به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۳۸۰۸۶
کاهش ارزش برگه‌های سهام عدالت به 1.9 میلیون تومان

شتاب خصوصی سازی در سال 93

گروه اقتصادي: رییس سازمان خصوصی سازی در اولین نشست خبری خود در سال 93 به عملکرد این سازمان در نیمه دوم سال 92 پرداخت و آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را تشریح کرد.
شتاب خصوصی سازی در سال 93
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رییس سازمان خصوصی سازی در این نشست گفت:‌ سازمان خصوصی سازی اگر بخشی از وظایف مهم خود را واگذاری اموال دولتی به بخش خصوصی بداند پایانی برای آن در قوانین در نظر گرفته شده و مقرر شده بود شرکت‌های گروه یک تا پایان سال 92 واگذار شوند. وی افزود: از نظر شرکت‌های باقیمانده اگر سازمان خصوصی سازی با شیب قبلی جلو می‌رفت انبوهی از شرکت‌های گروه یک و دو باقی می‌ماند لذا طبیعی است که در دولت یازدهم شیب فعالیت سازمان خصوصی سازی تند شده و سازمان برای انجام وظایف قانونی خود خیز بردارد.در غیر این صورت از وظایف قانونی عقب می ماند.

پوری حسینی در ادامه به آمار واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: طبق آماری که در گذشته ارائه شده است تاکنون 151 هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته که از این میزان حدود 54 هزار میلیارد تومان واگذاری به صورت قطعی نبوده و قیمت گذاری نشده است. لذا باید گفت عدد درست‌تر و دقیق‌تر آمار واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی در طول 12.5 سال گذشته یعنی از سال 80 تا شهریور 92 حدود 96 هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان شامل واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی به سهام عدالت هم می‌شود و واگذاری‌های قطعی بابت رد دیون نیز داخل 96 هزار میلیارد تومان قرار دارد.لذا الباقی واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی 43 هزار میلیارد تومان به صورت قطعی بوده است.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: به این ترتیب مبلغ 54 هزار میلیارد تومان به دلیل این‌که واگذاری قطعی و قیمت گذاری نبوده است از کارنامه سازمان خصوصی سازی حذف می‌شود و از این پس واگذاری‌های قطعی در آمار واگذاری‌ها اعلام می‌شود. وی ادامه داد:‌به این ترتیب گزارش عملکرد سازمان خصوصی سازی از نیمه دوم سال 92 در مقابل 97 هزار میلیارد تومان واگذاری قطعی بابت سهام عدالت در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده یعنی 27 درصد واگذاری‌های 12 سال گذشته.

شیب تند واگذاری‌ها در سال 93
پوری حسینی اظهار کرد: براین اساس هفت برابر شدن واگذاری‌های قطعی سازمان خصوصی سازی نشان می دهد سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌ها با یک شیب تند جلو می‌رود به دلیل این که واگذاری ها در پایان سال 93 به اتمام برسد. زیرا بدون داشتن این شیب تند انتظار نمی رود سازمان به وظایف قانونی خود برسد. رییس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد:‌در نیمه دوم سال گذشته حدود 160 شرکت تعیین تکلیف شد یعنی یا به صورت قطعی واگذار شده یا مصوبه انحلال را دریافت کردیم که این 160 شرکت در مقابل 400 شرکت باقی مانده که تعیین تکلیف نشده‌اند عدد قابل توجهی است.

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه اظهار کرد: بالاترین رقم خصوصی سازی قطعی در طول 12 سال گذشته مربوط به سال 88 و واگذاری شرکت مخابرات به همراه سهام عدالت بود که در مجموع 25 هزار میلیارد تومان واگذاری قطعی صورت گرفت این درحالی است که در نیمه دوم سال 92 سازمان خصوصی سازی بالاتر از سال 88 عمل کرد.ولی در نیمه اول سال گذشته واگذاری‌ها حدود 15 هزار میلیارد تومان بود و سازمان خصوصی سازی در سال 92 بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان واگذاری قطعی داشت.

وی با بیان این‌که سازمان خصوصی سازی برای پایان دادن واگذاری‌ها عزم جدی دارد خاطرنشان کرد: آنچه که در نیمه دوم سال گذشته اتفاق افتاد هفت برابر شدن میانگین سنوات سال گذشته بود که از نظر میزان واگذاری قطعی رکورد جدیدی به حساب می‌آید که امیدواریم با همین سرعت مسیر واگذاری ادامه یافته و امسال تعداد شرکت‌های واگذار شده افزایش یابد. پوری حسینی یادآور شد: در حال حاضر حدود 300 شرکت باقیمانده است که امیدواریم در سال جاری تعیین تکلیف شده و یا از لیست واگذاری خارج شود.

قیمت‌گذاری 37 هزار میلیارد تومانی سهام از سوی هیات واگذاری

به گفته وی، سال گذشته برای هیات واگذاری نیز سال بسیار پر رونقی بود و این هیات توانست 37 هزار میلیارد تومان سهم را قیمت گذاری کند.همچنین از اقدامات بسیار خوب هیات واگذاری در سال گذشته این بود که این هیات برای این که سمت و سوی واگذاری‌ها به سمت خصوصی سازی واقعی سوق دهد اقدام عملی انجام داد و تصویب کرد که اگر خریدار از جنس بخش خصوصی واقعی باشد امتیازات ویژه‌ای برای آن قائل شود که این دستورالعمل درنوع خود کم سابقه بود.

عرضه را تعطیل نمی‌کنیم
پوری حسینی در مورد همکاری سازمان خصوصی‌سازی با بورس تهران گفت:‌چون فعالیت سازمان خصوصی سازی یک طرفه است امکان کنترل و جهت دادن به بازار را ندارد این در حالی است که اگر روند منفی شاخص بورس ادامه داشته باشد سازمان خصوصی سازی روند عرضه را تعطیل نمی‌کند. وی یادآور شد: در سه ماهه پایانی سال 92 از 37 هزار میلیارد تومانی که قیمت‌گذاری شده بود 26 هزار میلیارد تومان فروخته شد که یکی از دلایل آن افت بورس در سه ماه پایانی سال بود به این ترتیب شاید سازمان خصوصی‌سازی در مقاطع کوتاه زمانی، خود را وفق دهد و وظایف خود را ادامه دهد، البته شرکت‌های باقیمانده عمدتا غیر بورسی هستند. لذا سازمان ارتباط تنگاتنگ خاصی با بورس نخواهد داشت.

برای آزادسازی سهام عدالت باید 3 سال صبر کنیم
رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به وظایف سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: همه وظایف سازمان خصوصی سازی واگذاری شرکت‌های گروه یک و دو نیست. به طوری که در حال حاضر ارزش بازار سهام عدالت به نزدیک یک صد میلیارد تومان رسیده و کل واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی حدود 97 هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که هنوز طرح آزادسازی سهام عدالت به تایید در هیات دولت نرسیده و ما نیز وظیفه جدیدی برای آزادسازی سهام عدالت نداریم.اگر این وضعیت ادامه یابد باید سه سال صبر کنیم که سود سهام تسویه شود. پوری حسینی عنوان کرد:‌علاوه بر این نظارت بعد از واگذاری باید صورت گیرد تا وظایف و تعهداتی که خریداران متقبل شده‌اند به درستی انجام شود.

وی در ادامه در خصوص میزان واگذاری سهام در سال 93 گفت: در حال حاضر هیچ عدد و رقمی از ارزشی که برای شرکت‌های واگذاری در سال 93 خواهیم داشت نمی توانم اعلام کنم ولی تصور من این است که در سال 93 میزان واگذاری قطعی نباید کمتر از 400 هزار میلیارد تومان باشد این درحالی است که نزدیک به 23 هزار میلیارد تومان وظیفه بودجه‌ای برای سازمان خصوصی سازی درج شده است که این میزان با احتساب اقساط گذشته نیز است.البته من رسیدن به این عدد را غیر ممکن نمی دانم ولی رسیدن به آن چندان سهل و آسان هم نیست.
مرجع : ايسنا