به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۳۹۶۶۲

دلیل بی‌مزگی غذاهای هواپیما کشف شد!

گروه علمي: پژوهش جدید محققان به بررسی دلیل بد بودن مزه غذاها در سفرهای هوایی پرداخته است.
دلیل بی‌مزگی غذاهای هواپیما کشف شد!
غذاهای ارائه شده در سفرهای هوایی هر چقدر هم که برای آنها زحمت کشیده شده باشد، باز هم به مذاق انسان خوش نمی‌آید و اکنون محققان مقصر آن را غدد چشایی معرفی کرده‌اند. به گفته گرانت میکلز، آشپز اجرایی برنامه توسعه آشپزی سرآشپز آسمان LSG لوفت‌هانزا، در ارتفاع 35 هزار پایی، اولین چیزی که از دست می‌رود، حس چشایی است. بنظر می‌رسد که هر نوع غذا از ماهی و گوشت گرفته تا انواع پاستا، در هوا طعمی بی‌مزه‌تر از زمین دارند.

یافته‌های میکلز از پژوهش دانشمندان موسسه فرانهوفر آلمان پشتیبانی می‌کند که مواد غذایی را در سطح دریا و شرایط تحت فشار آزمایش می‌کردند. این آزمایش نشان داد که جو کابین در کنار هوای خشک درون اطاقک هواپیما، باعث بی‌حس شدن غدد چشایی می‌شود که مشابه حالت سرماخوردگی است. در این حالت، درک مسافران از شوری و شیرینی تا 30 درصد در ارتفاع بالا کاهش می‌یابد.

کاهش رطوبت در کابین همچنین بینی را خشک کرده و حسگرهای عطر و طعم را که برای چشیدن بوی افزودنی‌ها یا غذا ضروری هستند، بی‌حس می‌کند. میکلز از طراحی یک نمایه عطر و طعم برای متعادل کردن چهار حس چشایی شیرینی، ترشی، شوری و تلخی خبر داد اما خاطرنشان کرد این مزه «خوش‌طعم» است که جزء اصلی طعم مناسب غذاهای هواپیمایی است.

این پژوهش در پی تحقیقات دیگری بوده که بر اساس آن، نوع صدایی که انسان در درون کابین هواپیما در معرض آن قرار دارد، بر غدد چشایی تاثیر گذاشته، حس شوری و شیرینی را کاهش و حس تردی را افزایش می‌دهد.
مرجع : ايسنا