به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۳۸۷۱۴

معاون بنیاد ملی نخبگان: مهاجرت 40 درصد نخبگان از کشور در برخی رشته‌ها

گروه علمي: معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان این که اشتغال، مهمترین عامل مهاجرت نخبگان است، گفت: نسبت خروج نخبگان در رشته‌های کم خروج حدود 30 و در رشته‌های پرخروج حدود 40 درصد است.
معاون بنیاد ملی نخبگان: مهاجرت 40 درصد نخبگان از کشور در برخی رشته‌ها
دکتر سیدحسن حسینی امروز که در نشست خبری فعالیت‌ها و برنامه های بنیاد ملی نخبگان سخن می‌گفت با اشاره به این که آمارهای متفاوتی در موضوع فرار مغزها یا فرار ژن‌ها وجود دارد، تصریح کرد: در سال 92-91 بررسی ای در زمینه فرار مغزها صورت گرفت که طی آن مشخص شد که نرخ فرار مغزها در برخی رشته‌ها طبیعی است اما در برخی رشته‌ها همچون ریاضی، فیزیک و برخی رشته‌های مهندسی مهاجرت زیاد است. به عنوان نمونه ما در علوم پزشکی مهاجرت نداریم و یا در علوم انسانی مهاجرت بسیار پایین است.

وی، مساله اصلی مهاجرت نخبگان را اشتغال آنها عنوان کرد و گفت: بر این اساس توجه به کسب و کار و حمایت جدی از شرکتهای دانش بنیان از اولویتهای اصلی معاونت علمی به شمار می رود. حسینی، یکی از دغدغه‌های مهم در بحث فرار مغزها را دغدغه برگشت آنها عنوان کرد و گفت:‌ در حال حاضر، آمار دقیقی در زمینه میزان برگشت نخبگان وجود ندارد.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان از برنامه بورس تعدادی از نخبگان و استعدادهای برتر به خارج از کشور خبر داد و گفت: در این زمینه، پیش‌نویس طرحی در حال تهیه است که تعدادی از نخبگان و استعدادهای برتر با بورس دولت و یا بورس بنیاد ملی نخبگان به خارج از کشور بروند.

وی در ادامه سخنانش به موضوع ثبت اختراعات در بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 100 هزار اختراع ثبت شده در کشور وجود دارد که 10 هزار اختراع در بنیاد جهت بررسی تشکیل پرونده دادند. از این میزان دو هزار اختراع موفق به دریافت سطح سه بنیاد شده‌اند و از این دو هزار اختراع نیز 13 اختراع توانسته‌اند وارد سطح دو بنیاد شوند و در نهایت تنها یک اختراع از 13 اختراع توانسته است اختراع سطح یک را به دست آورد.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش از انعقاد تفاهم‌نامه بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، بنیاد از جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد حمایت خواهد داشت. همچنین در موضوع جذب نخبگان به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تسهیلاتی صورت می‌گیرد.

۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۲۱
کدوم نخبه مگه نخبه هم داریم داریم (219689)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۵۲
شما یه خورده دقت کنین متوجه میشین که از ریاست بخشی ناسا تا مشاور اوباما و اتحادیه اروپا و جراحان و رباتیک ووو...
کم نخبه نداشتیم که فرار کردند. (219698)
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۱:۳۸
دقیق جان اگر واقعا دقیق شوید می بینید که اونها همه در کشورهای دیگه نخبه شدند عزیزم همه میدونیم نخبه تو اینجا کیا هستند (219735)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۱:۵۰
من هم معتقدم چیزی به اسم نخبه وجود ندارد یا به قول انشتین نبوغ یعنی 90 درصد پشتکار و 10 درصد هوش. اینهایی که رفتند از ایران و به جایی رسیدند اگر در ایران می ماندند هیچ چیزی عایدشان نمی شد چون امکانات علمی پژوهشی کشور در مقایسه با دیگر کشورها صف هست. بودجه پژوهشی دانشگاه ملک عبدا... عربستان بیش از بودجه پژوهشی کل دانشگاه های ایران است (به گفته معاون وزیر علوم). (219738)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۲:۳۳
نوش جون دانشجویان ملک عبدالله ... (219762)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۱:۲۱
شما به خانواده خودت نگاه نکن! نخبه زیاد داریم ... ولی خب از اونجایی که ایرانی هستیم هیچ کسی رو قبول نداریم جز خودمون!! (219732)
سمر
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۳۴
تفکر طالبانی به نخبه نیازی ندارد (219693)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۴۷
آماری که در مورد اختراعات دادن ، خودش گویای وضعیت موجوده. (219695)
دانشجو
United States
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۵۹
اگرما این همه نخبه داریم چرا وضع کشور اینجوریه الکی نخبه نخبه نکنید... (219701)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۱:۵۰
چون همشون یا از کشور مهاجرت می کنند یا اونهایی که نمی تونند مهاجرت کنند و تو کشور می مانند حاشیه نشین و افسرده میشوند (219737)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۱:۵۲
داشتن نخبه که مهم نیست مهم استفاده از آنهاست که در حال حاضر کسانی مثل شما فکر می کنند یعنی اعتقادی به تفکر و سواد ندارند. (219740)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۲:۰۰
واقعا شما دانشجو هستی؟! بعید میدونم! اگه دانشجو هستی واقعا به همون معدل الف هایی که تو دانشگاه دور و بر خودت میبینی کسی بها میده؟!! (219742)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۲:۰۳
نخبه زیاد داریم اما مدیران بی کفایت سبب این شرایطن. برای همین هم اغلب فارغ التحصیلان رشته های فنی از دانشگاههای معتبر مهاجرت میکنند. (219745)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۲:۰۵
دانشجوی عزیز، نخبه داریم اما کشور در جذب نخبگان ضعیف عمل میکنه! یعنی اصلاً نخبه پذیر نیست. (219747)
دزد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۰:۳۸
ما فقط دزد می تونیم پرورش بدیم (219720)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۲:۰۶
آقاي دانشجو مگر كار را به نخبه وكاردان مي سپارند؟ نخبه ها مي روند.و نخبه نماها هم براي شعار بر عليه دانشمندان و خاكسپاريشان حلقه وحدت ميزنند. (219748)
اسی
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۳:۲۷
آقا برو دانشگاه آزاد بیا کار کن چون معدل حرف دومو میزنه!!!!!!!!
اول پارتیه.
مثل ما که هیچ کدومو نداریم. (219775)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۳:۵۹
چرت گفته. میگه علوم پزشکی مهاجرت نداره... در صورتی که فقط تو همین رشته ای که من میخونم(پرستاری) خیلیا مهاجرت کردنو رفتن. اینا این آمارارو از کجاشون در میارن؟ (219781)