به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۳۷۹۱۶
واكنش به اقدام شر‌م‌آور گروه فشار در اصفهان؛

يك پژوهشگر تاریخ: اشک ریختم و خجل شدم

فراي: عظمت ایران همیشه فرهنگ آن بوده است
گروه فرهنگي: يك پژوهشگر تاریخ ايران در مطلبي در وبلاگ خود با عنوان: «وقتی از ایرانی بودن شرمنده شدم» در واكنش به اقدام عده‌اي از گروه فشار در اصفهان نوشت: «فردا که در تلویزیون‌ها نشان دهند که مردم ما چه بر سر مزار مردگان مي‌آورند و حتی به آنها هم رحم ندارند٬ چگونه برای هزارمین بار نطق کنیم که ایران فرهنگی دارد زیبا٬ فرهنگی دارد پویا و مردمی دارد صلح جو؟» نوشته تورج دریایی را در زير بخوانيد:
يك پژوهشگر تاریخ: اشک ریختم و خجل شدم
در یازدهم سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی نامه ای از ریچارد فرای بدستم رسید. فرای نوشته بود که در صدد درست کردن پانلی درباره دوران عبور از دوران ساسانی به دوران اسلامی در دومین کنفرانس ایرانشناسی در شهر مریلند است و امیدوار بود که من نیز با او همراه شوم. در آنزمان من بعنوان استاد موقت در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا مشغول به تدریس تاریخ جهان باستان بودم و دکترایم را به اتمام نرسانده بودم.

به خودم گفتم این همان ریچارد فرای ایراندوست است که لقبش را از مرحوم دهخدا بخاطر عشقش به ایران گرفته است؟ همان فرایی که کتاب میراث ایران تاریخ پیش از اسلام یکی از تمدنهای بزرگ جهان که در سال ۱۹۶۳ نوشته شده بود را چنیدن بار خوانده‌ام و در زمانی که به وطنم در آمریکا بی لطفی مي‌شد٬ این کتاب و نویسنده اش سپر سینه بلا کرده بود و از ایران و تمدن و مردمش دفاع مي‌کرد؟ همان فرایی که کتابش را به "دوستان ایرانی: افغان‌ها و بلوچ‌ها و کردها و پارس‌ها و تاجیکها" تقدیم کرده بود؟

پس از آشنایی با او فهمیدم که فرای ایراندوستی است استثنایی که حتی یک دانشجوی دکترا بی نام و نشان را که فقط بخاطر عشقش و تلاشش به ایرانشناسی را نیز تشویق و کمک مي‌کند. من فقط یکی از صدها دانشجو و هزاران هزار ایرانی بودیم که فرای با آنها اینچنینن کرده بود. این همان فرایی بود که در زمانی که رشته "آسیای میانه" باب شده بود و دیگر نامی از خراسان بزرگی وجود نداشت و فرهنگ آنرا روسها بطوری که مي‌خواستند تقسیم و جابجا کرده٬ و اساتید غربی که گاهی نان را به نرخ روز مي‌خورند٬ در کتابهایشان ذکری از حضور ایرانیان در آنجا نمی‌کردند.

همان "آسیای میانه ای" که به خاطر روابط سیاسی میان وطنم و غرب٬ حتی نام ایران یا فرهنگش در آن خطه داشت محو می‌شد. فرای این کتاب میراث آسیای میانه: قبل از آمدن ترکان را نوشت و به عموم نشان داد که ایرانیان از کجا آمده و در ادوار تاریخ باستان و قرون وسطی این منطقه چه اهمیتی برای ایرانیان و فرهنگ ایرانی داشته است.

فرای در این کتابش برای ما و مردم جهان رابطه ایران و ایرانی و "بوی جوی مولیان آید همی٬ یاد یار مهربان آید همی" را دوباره زنده کرد. این همان فرایی بود که در کتاب عصر طلایی ایران٬ در زمانی که اعراب، میلیون‌ها دلار خرج مي‌کردند که تمدن اسلامی را کاملا عربی نشان دهند و حضور دیگران را کمرنگ کنند٬ با این کتاب اهمیت ایرانیان را برای شکل‌گیری تمدن اسلامی و زبان فارسی برای تمدن آسیا را گوشزد کرد.

این همان فرایی بود که در بیوگرافی اش بنه‌ام ایران بزرگ٬ پیش‌گفتارش را اینچنین آغاز کرده است: "عظمت ایران همیشه فرهنگ آن بوده است." پس از کنفرانس فرای را بیشتر دیدم و با او سفر کردم و به دانشگاه خودم چندین بار دعوت کردم. او همان فرای ایراندوستی بود که از نوشته هایش مشخص بود و از دیدنش اطمینان یافتم.

اما دیروز از دیدن آنچه مردمانی نابخرد بر سر مقبره آرتور پوپ و فیلیس آکرمن در اصفهان آوردند اشک در چشمان جمع شد. این مکانی بود که سالها پیش ریچارد فرای ایراندوست وصیت کرده بود که در آنجا خاک شود٬ در خاکی که او درباه اش حدود شش دهه کتاب و مقاله نوشته بود.

در زمانی که مطبوعات و تلویزیون های آمریکایی و خارجی صحنه یک سری تندرو و شعار مرگ را بعنوان "ایران" و "ایرانیان" به جهان جلوه مي‌دادند٬ فرای در حال نوشتن و مصاحبه کردن بود و مي‌گفت که ایران فرهنگی دارد غنی٬ مردمی دارد دوست داشتنی٬ باغ هایی دارد با صفا و فرهنگی دارد پر عظمت که از جیحون تا فرات را در بر مي‌گیرد.

یکبار از ایران و ایرانی بد نگفت و در جواب به همه تلاش های او و دلسوزی او برای ایران و ایرانشناسی٬ جوابش را اینچنین دادند. من مطمئنم که آنهایی که این بی آبرویی را کرده‌اند نه مي‌فهمند و نه برایشان مهم است. اما من خجالت می‌کشم. من شرمنده هستم. من مقصرم.

دیروز اشک ریختم و از ایرانی بودن خودم خجل شدم. به دوستم که در دانشگاه نزدیکم استاد ایرانشناسی است گفتم: ما چه مي‌کنیم؟ برای که داریم این چیزها را مي‌نویسيم و کنفرانس مي‌دهیم؟ فردا که در تلویزیون‌ها نشان دهند که مردم ما چه بر سر مزار مردگان مي‌آورند و حتی به آنها هم رحم ندارند٬ چگونه برای هزارمین بار نطق کنیم که ایران فرهنگی دارد زیبا٬ فرهنگی دارد پویا و مردمی دارد صلح جو؟ برای که بنویسم و برای چه بنویسم که ایران چه تاریخی داشته؟ برای چه مصاحبه کنیم و چه بگوییم درباره ایران و ایرانی؟

۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۸:۵۲
خجالت میکشم (217715)
القاعده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۰۶
دیروز القاعده مزار صحابه و نزدیکان پیامبر در سوریه را خراب کردند
امروز در اصفهان چنین کردند
آیا می دانید ما در فارسی به القاعده می گوییم . . .گرایی
آنها هم مانند . . . ما قاعده و اصول دارند
قاعده و اصول همه اینها خراب ، مخالفت با جریان عادی حرکت مردم است (217755)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۰۴
گروه فشار شما هسیتد که لکه ننگ فتنه 88 بر جبینتان نقش بسته ، شما که از یک جاسوس حمایت می کنید .
من ندیدیم یک بار در سایت های شما یادی از شهدا شده باشد ولی در عوض سایت های شما پر است از حمایت از آمریکایی های جاسوس . (217784)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۸:۴۲
یادی از شهدا نشه بهتر از استفاده ابزاری از شهدای عزیز توتریبونها و سایتهای مورد قبول شما بشه٬ ایا شهدا از این وضعیت راضی هستند؟؟ (217960)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۰:۱۷
آره البته شما از شهدای ساختگی مثل ندا آقا سلطان کلی استفاده ابزاری کردید !!! (218086)
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۳۵
آقای حسین آقا ، متاثر شدم از این نظر تون، متاسفانه امثال شما تو ایران کم نیستند ، چرا نمی خواهید بفهمید شهدا هم برای سربلندی ایران جون دادند و قطعا از این کار زشت امثال شما ناراحتند . بازی های سیاسی رو بگذارید کنار. (217980)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۰:۱۸
شما هم بازی سیاسی را کنار بگذارید و به آغوش ملت برگردید .. (218087)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۳۵
فرای همون کسی نبود که احمدی نژاد براش فرش قرمز پهن می کرد (218038)
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۱:۴۴
حسین اقای عزیز این اقا چه ربطی به فتنه دارد عینا جاسوس اصلا هر چیزی که شما میگوید قبول یک انسان مرده در قبر هم جاسوسه دنبال براندازی نظامه اخه یک ضرب المثل میگه شیطون دست ازسرمرده برداشت ولی بعضیا... (218095)
ایمان بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۲:۰۰
امثال تو از این به اصطلاح فتنه فقط سوءاستفاده کردن ..همه ملت رو با این فتنه میخوایین سااکت کنیین؟؟؟؟؟فتنه تا کی؟؟؟؟؟؟سوء استفاده تا کی؟؟؟؟؟ (218096)
على
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۷:۲۸
قول بهت ميدم اصلاً ندانى فراى كى بوده فقط چشم بسته دارى از كسى نقل ميكنى.ايشان بعد از انقلاب چند بار به ايران امدند كجا بودى ان زمان تا باز خواستش كنى.بودى ولى اصلاً تميزان شتى فراى كيست كه به ايران امده.حالا هم كسى بهت گفته كه جاسوسه وتو هم تكرارش ميكنى (218104)
مهرماه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۲۷
امان از طالبانیسم................ (217978)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۰۹
از رهبری عزیز تقاضا دارم در این مورد اضهار نظر نمایند ویک عده تند رو و اشوب گر را سر جای خود بنشانند. (217759)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۵۲
آن روز من هم خیلی خجالت کشیدم وقتی گفت نمی دانستم شما .... یها اینقدر مهمان نوازید. از همین تیره و تبار بودند همانها که در آغاز جنگ، برخی جوانان را که به هر دلیل در شهر نمانده بودند تا مقاومت کنند زیر مشت و لگد گرفتند با آنکه سیل مردم برای اعزام پشت در پادگانها صف کشیده بودند اینها وظیفه و ماموریت خود را در کتک زدن جنگزدگان می دانستند. (217837)
سینا صفوی
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۲۸
تنها راه خاتمه این فتنه خودجوش! اظهار نظر رهبری نظام است.
نگذارید نام ایرانی حتی بعد احمدی نژاد اینگونه بماند... (217866)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۶:۳۳
یاد اوایل انقلاب افتادم موقعی که می خواستن اخوان رو دفن کنن یه عده ریخته بودن و نمی ذاشتن که این کافره و باید اتیشش زده .اومده بودن تو قبرستون نمی ذاشتن دفن بشه.تو قبرستون بین مردم درگیری شد.تو همون اوضاع بود که گفتن ایت الله خامنه ای تلگراف کرده که ایشون رو ببریدتو محوطه فردوسی فلان قسمت دفن کنید. . .اما احتمالا این سری هم باید خود ایشون دخالت کنن.. (217918)
یک اصفهانی
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۴۱
این افراد نه اصفهانی هستند و نه ایرانی. اینها بنده ی پولند. . . به حکم زمانه هر روز رنگ عوض می کنند لطفا آمرانشان را بیابید که به خاطر منافع سیاسی دو روزه شان، اینطور با آبروی یک فرهنگ و کشور بازی نکنند! (217796)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۳۶
این گروه طالبانی پشت شون به جایی گرمه که این کارها را میکنند.
از کسایی که می دونن خواهش می کنم به خاطر خدا و به خاطر وطن و فرهنگ مون، اون ریشه ها را به مردم نشون بدن.
لطفا نگید که سانسور نمیذاره، که هزار تا راه برای این مشکل هست. (217875)
ميم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۴۸
فقط ميخواهم خطاب به دولت اقاي روحاني بگويم كه اگر از حالا جلو نيروهاي به اصلاح خودسر و تندرو را نگيرد ،سرنوشتي به مراتب تلخ تر از دولت آقاي خاتمي درانتظارش است.دولت يازدهم بايد با نشريات تندرو و گرو ههاي خودسر به سختي برخورد كند و اجازه جولان دهي به انها ندهد.آنها بايد هزينه اين رفتار بي قانون خود را بپردازند تا امر بر ديگران مشتبه نشود كه در اين مملكت به هر بهانه اي ميتوان اقداماتي فرا قانوني انجام داد/ (217881)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۵:۱۸
به خدا باید با اینا مثل خودشون رفتارکرد تقصیر ما هست که این گروهها بعد 17سال هنوز به حیاتشون ادامه میدن.... درودبر روحانی...... (217894)
الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۱:۴۱
به نام خدا
دفاع از اسلام و انقلاب هیچ خجالت هم ندارد بلکه این جوانان مومن مایه افتخارند
غرب پرستی و بی دینی مایه خجالت است
حزب الله هم الغالبون (218041)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۸:۵۷
قصد من توهين نيست، اما اينها عده اي معلوم الحالن. وگرنه كدام ايراني با يك ايران شناس و ايران دوست بزرگ اينگونه رفتار مي كند!!! (217716)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۲۲
نفرمایین جانم. عده ای به اینها قبولوندند که با این کارشان قصری از قصرهای بهشت را پاداش می گیرند. باید دید پشت پرده و ایدئولوگ های اینها کیها هستند. گروه های سلفی هم به امید تملک یکی از قصرهای بهشتی در سوریه و لبنان مردم را منفجر میکنند. (217764)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۴۱
کلا این حرکات تندروها احتمالا توسط یک تیم هدایت میشود و اینها از جنس همان بحرانهاي 9 روز یکبار زمان خاتمی است که هدفشان مشغول کردن دولت روحانی به حواشی و فشل کردن آنست ولی روحانی باید این گروهها را رسوا کند و با کشاندن خلافکارا ن اصلی در دولت قبلی به دادگاه عملا سران این گروهها را بزند و فرصت بحران سازی از آنها را بگیرد، د غیر اینصورت آنها گستاخ شده و ابتکار عمل را بدست می گیرند و نخواهند گذاشت آب خوش از گلوی ملت پایین رود (217770)
یک ایرانی بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۳۳
بازهم می گم بایستی با چشمان باز این ایرانی دوستان خارجی و خارج نشین را که سنگ این مملکت را از روی شکم سیریاش به سینه می زنند مورد ارزیابی قرار داد. (217873)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۸:۵۸
"من مطمئنم که آنهایی که این بی آبرویی را کرده‌اند نه مي‌فهمند و نه برایشان مهم است." این جمله ات طلا بود استاد بزرگ. ننگ این بی ابرویی . . . بر گروه فشار نیز برای همیشه باقی خواهد ماند. (217717)
اکبری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۰۵
بدون شک میلیون ها ایرانی با فرهنگ و فرهنگ دوست و فرهیخته حامی و پشتیبان گرامیداشت و تکریم ایران دوستان سراسر دنیا هستند . مایه ی عزت و غرور و افتخار هر ایرانی است که یک دانشمند برجسته و بین المللی وصیت کند در خاک ایران زمین آرامش بگیرد . این کار پیام بزرگی به همه دنیا در باره عظمت تمدن ایران است . (217718)
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۰۶
همیشه در این کشور شعبان بی مخ ها بوده اند چه با دین چه بی دین . . . (217719)
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۷:۰۴
شعبان جعفری اهل نماز و روزه بود. واسه امام حسین سینه میزد و در عین حال طرفدار شاه بود. تا آخرین روز زندگی اش هم همین منش را ادامه داد. شما را به خدا آنچه از تاریخ نمی دانید نگویید، زیرا همین گفتن سبب تحریف تاریخ می شود (217933)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۰۷
این هم جزئی ازفرهنگمونه دیگه.................. (217720)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۱۵
این افراد به ظاهر سینه چاک عروسک های خیمه شب بازی هستند. . . (217723)
مجد
United Arab Emirates
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۲۰
واقعاً موندم و در بهتم نه بخاطر اینکار بلکه این چیزی که از فرهنگ فعلی مردم با چشم خودم میبینم و آنچه که از تمدن ایران به گوش شنیدم چقدر مغایرت هست. چیزی که با چشم دیده شه قبول کردنش راحته. نکنه همه اینها دروغ باشه که وارث یک تمدن بزرگ هستیم. قبول کردنش خیلی سخته و باورپذیر نیست (217725)
نيما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۲۰
هميشه اين تندرويها در كشورهاي مختلف بوده و از بين نخواهد رفت.اين وظيفه استادان،تاريخ پژوهان، ايران دوستان و دولت مردان اين مملكت است كه جلوي اين حركات را گرفته و نگذارند اين گونه تيشه به ريشه اين مملكت و تاريخ پرشكوه اين سرزمين بزنند. (217726)
کو مرد خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۲۲
. . . جایی که عقل عقب رانده شود از دین واقعی هم نشانی نخواهد ماند و فرصت طلبان از این آب گل آلود سو استفاده ها خواهند کرد (217727)
کیوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۴۹
این گروه باصطلاح فشار به خاطر بی تفاوتیه اکثریت مردم تا این اندازه گستاخ شدن چون که هر طوری که دلشان میخواد رفتار میکنند اما مردم هم بی تفاوت از کنارشان رد میشوند... در صورتی که اینها کاملا در اقلیت هستند (217733)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۰۹:۵۰
رفتارشون شرم آوره. ابروی هر چه ایرانی هست رو بردن. اینا همون . . . . که هر چی رو با داد و فریاد و دعوا میخوان... (217734)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۱۱
تو حاضری یه شب با جنازه اون تو خونه ات سرکنی!چرا متوقعی مردم هر روز یه جاسوس رو تو شهرشون ببیند؟ (217739)
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۳۸
تو کدوم دادگاه اثبات شد جاسوسه؟؟؟
هرکی با شما نیست حتما جاسوس و فتنه گره؟!!!!!! (217769)
یک ایرانی بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۳۰
بنظرم اگه پرفسور قبل از مرگش حاضر میشد که بیاد ایران و از خودش دفاع کنه(جاسوس بودنش)این همه سر صدا راه نمی افتاد (217870)
على
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۷:۲۳
اخه قبل از مرگش بنده خدا خبر نداشت كه تهمت جاسوسى بعد مرگش بهش ميزنن .در ضمن بعد از انقلاب ٣بار در ده ٦٠ايشان به ايران امدند ولى حرفى از جاسوسى نبود كه پاسخ گو باشن ايشان (218103)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۵۸
احتمالا در دادگاه اختلاسهای 3000 میلیاردی مدیران زمان دولت عدالت محور ! (217886)
مهدی
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۵۲
تو هموطن نیستی که بجای اسم نوشتی هموطن ....هموطن من اینجوری فکر نمیکنه (217799)
سینا صفوی
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۲۹
میخواهی حصرش کنیم ؟؟ (217869)
ارش
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۴۱
ما هم وطن تو نیستیم . . . . (217988)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۱۲
مرگ برطالبان. (217740)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۱۵
اينقدر گفتيم لباس شخصي ها ، نيروهاي خودسر ، انصار و ... واقعاً فكر كردن واسه خودشون كسي هستند يا مثلاً كسي اون ها رو آدم حساب مي كنن.
فرمانده محترم نيروي انتظامي ! لطفاً به درخواست مردم تن دهيد و اينها را دستگير نماييد. (217742)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۲۱
. . .

بس کنید این همه توهین و تهمت ودروغ و حسد را .به خدا این کره خاکی برای هیچ کس نیست. ای پروفسور عزیز ما شرمنده ایم که با جسم تو اینطور رفتار میشودوگرنه روح تو الان جاییست که تو می خواهی (217744)
ميرمهنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۵۳
شرم آور رفتار شماست كه خبر شهادت طلبه ناهي منكر رو بايكوت كرديد (217777)
ساقي العطاشا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۰۸
فقط شرم آور......اينا در كنار دشمن تمام همتشون حذف ياد و نام شهداست (217852)
آرش
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۴۰
دشمن شمایید که آبروی ایران و ایرانی رو بردید (217984)
آرش
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۹:۳۸
سفسطه نکن چه ربطی داشت الان اینی که گفتی با موضوع جناب افراطی (217983)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۰:۰۷
اون هم دکون برای شما بود. ایشون که البته خدا رحمتش کنه و از سر تقصیراتش بگذره ، چندین ماه پیش ضرب خورده و حالا فوت کرده ، حتی استاندار کشور ؛ اژه ای ؛ هم گفت باید بررسی بشه ببینیم مرگش ناشی از جراحت قبلی بوده یا به مرگ طبیعی مرده . حالا شما از این مساله هیاهو درست کردید. واقعا همه چیز رو پیراهن عثمان میکنید .
نکنید این کارها رو به ضرر خودتونه آقا. ببین چقدر مردم رو از خودتون متنفر کردید که حتی احترامی برای آنم فرد درگذشته (مرحوم خلیلی ) هم قایل نیستند.! (218080)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۲۱
اقا تورج ما هم دیگه از دست اینا از بریدیم انگار هموطن ما نیستن! (217745)
ایرانی متاسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۲۸
کسانی که اینکار را کردند 2دسته اند:یا اینقدر نفهم اند که اصلا نفهمیدن چکار کردن وبا سروصدای یک عده جوگیر شدن یا باکساییکه میلیونهادلارخرج میکنن تا ایران را خراب کنن، دستشون تو یک کاسه است.
بنظرم بهتره این افراد شناسنامه ی ایرانیشون رو باطل کنن. (217746)
Omid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۳۱
استاد عزیز من هم به عنوان یه معلم شرمنده شدم ولی مطمئن باشید ما تو ایران داریم همه تلاشمون رو میکنیم که این گروه ها به حداقل خود برسن ولی چیکار میشه کرد . . . (217747)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۳۲
مرده مورد احترام است حتی اگر دشمنت بوده
مرده با هر رنگ و نژاد و دینی که داره در اسلام محترم شمرده میشه/این نابخردیست که کار یک عده بی خرد را به پای فرهنگ غنی اسلام بزاریم (217748)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۴۶
خدایا مارا به حق علی و زهرا از دست این ها که دارند با همه چیز ما بازی می کنند و مارا در جهان منزوی می کنند نجات بده اینها از دین محمد چیزی نمی دانند. آمین (217750)
lمحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۰:۵۳
درود بر شما استاد من ومسلما خيلي هاي ديگر چوم شما گريستيم بعث بسي تاسف است ما را چه شده است ؟ فكر ميكنم اين جوانان هم بون آگاهي دست
به اين كار زدند (217754)
omid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۰۶
وقتي رييس جمهورمان داد از بيسوادي برخي . . . مي زدند ديگر چه انتظاري از جمعي بزن بهادر وجود دارد. (217756)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۱۴
عده ای اندک با تریبونی بلند و قدرتی شاید ...

سکوت مردم و مسوولین اینها را جسور تر میکند . (217761)
علی
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۲۸
اکثریت که با افراطی گری مخافند آیا اجازه دارند مثل همانها تظاهرات کنند و همه می دانیم اینها وابسته به کدام قدرتند (217767)
بهت زده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۳۰
اون وقتی که با کفش به رئیس جمهور حمله کردن ، جلوشون گرفته میشد ، امروز به خودشون اجازه نمیدادن با یک ایرانشناس واقعی چنین کنند. (217768)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۱:۴۴
إز خدا مي خواهم كه هر جه زودتر أين افراطي ها را از سر ملت ايران كوتا ه كند جون ضرر وزياني كه أين ها به ايران مي زنند إز ضرر وزيان قوم . . . ، اكر بيشتر نباشد كمتر نيست (217772)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۰۰
همه انچه من میخواستم بنویسم رانوشتند.فقط درانتهااین جمله رااضافه میکنم. اگردین نداریدلااقل ازاده باشید روزگارعجیبی است.نوررادربستوی خانه نهان بایدکرد.............!!!!!!!! (217783)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۳۰
کاش آمریکایی ها هم بخاطر جاسوسی از ملت ایران خجل می شدند ، بخاطر هدف قرار دادن هواپیمای حامل مسافران خردسال !
کاش موقعی که عده ای به عزاداران حسینی حمله می کردند خجل می شدید .
کاش موقعی که آمریکا کودتا کرد خجل می شدید ، آنموقعی که کاپیتولاسیون امضا می کرد خجل می شدید ،و .... (217792)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۶:۲۸
کاش موقعی که کشور برادر روسیه خاکتو به یغما برد خجل میشدید (217915)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۳۱
. . . ،واقعا اینها کیند کی اینهارو رشد داده؟!!! (217793)
ایرانی
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۳۵
من برای دولت آقای روحانی متاسفم که تحت عنوان اعتدال هر خفتی را تحمل میکند مطمئن باشد که این تکفیریها هرچه بیشتر جری میگردند چنانچه دولت فکری جهت برخورد با آنها نکند (217794)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۴۰
عدن نبی، همسر ایرانی‌آسوری ریچارد فرای، در واکنش به این که گفته شده همسرش جاسوس سیا بوده جوابیه‌ای منتشر کرده و گفته که شوهرش قبلا جاسوس سیا بوده است اما از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، پول نگرفته است....... (217795)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۰:۱۰
جاسوس سیا هم باشد یک ایراندوست است. مگر بسیاری از ایرانیا جاسوس وزارت اطلاعات نیستند و افتخار میکنند. پروفسور فرای حتی جاسوس آمریکا هم باشد ما دوستش داریم و از طالبان ایرانی متنفریم هر چند ظاهرا ایرانی باشند . (218081)
امید خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۰:۱۳
البته این افراد همونهایی هستند که به . . . سفارت انگلیس پرداختند و دولت مجبور شد ملیونها دلار غرامت به دولت انگلیس بابت خرابکاریها بدهد. البته چون گروه فشار بودند و سفارت انگلیس بود محاکمه نشدند. این دفعه هم فکر کردند چیزای به درد بخوری توی مقبره ی پروفسور یوپ هستش حتما. در ضمن هم اینجا و هم اشغال سفارت انگلیس با همکاری نماینده های افراطی مثل ر و س بوده است (218083)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۴۷
واقعا چرا وقتی در دوره احمدی جونشون به ایران اومدن بهشون خانه هدیه کردن ولی الان یکدفعه جاسوس شدن حتی اجازه دفن کردن هم به ایشون نمیدن خوارج بهترین نام برای اینهاست (217797)
سارا
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۲:۴۹
بابا یکی جلو اینا وایسه دیگه . تا کی سکوت؟! بخدا آبرو نزاشتن دیگه . دولت چرا ساکته ؟! از این دولت انتظار بیشتر داشتیم (217798)
اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۰۰
از اصفهانیا بعید بود (217802)
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۰۸
با اینکه چیزی از اصل موضوع کم نمی شود، اما خواهش می کنم این را پای اصفهانی ها نگذارید. ا. . . (217808)
گهرخاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۱۴
همين افراطيهاي كله خراب مملكت رو به اين روز انداختن (217813)
جلال
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۱۸
شما با این کارتان نشان دادید از یک مرده میترسید ..!!! نیروهای انتظامی کجا بودند مگر شهر بیصاحب بوده ... هرکی هرکی شده .. عواقبش را باید کل ملت بکشند ........ مثل اقای هاله که فکر میکرد هر حرفی را میتواند بزند و مملکت را به انزوا کشید (217815)
mansoor
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۴۹
این گروه با سلفی گری و تکفیر بازی هایشان ابروی مردم را خرج میکنند. کاش بدانیم این گروه به کجا وصل است!! (217833)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۴۹
اسم اینها را بگذاریم لشکر بی عقل لشکری که کورکورانه حرکت میکنند بدون لحظه ای فکر کردن!! ,چون هم دین ما را
خدشه دار کردند هم ائین و هم تمدن و فرهنگ چند هزار ساله کشورمان!! (217834)
ابئالفتحی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۵۱
این دستهای انگلیس است که میخواهد تبعات مثبت دیدگاه منطقی آن دانشمند مرحوم را در افکار جهانیان خنثی کند.و یک عده نادان رجاله هم هستندکه درسوریه سر می برند و قبر یاران رسول الله را ویران میکنند ودر اینجا هم اینجور کارها.خدایا صاحب این مملکت را برسان... (217836)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۵۲
هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم هیچ کوچه ایم هیچ کوچه (217838)
nnnnn
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۳:۵۳
متاسفانه عده ای تنها ظاهر امور می بینن و به جای توجه به ریشه به ریش افراد نگاه می کنن؛ بجای عقلگرایی و دین ورزی به احساسات تکیه دارند
چرا باید به یک ایرانشناس اینگونه توهین کرد
انانکه ادعای دین و مذهب دارند خداوکیلی می توانند5دقیقه درباره دین به صورت علمی و تخصصی صحبت کنند

تندروان وطنی روی القاعده و النصره و جندالاسلام و.... را سفید کردنند
کی می خوان بر اساس اوضاع زمانه به فرموده حضرت امیر حرکت کنند؟ خدا می داند (217841)
علی ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۲۸
مشکل اینه که جاسوسایی چون فرای به عشق امثال حافظ وسعدی میان اینجا دفن بشن و اگه این برادران همت تخریب مزار این شعرا و فضلا رو بکشن این جاسوسای علاف انگیزه ای برای دفن شدن در اینجا رو ندارند. برادران کلنگ به دست متحد شوید! (217868)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۴:۵۳
فقط شرمنده ایم
آیا رفتار پیامبرمان که رسول محبت و مکارم اخلاق بودند را با جنازه دشمنان شان نباید بیاد بیاوریم؟؟ (217885)
امیر
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۵:۰۰
تا وقتی زنده بود هر جای این کره خاکی که می خواست رفت و آمد می کرد حال که یک جسم بی جان و بی تحرک است ما یک وجب خاک را هم از او دریغ می کنیم بنازم به بزرگی و عظمت خدا که که در تقسیم رزق و روزی خود بین انسانها تفائتی قائل نیست نعوذ بالله اگر ما جای خدا بودیم 6 میلیارد غیرمسلمانان را از کره زمین اخراج می کردیم و 700 یا 800 میلیون مسلمان سنی مذهب را هم می فرستادیم قطب جنوب و خودمان را هم در قلب اروپا ساکن می کردیم (217887)
کورش هخامنش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۵:۱۰
آمار موافقان ومخالفان منو امیدوار میکنه که دیگر فریب و دروغ و دغل بازی رنگی نداره (217891)
ايراني واقعي ام آرزوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۵:۴۰
ديروز كتاب ادبيات فارسي اول دبيرستان صفحه 114 را نگاه مي كردم كه نظر استاد پوپ را راجع به اصفهان چاپ كرده بود و مي انديشيدم كه ما ايرانيان شايد زياد هم با فرهنگ نباشيم شايد كمي بيشتر نان به نرخ روزخور باشيم تا... (217901)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۶:۳۷
جالبه کسی که روی بام است پرچم یا زهرا در دست دارد زهرایی که اتفاقا مظلومانه و شباانه دفن شد و اتفاقا جنازه ی پسرش حسن به خاطر جلوگیری از دفن در کنار جدش تیرباران شد .البته قصدم قیاس نیست ولی تشابه تاریخی جالبی است (217920)
نبي ابادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۷:۰۱
اگر سندي دال بر جاسوس بودن اقاي فراي هست ارايه نمايند وگرنه يا سخن دانسته گوي اي مرد عاقل يا خموش اقاي فراي در شناساندن تمدن ايراني اسلامي كاري كرده است كه تا كنون هيچ محقق هموطني اين كار را نكرده است انان كه نميدانند كتابهايش رابخوانند تا بدانند (217932)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۷:۰۹
به نظرم باید از هر فرصتی برای جلب اعتماد کدخدا استفاده کنیم.حتی از روش دفن جنازه جاسوس توی کشور.بابا قدرتمنده ها!فردا به بهانه گور به گور شدن یه امریکائی بمب اتمی رومون میندازه.واین عمرهای پر برکت ما هدر میره ها!!!!!!!!!!!! ارزوی رسیدن به پول قسطی خودمون رو از ننگین نامه ژنو به گور میبریم!میشیم عمرسعد که به ری نرسید.................. (217935)
جانباز 50 درصد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۱۸:۰۵
همیشه این گروه فشارباعث شرم ما ایرانیان بوده و هست. این گروه فشارجزء گروه خوارج صدر اسلام هستند که با افراطی گری خود باعث ضربه به اسلام شدند. (217949)
حق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۲۹
عزیز من مگه نمیدونی اینکارها نون توشه.بهار جان منتشر کن (218054)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ۲۲:۵۱
فقط میتونم از ایرانی بودنم شرمنده باشم (218066)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۰:۱۷
ساده ست
پرفسور ایران شناسی که سابقه اش معلومه و هیچ دادگاهی مجرم ندونستش و وصیتش هم دفن شدن تو خاک ایرانه.
بقیه همش دروغه، اینم سادست، چون به غیر اینا حقیقت نیست و گویندش دروغگوست. تمام (218085)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۶:۵۵
شهدا رو که میخواستن تو دانشگاه ها دفن کنن شما سر و صدا کردید که دپرس میشیم، درس دیگه نمی خونیم تو دانشگاه، با این که مدیونیم بهشون میگید نه! ... این رو که می خوان دفن کنن تو شهر و نه تو قبرستون، می گید دفن کنن.... حاشیه زاینده رود مگه جای دفن آدمه؟ (218101)
نقده ایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۷:۳۲
بیارین تو شهر ما دفنش کنید اینها عرضه دارن بیان تو شهر ما قد علم کنن. (218105)