به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : ۳۸۴۰۱
واكنش علیرضا داودنژاد به اظهارات حاتمي‌كيا:

آقای‌حاتمی‌کیا؛ نازپروده تنعم‌نبرد راه‌به‌دوست

او از ابتدا در آغوش حمایت‌ها زندگی کرده
گروه هنري: علیرضا داودنژاد در واکنش به حرف های اخیر ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: آقای حاتمی‌کیا از ابتدا در آغوش حمایت‌ها زندگی و کار کرده و حرف زدن‌های امروزش نشان مي‌دهد که با واقعیات بیگانه است و حتی از موضع یک انقلابی مسلمان هم قادر به تشخیص موضوعات اصلی و ارائه راه حل نیست.
آقای‌حاتمی‌کیا؛ نازپروده تنعم‌نبرد راه‌به‌دوست
کارگردان پیشکسوت سینما در گفت و گو با پیام نو و به دنبال اظهارنظرهای اخیر ابراهیم حاتمی‌کیا درباره سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: آیا آقای حاتمی‌کیا مي‌داند که متوسط تماشاچی سالیانه هر فیلم ایرانی از ده‌ها میلیون مخاطبی که در سطح کشور برای محصولات سمعی و بصری از جمله فیلم وجود دارد در خوشبینانه ترین حالت به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مي‌رسد؟ این برای آقای حاتمی‌کیا به چه معنا است؟

وی ادامه داد: حاتمی‌کیا باید به این سوال جواب دهد که چرا ده‌ها میلیون مخاطب ما، مخاطب ماهواره هایی شده اند که فیلم‌ها و سریال های خارجی دوبله شده پخش مي‌کنند و ساعت‌ها در طول روز پای ماهواره نشسته اند؟ چرا این ده‌ها میلیون مخاطب مشتری بازار سیاه فیلم خارجی شده اند؟ چرا آمار ویدیوی خانگی فیلم های ایرانی روز به روز کمتر شده است و در بالاترین موفقیت به یک میلیون نفر هم نمی رسد؟

کارگردان «مرهم» خاطرنشان کرد: آن تغییر بزرگی که اتفاق افتاده این است که ما بیش از هر زمان دیگری از محصولات فرهنگی داخلی جدا و تبدیل به مصرف کننده محصولات رسمی وغیر رسمی خارجی شده ایم. فیلم های ایرانی در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها بیشتر به صورت تکثیر غیرمجاز دیده مي‌شوند. هتل ها، بیمارستان‌ها و کشتی رانی بدون پرداخت دیناری حقوق نمایش، ویدیوی خانگی را برای مشتری های خود نشان مي‌دهند و کسی نیست مقابل آن‌ها بایستد.بازار کالاهای فرهنگی در مملکت متلاشی شده است. چرا صدای آقای حاتمی‌کیا در این موارد در نمی آید؟

داودنژاد در ادامه گفت: حاتمی‌کیا اگر دلسوز انقلاب، کشور ، ملت، آینده جوانان، فرهنگ و دین است به این سوال‌ها جواب داده و برای این مشکلات راه حل نشان دهد نه این که بر سر سینمای ایران بکوبد تا باز هم از حریف‌ها و رقبای خارجی اش ضعیف تر شود. من نمی دانم حاتمی‌کیا در چه عوالمی به سر مي‌برد اما آنچه مسلم است با واقعیت های روی زمین و آنچه در فضای کشور مي‌گذرد یا بیگانه است یا خودش را به آن راه زده است. من متعجبم از آقای حاتمی‌کیا!

کارگردان «کلاس هنرپیشگی» در ادامه با اشاره به حمایت های صورت گرفته از حاتمی‌کیا تصریح کرد: آقای حاتمی‌کیا از ابتدا در آغوش حمایت‌ها زندگی و کار کرده و حرف زدن های امروزش نشان مي‌دهد که با واقعیات بیگانه است و حتی از موضع یک انقلابی مسلمان هم قادر به تشخیص موضوعات اصلی و ارائه راه حل نیست. داودنژاد صحبت های خود را با این مصرع به پایان رساند «نازپروده تنعم نبرد راه به دوست»

ابراهیم حاتمی‌کیا پس از پایان یافتن جشنواره فیلم فجر در برنامه نقد و بررسی فیلم «چ» در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران انتقادات تندی درباره جشنواره فجر و سینمای ایران مطرح کرد. حاتمی‌کیا در انتقاداتش گفت:«متاسفانه جشنواره فیلم فجر ما و بخصوص مدیریت آن ساختار خود را و نیز الگو‌هایشان را از آن طرف آب می‌گیرند و «رد کارپت» می‌اندازند ولی من به آن‌ها می‌گویم که به جای اینکه به این توجه کنید که چه رنگی زیر کفش‌هایمان پهن شود به افکارمان نگاه کنیم.» اظهارنظرهای حاتمی‌کیا به همین جا ختم نشد و بارها در برنامه‌ها و مناسبت های دیگر انتقاداتش به سینما را توسعه داد. حاتمی‌کیا شب گذشته در همایش «تصویر قلم» نیز گفت: «من دوست ندارم آنقدر در سایت‌ها دیده شوم اما چاره‌ای هم نیست چون باید تاکید کنیم که از کجا آمده‌ایم، می‌خواهیم چکار کنیم و می‌خواهیم به کجا برویم. به نظرم هر هنرجوی سینما باید بتواند به این چند سوال پاسخ دهد و برایش خیلی مهم است.»

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۱۷
آقای حاتمی کیا هنرمند باید برا مردمش کار کنه. (218925)
ضد کدخدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۱۸
مردم هم که از نظر شما فقط رعیتهای کدخدا هستند.نه مردمی که که سال 88 به خاطر تودهنیشون بهتون کشور رو به اتیش کشیدید. (218970)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۲۷
فرهادی هم از اتحادیه اروپا برای گذشته 50000یورو در مرحله فیلمنامه جایزه گرفت وبیشرمانه هم اهمیتی نداد که همونها گفتن این فیلم در راستای ارزشهای ماست.چرا برای اون خودتو به کشت نمیدی .تو هم رعیتهای کدخدات رو بیخیالی؟؟؟؟؟؟؟ (218935)
کاوه آهنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۴۳
پیامبر اکرم :از دوستانت درباره تو قضاوت میکنند
وقتی ده نمکی از حاتمی کیا دفاع کنه دیگه حرفی باقی نمیمونه
اون زمانیکه حاتمی کیا فیلم میساخته فرهادی فیلم نامه نویس بوده پس معلوم شد از کجا میسوزه (218943)
....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۰۱
ای خدا دیگ به دیگ میگه روت سیاه. همه تون از راه رانت چاق و چله شدین. (218958)
ساميار
Europe
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۰۱
بعداز اظهارنظرهای اخير ايشون خيليا ديدشون نسبت به ايشون عوض شده.يه جورايى ياد يکی ازشخصيت های طنز بربره افتادم.همون پاچه خواره! (218960)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۲۹
متاسفانه همه ما ایرانیا(جناح خاصی مد نظرم نیست، همه) زود انگ میچسبونیم. اگه میتونیم باید جواب بدیم، انگ چسبوندن هنر نیست (218981)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۱۵
آقای داودنژاد بهتر نبود اول به سوالات آقای حاتمی کیا جواب میدادید و سفسطه می کردید؟ به نظر شما چرا وقتی آدمی مثل ده نمکی که از یک حرفه دیگه وارد سینما میشه و فیلم میسازه بالاترین فروش رو میکنه؟ چرا حاتمی کیا و ده نمکی محبوب ترین کارگردان معرفی میشن؟(طبق نظرسنجی ارشاد که چند روز پیش منتشر شد).
آیا جز این نیست که مردم به فیلم های انقلابی علاقه دارن؟ و قهرشون از سینما بدلیل دوری اهالی سینما از این تفکرات وابتذال در اون نیست؟؟؟؟؟ (218966)
مریم شم آبادی در گوگل پلاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۱۶
گلشیــفته بــرای شمــا؛ننه علی بــرای ما

امریکــا برای شــما؛روستــای بشــاگرد بــرای ما

اصــغر بــرای شمــا؛همــان دهنــمکی بــرای ما

اســکار بــرای شــما؛جشــنوار عمــار هــم بــرای ما

مــدهای روز بــرای شــما؛چــادر زهــرا (س) هــم بــرای ما

ادکــلن دیــویــدف بــرای شمــا؛عــطر حــرم بــرای ما

تبــریک وزارت امــورخــارجه آمــریکــا بــرای شمــا؛فقــط و فقــط لبخــند رهــبری بــرای ما. (218969)
جیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۲:۰۸
خوب حرف حق تلخه!!!!
توتکثیرفیلم درایران مشکل وجوداره درست
ولی این ربطی به این نداره که نگیم جشنواره فجرمامشک داره.
باز یه چیز بی ربط رو ربط دارکردند!!! (219009)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۲:۱۹
فیلم کلاس هنرپیشگیشون کلاس خانوادگی بود اخه اینام کارگردانن والا من بهتر بلدم فیلم بسازم فقط پارتی ندارم (219014)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۲:۳۵
حاتمی کیا . . . کدوم فیلمش استاندارد یه فیلم خوبا داره کسی که 8 سال زمان احمدی نژاد به به و چه چه می کرده الان از خودش باید بپرسه چرا صدا و سیما و علیرضا طالب زاده میارنش جلو دوربین (219023)