به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۳۸۱۹۰
اعتراف‌رسايي به طرح‌سئوال براساس حرف‌ دروغ!

تنش در مجلس بخاطر سئوالات بي‌ربط پايداري‌‌ها

گروه اقتصادي: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از اتمام بررسی سئوال از وزیر نفت برای مدتی به تشنج کشیده شد و برخی از نمایندگان مجلس نسبت به طرح سوال غیرمرتبط با حوزه وظایف وزارت نفت از بیژن نامدار زنگنه تذکر و اخطار قانون اساسی دادند.
تنش در مجلس بخاطر سئوالات بي‌ربط پايداري‌‌ها
به گزارش ایرنا سوال «حمید رسایی»، «علی اصغر زارعی»، «روح الله حسینیان» نمایندگان پايداري در مجلس، از وزیر نفت با موضوع «دلیل اظهارات خلاف واقع که سیاه نمایی مطلق مي‌باشد» سوالی را از زنگنه مطرح کردند. جمعی از نمایندگان در انتقاد به این مطلب که چرا سوالی غیرمرتبط با حوزه کاری وزارت نفت در دستور کار صحن مجلس قرار گرفته تذکر و اخطار دادند و معتقد بودند که سوال نمایندگان باید در حوزه وظایف کاری وزرا باشد.

«محمدرضا تابش» نماینده اردکان در مجلس در اخطاری با استناد به اصل 88 قانون اساسی درباره وظایف وزرا گفت: امروز کشور ما با چالش های بزرگی در عرصه خارجی و داخلی همچون مساله رشد بیکاری، رشد نقدینگی، تورم، چگونگی فروش نفت، چگونگی وصول پول فروش نفت، هدفمندی یارانه ها و دیپلماسی خارجی مواجه است. وی افزود: وزیر نفت در یک جلسه بزرگداشت خصوصی یک صحبت شخصی انجام داده این چه ربطی به وظایفش دارد؟ چرا وقت عزیز مجلس و مردم را صرف این موضوعات مي‌کنید که بیشتر شائبه برخورد جناحی و سیاسی دارد.

تابش خطاب به لاریجانی اظهارداشت: شما به عنوان رییس مجلس موظفید با توجه به صراحت اصل 88 قانون اساسی این موضوع را به نظرخواهی نمایندگان بگذارید و من نیز مي‌خواهم بپرسم چرا کمیسیون چنین سوالی را ملی تشخیص داده است؟ «علی لاریجانی» رییس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: ما این موضوع را در هیات رییسه بررسی کردیم، این موضوع جزو وظایف اختصاصی وزارت نفت نیست ولی جزو وظایف عمومی مي‌تواند باشد.

در ادامه «بهروز نعمتی» نماینده اسدآباد در مجلس نیز در اخطاری با استناد به اصل 88 قانون اساسی اظهارداشت: سوالی که از وزیر نفت مطرح شده واقعا جزو وظایف وی نیست و سوالی شخصی و خارج از مباحث مجلس است و بیشتر اغراض شخصی و گروهی است. وی ادامه داد: چرا هیات رییسه اجازه داده این سوال به صحن علنی مجلس بیاید و این موضوع موجب وهن مجلس است.

وی گفت: من از آقای لاریجانی مي‌خواهم این موضوع را به رای مجلس بگذارد زیرا این سوال از حب علی نیست از بغض معاویه است. «علی لاریجانی» در پاسخ به این اخطار گفت: همانطور که در قبل هم گفتم این موضوع در هیات رییسه مجلس بحث شد این موضوع جزو وظایف اختصاصی وزارت نفت نیست ولی جزو وظایف عمومی اش مي‌تواند باشد.

وی ادامه داد: ما نمی خواهیم حقوق نمایندگان را محدود کنیم از این رو اجازه دادیم این سوال در صحن علنی مجلس مطرح شود. در ادامه «ایرج ندیمی» نماینده مردم لاهیجان در اخطاری با استناد با اصل 88 قانون اساسی و تذکری با استناد به ماده 209 آیین نامه داخلی گفت: این سوال جزو وظایف وزیر نیست. وی خطاب به لاریجانی گفت: موضوعی که شما مطرح مي‌کنید که مربوط به وظایف عمومی باشد در مورد استیضاح و تحقیق تفحص مي‌تواند امکانپذیر باشد ولی در مورد سوال نمی توان این موضوع را درنظر گرفت. وی گفت: درست است که هر نماینده مي‌تواند راجع به مسایل داخلی و خارجی از وزیر سوال کند ولی این سوالات باید درباره وظایف و اختیارات وزیر باشد.

«علی لاریجانی» رییس مجلس در پاسخ به این اخطار و تذکر گفت: ما دو نوع وظیفه داریم، یکی وظیفه خاص و دیگری وظیفه عمومی. از نظر ما اخطار شما وارد نیست. وی ادامه داد: به رای گذاشتن این موضوع منوط به این است که رییس مجلس موضوع را وارد بداند ولی موضوع برای ما روشن نیست و اخطار را وارد نمی دانیم.

در ادامه حجت الاسلام «غلامرضا مصباحی مقدم» نماینده مردم تهران نیز در اخطاری با استناد به اصل 88 قانون اساسی گفت: من تعجب مي‌کنم که رییس مجلس مي‌گوید با هیات رییسه در این راستا مشورت کردیم و گفتیم مي‌توانیم وارد این طرح سوال شویم مگر هیات رییسه به نص قانون اساسی و آیین نامه توجه نمی کند؟ رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: این سوال از وظایف وزیر نیست، سوال کننده همواره باید اثبات کند که سوالش در قلمرو وظایف وزیر است و اگر نتواند اثبات کند نباید سوال مطرح شود.

«علی لاریجانی» رییس مجلس در این هنگام گفت: یعنی شما وظایف اختصاصی و عمومی برای وزیر قایل نیستید؟ مصباحی مقدم پاسخ داد: آنچه از وزرا سوال مي‌شود وظایف اختصاصی است و در وظایف عمومی نمی شود سوال کرد و به حساب این که در هیات دولت صحبتی مطرح شده نمی توان این سوال را از وزیر کرد. علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: اجازه دهید تامل کنیم.

در ادامه «الیاس نادران» نماینده تهران نیز در تذکری با استناد به ماده 209 آیین نامه داخلی مجلس گفت: «اولا آقای مصباحی مقدم نامش نه در لیست تذکردهندگان بود و نه در لیست اخطارکنندگان چرا نامش را برای اخطاردادن قرائت کردید و این که هیات رییسه چرا فقط اسامی اخطاردهندگان را بیان مي‌کند؟»

وی در ادامه بیان کرد: ساز و کار طرح سوال و کلید خوردن آن در کمیسیون و صحن علنی مجلس براین اساس است که وزیر مکلف است پس از اعلام سوال به مجلس بیاید و هیات رییسه مکلف است یک جلسه علنی را به این موضوع اختصاص دهد و هیات رییسه نمی تواند در جابه جایی سوالات و تاخیرانداختن ها کاری انجام دهد.

نادران افزود: بنده بیش از 10 ماه است که از وزیر نفت در مورد موضوع کرسنت و دعوایی که در لاهه مطرح است سوال کردم. وی گفت: من منافع ملی را تشخیص مي‌دهم و در این راستا همانند دیگر مسوولان دلسوز هستم.

نادران ادامه داد: علیرغم مراجعه من به هیات رییسه آقای تسلی بخش در هیات رییسه به من گفت که آقای رییس گفته سوال شما از دستور خارج شده است چرا اینگونه شد؟ نادران افزود: همچنین طبق قانون اساسی همه وزرا مشترکا مسوول آنچه در هیات دولت رخ مي‌دهد هستند و از این رو وزیر نفت باید به این سوال پاسخ دهد.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: موضوع سوال شما در هیات رییسه مطرح شد ولی این جزو موضوعاتی است که شورای عالی امنیت ملی وارد آن شده و ما نمی توانیم به آن ورود کنیم وگرنه برای ما سوال شما مثل همین سوال از وزیر نفت است. وی گفت: ولی آن موضوع ریشه دیگری دارد و قانونی است.

این اخطارها و تذکرات در حالی مطرح شد که بسیاری از نمایندگان همچون علی مطهری نماینده تهران، امیری خامکانی نماینده کرمان خواهان تذکر و اخطارهایی در این راستا بوده است ولی علی لاریجانی رییس مجلس با دادن این تذکرات و اخطارها موافقت نکرد و از وزیر نفت خواست پشت تریبون مجلس قرارگیرد و در مورد سوال توضیح دهد.

پس از پایان بررسی سئوال، لاریجانی گفت: اخطارهای زیادی در زمینه این سئوال داده شد. از نمایندگان در این خصوص رای گیری مي‌کنیم، من در تردید هستم که آیا از وظایف عمومی وزرا نیز مي‌توان سئوال کرد یا خیر، اما چون بحث آقای زنگنه بود و شاید تلقی هایی دیگری مي‌شد، اخطارها را وارد ندانستم . برای تعیین تکلیف این نوع سئوالات رای گیری مي‌کنیم.

این اظهارات لاریجانی مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و تعداد زیادی از نمایندگان در قسمت جلویی صحن جمع شدند. آنها معتقد بودند که این رای گیری باید پیش از طرح سئوال انجام مي‌شد و اعلام مي‌کردند که در این زمان نباید رای گیری کرد. تعدادی از نمایندگان نیز معتقد بودند که رسایی صریحا اعلام نکرده که از اظهارات وزیر قانع شده و باید رای گیری صورت گیرد، بنابراین لاریجانی خطاب به رسایی گفت: شما از این سئوال قانع شده اید یا خیر؟ رسایی نماینده مردم تهران اظهار داشت: من از صبر و متانت شما در مقابل برخی رفتار دوستان تشکر مي‌کنم، با توجه به اینکه آقای زنگنه حرفهایشان را پس گرفتند قانع شدم!!

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای زنگنه مي‌گوید حرفهایش را پس نگرفته، آیا شما قانع شدید؟ رسایی اعلام کرد: با توجه به اینکه معلوم شد این حرف ها دروغ بوده، قانع شدم!! به نظر مي‌رسید نمایندگان معترض می‌خواهند در حمایت از زنگنه به وی رای بالایی بدهند اما با اعلام قانع شدن رسایی، رای گیری منتفی شد.

نمایندگان نیز حاضر نشدند برای اخطار قانون اساسی در مورد طرح این سئوالات در جلسات علنی رای بدهند. لاریجانی گفت: بنابراین سئوال از وزرا با همین روال مطرح خواهد شد، نظر هیات رئیسه همین است و سئوال از وزرا در این بخش مبهم بوده و مشکل وجود دارد. زنگنه تا پایان جلسه علنی در صحن حضور داشت و با نمایندگان گفتگو مي‌کرد.