به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۳۸۰۳۴
کاهش هشت درصدی هزینه های ارزی در حوزه دارو:

مرگ 3 نفر در ايران بر اثر مصرف قرص لاغری

گروه جامعه: رییس سازمان غذا و دارو روز یکشنبه اعلام کرد که سه نفر بر اثر استفاده از قرص لاغری هربال اسلمیت جان خود را از دست داده اند.
مرگ 3 نفر در ايران بر اثر مصرف قرص لاغری
دکتر «رسول دیناروند» روز یکشنبه در نشست خبری افزود، علت مصرف قرص های مزبور تبلیغات ماهواره ای بوده است. رییس سازمان غذا و دارو گفت: تبلیغات گسترده ماهواره ای برای مصرف قرص های لاغری هربال اسلیمینگ و استقبال مردم از این داروی غیر مجاز، موجب شد که سال گذشته شاهد مرگ سه نفر از هموطنان به خاطر مصرف این داروی غیرقانونی در کشور باشیم. دیناروند تصرح کرد، سازمان غذا و دارو اطلاعیه های متعددی برای منع مصرف این داروی غیر مجاز در فاصله زمان های متعدد صادر کرده است.

وی همچنین به مصرف داروی سیبوترامین که جزو داروهای غیرمجاز محسوب می شود، هشدار داد و افزود: این دارو نیز جزو داروهایی است که وزارت بهداشت ممنوعیت مصرف آن را صادر کرده زیرا این دارو مجوزهای لازم را ندارد و صرفا جزو تبلیغات ماهواره ای محسوب می شود. وی به کاهش هزینه تجهیزات پزشکی برای بیماران اشاره کرد و گفت: در بسته حمایتی که دولت برای حمایت از بیماران در نظر گرفته، در اردیبهشت ماه شاهد کاهش قیمت استفاده از تجهیزات پزشکی خواهیم بود.

دیناروند افزود: کاهش قیمت تجهیزات پزشکی برای بیماران قلب و عروقی، چشمی، ارتوپدی و تجهیزات پزشکی مرکزی به میزانی خواهد بود، که سازمان های بیمه گر تمامی هزینه ها مربوط به تجهزات پزشکی را پوشش بیمه ای خواهند داد. وی با بیان اینکه این پوشش بیمه ای برای تجهیزات پزشکی طبق مذاکرات و پیگیری ها سازمان غذا و دارو با سازمان ها بیمه گر صورت گرفته، ادامه داد: این سازمان در ابتدا با فراخوان بین شرکت های تولید کننده و وارد کننده این محصولات پزشکی و همچنین اطلاعاتی را که وزارت بهداشت از کشورهای تولید کننده این محصول دارد، اقدام خواهد کرده است.

** شرایط منطقی در حوزه دارویی حاکم شده است

رییس سازمان غذا و دارو با اعلام اولویت های این سازمان در سال جاری افزود: اکنون شرایط منطقی و معقولی در حوزه دارویی حاکم شده است. دیناروند با بیان اینکه سال گذشته کشور با بحران دارویی زیادی مواجه بود، گفت: وضعیت داروی در سال گذشته مناسب نبود، اما اکنون اوضاع دارویی کشور طبیعی است و قیمت های دارو به یک ثبات نسبی رسیده، هر چند که همچنان به شرایط ایده آل نرسیده ایم و باید به سمتی حرکت کنیم که دغدغه های مردم در این حوزه کم شود.

رییس سازمان غذا و دارو با اعلام برنامه هفته سلامت که از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می شود، افزود: در روز دوم هفته سلامت، نخستین نشان ایمنی سلامت به شرکت های برتر در حوزه فراورده ها ایمنی و سلامت اهدا می شود. وی با انتقاد از کم توجهی در حوزه غذا که در سال های گذشته صورت گرفته، گفت: این حوزه در سال جاری مجددا احیا شده و برنامه های جدید و مدونی در دست اجرا داریم، بطوریکه نشان ایمنی و سلامت پس از فراموشی در سال های گذشته مجددا احیا می شود.

دیناروند درباره افزایش قیمت داروها در سال جاری افزود: نمی توان گفت قیمت دارو به هیجوجه تغییر نمی کند زیرا داروهای تولید داخل متناسب با تورم افزایش قیمت خواهند داشت اما بطور قطع در نیمه نخست امسال به هیچ عنوان افزایش قیمت در حوزه دارو نداریم. رییس سازمان غذا و دارو درباره داروهای وارداتی نیز گفت: سیاست سازمان غذا و دارو کاهش قیمت داروهای وارداتی است، زیرا یکی از اولویت های وزارت بهداشت، تامین سلامت مردم به شمار می رود و در همین راستا سیاست های کلی نظام سلامت که به تازگی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، حمایت از تولید داخلی را مورد تاکید قرار داده است.

دیناروند افزود: در راستای اجرای سیاست های کلی نظام سلامت، وزارت بهداشت نیز بسته های تشویقی برای توسعه صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته که بزودی اعلام می شود. وی ادامه داد: اکنون هزینه درمان در کشور بر دوش داروهای تولید داخل است، بطوریکه از لحاظ کمی بیش از 95 درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل هستند و بر این اساس تولید داخلی به صورت جدی پیگیری می شود.

** کاهش هشت درصدی هزینه های ارزی در حوزه دارو

رییس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت قیمت داروهای وارداتی افزود: در صورتیکه مذاکرات و توافقنامه ژنو اجرایی شود، هزینه های ارزی کشور بطور میانگین حدود هشت درصد کاهش می یابد و به همین ترتیب هزینه ارزی کشور در حوزه دارو نیز هفت تا هشت درصد کاهش خواهد یافت. وی به افزایش قیمت تجهیزات پزشکی در بازار اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته، قیمت هایی که برای این محصولات در نظر گرفته شده بود، رسیدگی نشد، هر چند ابزار قیمت گذاری برای این محصولات وجود نداشت اما می توان با فراخوان رقابت بین شرکت ها و اطلاعات از وضعیت قیمت ها در بازار که این سازمان یکی از اولویت ها و برنامه های خود در سال 93 قرار داده است، استفاده کرد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه این سازمان برای کنترل قیمت تجهیزات پزشکی بطور جدی عمل می کند، افزود: سخت گیری به شرکت های تولید تجهیزات پزشکی در حدی است که در صورت تخلف از بازار عرضه حذف می شوند. دیناروند ادامه داد: بزودی قیمت تجهیزات پزشکی مشخص و بمنظور اطلاع رسانی به عموم مردم در سایت سازمان غذا و دارو قرار می گیرد.

** برنج های تولید داخل شناسه بهداشتی می گیرند

به گفته رییس سازمان غذا و دارو، تا پایان امسال شرکت های تولید کننده برنج در داخل کشور موظف شده اند شناسه بهداشتی دریافت کنند، بطوریکه امکان عرضه برنج فله ای وجود نخواهد داشت و برنج وارداتی نیز با بسته بندی های مشخص عرضه می شود. دیناروند با بیان اینکه مهمترین کشور صادر کننده برنج به ایران کشور هند است، افزود: منابع مجاز واردات برنج از این کشور تعیین شده، بطوریکه پروانه واردات برای آنها صادر شده و دولت هند نیز پیگیری و سخت گیری هایی برای صادرات این محصول انجام می دهد.

** برنج های سبد کالا را با اطمینان خاطر استفاده کنید

معاون وزیر بهداشت همچنین درباره سلامت برنج هایی که در قالب سبد کالا به مردم عرضه شده، گفت: این نوع برنج ها از مبادی مجاز و سالم تهیه شده و مردم با اطمینان خاطر از این محصول استفاده کنند.

** بسته های حمایتی وزارت بهداشت در حوزه دارو از محل هدفمندی یارانه ها

دیناروند درباره سهم حوزه غذا و دارو از محل منابع درآمدی حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: در بودجه امسال حدود دو هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به هزینه تامین داروی بیماران در نظر گرفته شده، بطوریکه می توان قیمت داروهای بیماران مزمن، صعب العلاج و خاص را کنترل و پرداختی بیماران را به حداقل رساند. رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، وزارت بهداشت بسته هایی را شامل کاهش هزینه های دارو و تجهیزات پزشکی پیش بینی کرده است.

دیناروند افزود: در بسته نخست که شامل کاهش هزینه های دارویی است، پرداختی بیماران در بیمارستان های دولتی مد نظر قرار گرفته و سقف پرداختی بیماران در بیمارستان های دولتی بیشتر از 10 درصد نخواهد بود، زیرا مابقی هزینه دارو را وزارت بهداشت تقبل کرده است. وی ادامه داد: از محل منابع درآمدی حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، حدود 900 میلیارد تومان بمنظور جلوگیری از تحمیل هزینه های فلاکت بار برای بیماران خاص، صعب العلاج و مزمن در نظر گرفته شده است.
مرجع : ايرنا