجلس براي انگشت‌نگاری از اروپایی​ها

گروه فرهنگي: در حالی که مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته‌اند، اوایل امسال درباره‌ی لغو و تسهیل ویزای ایران به نتایج مثبتی می‌رسند،‌ نمایندگان مجلس یک طرح دوفوریتی را درباره‌ی انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی هنگام ورود به ایران ارائه کرده‌اند.
طرح مجلس براي انگشت‌نگاری از اروپایی​ها
اوایل هفته‌ی پیش، جمعی از نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی «انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی هنگام ورود به ایران» را برای بررسی به هیأت رییسه دادند. نمایندگان این اقدام را در واکنش به بیانیه‌ ضد ایرانی پارلمان اروپا انجام دادند. البته علاءالدین بروجردی - رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس - که گفته می‌شود از پیشنهاددهندگان این طرح است در گفت‌وگویی، طرح انگشت‌نگاری را فقط محدود به مسوولان هیأت اروپایی هنگام سفر به ایران دانسته و گفته است: «ما با تدوین این طرح می‌خواهیم براساس اصل عمل متقابل، توازن ایجاد کنیم.» هرچند نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند، از آن با عنوان انگشت‌نگاری از «کل اتباع اروپایی» یاد کرده‌اند.

این اقدام نمایندگان مجلس در شرایطی صورت می‌گیرد که سیاست‌های تعاملی دولت، اتخاذ تصمیم‌هایی نرم‌تر برای صدور ویزا و آسان کردن راه سفر به ایران، در چندماه اخیر سبب گرایش بیشتر اتباع خارجی، بویژه اروپایی‌ها برای سفر به ایران شده است. این موضوع را رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به استناد گزارش‌ها و آمارهای در اختیارش و مجریان تور در ایران تأیید می‌کنند.

حتي رسانه‌های خارجی نیز در چندماه گذشته، گزارش‌هایی را از فضای مثبت و وضعیت گردشگری ایرانی که سال‌ها آن را ناامن جلوه می‌دادند، نوشته‌اند که این، در برابر هشدارهای وزارت خارجه‌ی کشورهای غربی، در بیشتر شدن گرایش اتباع این کشورها برای انتخاب ایران و سفر به آن، تأثیر زیادی داشته و به‌نوعی سایه‌ای بر آن هشدارها شده است. حال پرسش این است که در چنین شرایطی، اتحاذ این تصمیم از سوی نمایندگان مجلس برای تمام اتباع اروپایی چه تأثیر و فایده‌ای برای صنعت گردشگری دارد؟

ابراهیم پورفرج - رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران - که روزهای خوشی را برای صنعت گردشگری ایران با توجه به حجم درخواست‌ها برای سفر به کشور پیش‌بینی می‌کند، درباره‌ی این طرح نمایندگان مجلس گفت: این اتفاق، صد درصد تأثیر منفی بر جریان گردشگری کشور دارد. او ادامه داد: ‌گردشگر معمولا کشوری را برای سفر کردن انتخاب می‌کند که راه دسترسی و ورود به آن سخت و پیچیده نباشد، قطعا تصویب این طرح نمایندگان، گردشگران زیادی را از سفر به ایران منصرف می‌کند. چه بسا، همین حالا که در برخی کشورها از اتباع خارجی پیش از صدور ویزای ایران، انگشت‌نگاری می‌شود، آن‌ها از تصمیم خود منصرف می‌شوند و دور ایران را خط می‌کشند.

پورفرج برای روشن‌تر شدن این موضوع، توضیح داد: مثلا اتباع فرانسوی پیش از گرفتن ویزای ایران، انگشت‌نگاری می‌شوند و این اقدام فقط در سفارت و کنسولگری ایران در پاریس انجام می‌شود. در حالی‌ که بسیاری از مسافران ما اهل پاریس نیستند و باید برای انگشت‌نگاری، گاهی مسافتی طولانی را طی کنند و هزینه‌ی بیشتری بپردازند، این خود یک مشکل برای گردشگران فرانسوی علاقه‌مند به ایران شده است. ما بارها با مقامات مربوط برای چاره‌اندیشی در این‌باره که روند صدور ویزا را هم طولانی کرده است، صحبت کرده‌ایم؛ اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی همچنین گفت: چنین تصمیم‌هایی که گاهی نمایندگان مجلس می‌گیرند و ترکش آن فقط به صنعت گردشگری می‌خورد، کاملا رویکرد و محتوایی سیاسی دارد. در حالی‌ که گردشگری موضوعی سیاسی نیست و بارها مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر این موضوع تأکید کرده‌اند. او اضافه کرد: درست است که پاسخ بیانیه‌ی ضد ایرانی پارلمان اروپا را باید داد، اگر نمایندگان مجلس چنین تصمیمی دارند، این مقابله به مثل را با مقامات و هیأت‌های اروپایی داشته باشند، نه همه‌ی اتباع آن کشورها.

حسین احمدی - یکی دیگر از تورگردانان ایرانی - نیز درباره‌ی این طرح نمایندگان مجلس، با پرسیدن این سوال که چرا در مقابل چنین بیانیه‌ای که هیچ ارزشی ندارد، خود را در کلاف پیچیده‌ای قرار می‌دهیم و اصلا چنین اقدامی چه فایده‌ای دارد؟ به خبرنگار ایسنا گفت: آیا با صدور این بیانیه، حیثیت مملکت ما به باد رفته که حالا می‌خواهیم با چنین تصمیمی، سیم خاردار دور خود بکشیم! غربی‌ها همیشه قدرت و برنامه‌ریزی‌های ما را تحت شعاع قرار داده‌اند؛ ‌ولی حالا وقت به اثبات رساندن امینت و قدرت در ایران است؛ اما با رفتار و سیاست‌های درست، نه مقابله‌جویانه. او تأکید کرد: نباید فقط به‌خاطر یک بیانیه‌، همه‌ی کارهای‌مان را تعطیل کنیم. توسعه‌ی صنعت گردشگری، یعنی همان‌چیزی‌ که دولت می‌خواهد، اول از همه به ثبات در کشور نیاز داد تا توهم گردشگر خارجی نسبت به آنچه در تمام این سال‌ها از ایران غیرواقعی شنیده است، از بین برود.
مرجع : ايسنا