به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۰
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۳۸۳۲۴
در پي اشغال كريمه توسط روسيه

هراس مسلمانان‌ کریمه؛ تکرار جنایات‌ استالین

گروه بين‌الملل: شبكه الجزیره در گزارشی به اقليت مسلمان تاتارهای شبه جزیره کریمه و بیم و امیدهای آنان در پي اشغال آن توسط روسيه پرداخت است.
هراس مسلمانان‌ کریمه؛ تکرار جنایات‌ استالین
سايت الجزیره می‌نویسد: تاریخ گذشته برای مردمی که توسط روس ها مجبور به مهاجرت و کوچ شدند، خیلی دور نیست. بسیاری از مردم کریمه مانند فاطیما " صفی ا... اوا " سال 1944 و کوچ اجباری به دستور استالین را شاید به سختی یادشان بیاید. در آن سالها این زمزمه دهان به دهان می‌چرخید که سن کودکان خود را کوچکتر اعلام کنید تا احتمال تبعید آنان به سیبری و قطع درختان و بیگاری آنها به حداقل برسد. هنوز مسلمانان معتقد تاتار یادشان نرفته که به جای غذا به کودکان خود نوعی ویسکی مي‌دانند تا گرم شوند و زنده بمانند، اگرچه این کار از نظر مذهبشان ممنوع بود اما چاره ای هم نداشتند.

الجزیره در ادامه مي‌افزاید: وقتی خانواده فاطمیا در سال 1958 به ازبکستان رفتند به سختی توانسته بودند خود را زنده نگه دارند و مانندهزاران تاتار زخمی و آواره آرزو مي‌کردند روزی به وطن خود بازگردند. بالاخره و درسال 1991 و با سقوط اتحاد جماهیر شوروی آنان به آروزی خود رسیدند و به کریمه بازگشتند.

حالا فاطیما و هزاران نفر دیگر از مسلمانان تاتار در شبه جزیره کریمه مي‌گویند از اینکه اتفاقات سال 1944 تکرار شود هراس دارند. کریمه از اوکراین جدا شده و به روسیه پیوسته و حتی واحد پول روبل هریونیا شده است. برای 300 هزار تاتار کریمه ای، دولت روسیه شاید یادآور تلخ ترین روزگار آنان باشد و قطعاً آنان مانند دیگر اقوام کریمه با شوق و ذوق برای تغییر ملیت خود جلوی اداره ثبت احوال سیمفروپول صف نمی‌کشند. با اینکه کیف هیچ کاری برای تاتارها – چه سیاسی و چه اقتصادی – نکرده ، اما آنان هنوز از گذشته هراس دارند.

الجزیره مي‌نویسد: به خاطر همین ترس‌ها بود که پارلمان تاتارها موسوم به مجلس از آنان خواست رفراندوم الحاق به روسیه را تحریم کنند. چندی بعد شورای تاتارها خواستار شناسایی منطقه ای و قومی تاتارها در کریمه شد. بسیاری از مردم عادی تاتار مي‌گویند ما معنی زندگی زیر پرچم روس ها را مي‌دانیم چرا که مي‌فهمیم که هیچ چیزی درآنها تغییر نکرده است. با این حال در روزهای باقیمانده به همه پرسی الحاق چندین حمله به خانه‌های تاتارها صورت گرفت. روی در خانه‌های آنان نیز علامت گذاری شده بود . این‌ها همه مایه ترس بود چرا که پلیس مخفی شوروی نیز در سال 1944 همین علامت گذاری‌ها را برای شناسایی تاتارها از روسها انجام داده بود.

در سوم مارس نیز رشاد آمتوف کارگر تاتار که با همسر و سه فرزندش در کریمه زندگی مي‌کردند ناپدید شد و 13 روز بعد جنازه وی پیدا شد. این اتفاقات و حملات طرفداران روسیه باعث شد که تاتارها گشت های خود را برای محافظت از قومشان به راه اندازند. تاتارها با توسل به سازمان ملل و اتحادیه اروپائی امیدوارند با تهدیدات روزافزون علیه خود مقابله نمایند. باید منتظر ماند و دید آیا وقایع دردناک 70 سال پیش برای این قوم مسلمان تکرار خواهد شدیا خیر؟