به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۳۹۴۴۷

دردسر جام‌جهاني براي سياستگزاران‌برزيلي

گروه ورزشي: دولت برزيل نگران افزايش قيمت و تورم در خلال برگزاري رقابت‌هاي جام‌ جهاني 2014 به ميزباني اين کشور است.
دردسر جام‌جهاني براي سياستگزاران‌برزيلي
به گزارش  رويترز، اگر نگراني از ورزشگاه‌هاي نيمه‌تمام و فرودگاه‌هاي شلوغ کافي نباشد، جام‌جهاني آينده يک دردسر ديگر براي سياستگزاران برزيلي به همراه دارد و آن هم تورم است. ورود حدود 600 هزار توريست خارجي به مدت يک ماه در کشور براي تماشاي رقابت‌هايي که از اواسط ژوئن آغاز مي‌شود احتمالا عامل افزايش موقتي قيمت‌هاي بليت‌هاي هواپيمايي، رستوران‌ها و هتل‌ها خواهد شد.

اين سه حوزه يک‌دهم معيار بحران افزايش قيمت در برزيل به شمار مي‌آيند. اين مي‌‌تواند مشکلاتي براي ديلما روسف رئيس جمهور اين کشور ايجاد کند زيرا نرخ تورم در اين کشور در حال حاضر 6.19 درصد است. رجيينالدو نوگويرا، استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد بازرگاني در بلوهوريزنته اظهار داشت: جام‌جهاني کارها را براي دولت مشکل‌تر خواهد کرد. جام‌جهاني در باتلاق افزايش قيمت‌ها، تأخير‌ در اتمام پروژه‌ها و تصادفات مرگبار گير کرده است. هرچند دولت انتظار دارد نيم درصد به رشد اقتصادي اضافه کند و هزاران شغل ايجاد کند، افزايش تورم و رشد ضعيف مداوم از محبوبيت روسف که به دنبال انتخاب مجدد در اکتبر است، کاسته است.

نوگويرا اعلام کرد که شوک قيمت‌ها از جام‌جهاني مي‌تواند آخرين چيزي باشد که تورم ناشي از جام‌جهاني را خارج از کنترل خواهد کرد. تخمين‌ها از تأثير مستقيم جام‌جهاني بر روي افزايش قيمت‌ها متفاوت است. اکثر اقتصاددان‌ها با اين قضيه موافق هستند که هرگونه ثبات قيمتي پس از پايان جام‌جهاني که در جولاي به اتمام مي‌رسد، آسان‌تر خواهد شد اما برخي مقامات همچنان نگران هستند که اين مسئله خريداران را به وحشت بيندازد و نيروي محرکه جديدي براي افزايش قيمت‌ها در آينده باشد. دولت تلاش کرد تا از افزايش قيمت برق و گازولين جلوگيري کند اما نمي‌توان کار بيشتري براي جلوگيري از افزايش قيمت‌ها در طول برگزاري رقابت‌ها انجام داد.