به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۳۹۴۲۹

سکته، عامل مرگ نصف ایرانی​ها است

گروه سلامت: وزیر بهداشت گفت: 50 درصد علت مرگها در ایران سکته‌های قلبی یا مغزی است که ناشی از تغذیه نامناسب، کم تحرکی، فشار خون بالا و مصرف دخانیات است.
سکته، عامل مرگ نصف ایرانی​ها است
حسن قاضی زاده هاشمی صبح امروز در مراسم پیاده روی در کنار دریاچه خلیج فارس در پارک چیتگر تهران گفت: بیماری برای همه هست و هیچ کس از آن مصون نیست اما بسیاری از بیماریها به خصوص بیماریهای غیر واگیر هستند که ما می توانیم با اصلاح سبک زندگی خود از بروز آنها پیشگیری کنیم. وی ادامه داد: حتی بسیاری از بیماریهای مادرزادی نیز هستند که قابل پیشگیری هستند، برای این کار باید از خودمان و همسر و فرزند و اطرافیانمان مراقبت کنیم و بدانیم که چطور می توانیم زندگی کنیم تا کمتر دچار بیماری شویم.

وزیر بهداشت گفت: مهمترین عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر شامل فشار خون بالا، مصرف زیاد نمک، شکر و روغنهای جامد، استعمال دخانیات، چاقی و کم تحرکی است که کنترل همه این موارد در دست خودمان است. هاشمی افزود: متأسفانه به علت بی توجهی به این مسائل حدود 50 درصد مرگ ایرانیان ناشی از سکته های مغزی و قلبی است که بسیاری از آنها با خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند. وی ادامه داد: یکی دیگر از علل مهم مرگ و میر ایرانیان سرطانها و از جمله سرطان ریه است که مصرف دخانیات یکی از عوامل اصلی بروز آن است البته می دانم که بسیاری از مردم علت این نوع بیماریهای تنفسی را آلودگی هوا هم می دانند که البته تأثیر این نوع آلودگی ها موضوع قابل انکاری نیست.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم همه ما مراقبت سلامتمان باشیم و به خصوص به همکاری و همت زنان کشور بسیار امیدوارم، زنانی که در همه عرصه ها از جمله انقلاب و دفاع مقدس منشاء حرکتهای بزرگی بودند و امروز نیز با اصلاح سبد و سفره غذایی خانوارها و کم کردن شکر، نمک و روغنهای مضر می توانند نقش اساسی در بهبود سلامت ایرانیان ایفا کنند. وی ادامه داد: همه ما باید برای آینده بهتر کشور تلاش کنیم و این آینده بهتر در گرو سلامت مردم و حذف عوامل آسیب رسان به سلامت است.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم پیاده روی اعضا و خانواده کانونهای سلامت شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در منطقه 22 تهران گفت: این مسئله ناشی از این است که برای اجرای برنامه های توسعه ای کشور و شهرها پیوست سلامت نداریم و نیازمندهای بهداشتی و درمانی مردمی که در مناطق توسعه ای ساکن می شوند را در نظر نمی گیریم. وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه درآمد برخی از پزشکان از فوتبالیستهای پردرآمد بیشتر است گفت: من چنین مقایسه هایی را نمی پسندم و به نظرم یکی از مسائلی که فوتبال کشور ما را به حاشیه کشانده است همین مسائل است.
مرجع : فارس