به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۳۸۹۰۷

هديه نخست‌وزیر ژاپن به معبد مناقشه‌برانگیز

گروه بين​الملل: نخست‌وزیر ژاپن یک پیشکش آیینی را به معبد مناقشه‌ برانگیز یاسوکونی فرستاد که این اقدام باعث تیره شدن هرچه بیشتر روابط توکیو با همسایگان آن یعنی چین و کره جنوبی خواهد شد.
هديه نخست‌وزیر ژاپن به معبد مناقشه‌برانگیز
 شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در حالی پیشکش خود را به معبد یاسوکونی فرستاد که قرار است باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از روز چهارشنبه سفری سه روزه را به ژاپن داشته باشد. آبه در ماه دسامبر شخصا از این معبد بازدید کرد اما این بار تصمیم گرفت که شخصا به بازدید آن نرود.

سال گذشته میلادی آمریکا بابت سر زدن آبه به این معبد اظهار ناخرسندی کرد و این اقدام وی همچنین باعث خشم پکن و سئول شد. روز شنبه پس از آنکه یوشیتاکا شیندو، وزیر امور داخلی ژاپن از این معبد بازدید کرد، چین نسبت به آن اعتراض کرد. در این معبد 14 تن از رهبران ژاپن که پس از جنگ جهانی دوم متهم به جرایم جنگی شدند، دفن شدند. یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: شینزو آبه پیشکش خود به معبد یاسوکونی را به عنوان یک اقدام شخصی انجام داده بنابراین دولت ژاپن جایگاهی برای اظهارنظر در این باره ندارد.

وی روز دوشنبه گفت: چنین اقدامی تاثیری بر نشست رهبران آمریکا و ژاپن نخواهد داشت. همچنین کیجی فورویا، یک وزیر دیگر کابینه ژاپن نیز به این معبد ادای احترام کرد و تعدادی از قانونگذاران ژاپنی نیز قرار است در فستیوال بهاره‌ای که قرار است طی روزهای آتی برگزار شود، به این معبد بروند. این در حالی است که در چین و کره جنوبی برخی پرونده‌های دادگاهی به منظور دریافت غرامت به سبب کار اجباری در زمان جنگ توسط قدرت استعمارگر ژاپن مطرح شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در اتفاقی دیگر که به این مناقشه بیشتر دامن می‌زند، یک دادگاه چینی در شهر شانگهای با حکم خود یک کشتی متعلق به یک شرکت کشتیرانی ژاپنی را روز شنبه توقیف کرد. این دادگاه گفت که شرکت ژاپنی صاحب این کشتی در پرداخت غرامت خود به سبب یکی از وظایف قراردادی مربوط به زمان جنگ کوتاهی کرده است.

در ماه فوریه دو شرکت چینی توسط دادگاهی در چین تحت تعقیب قرار گرفتند. سوگا تاکید کرد که توقیف کشتی ژاپنی توسط چین بسیار تاسف برانگیز است. این برای نخستین بار است که دارایی‌های یک شرکت ژاپنی طی پرونده دادگاهی مربوط به اتفاقات جنگ جهانی دوم در چین ضبط می‌شود. سوگا تاکید کرد: چنین اقدامی تاثیری نامطلوب در فعالیت شرکت‌های ژاپنی در چین خواهد داشت. ما شدیدا از دولت چین می‌خواهیم تا پاسخی درست ارائه کند.
مرجع : ايسنا