به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۷ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۳۹۶۷۱

استعفاي نخست​وزير بدليل غرق​شدن​كشتي

گروه بين الملل: نخست وزیر کره جنوبی به دلیل نارضایتی از واکنش دولت به مسئله غرق شدن کشتی مسافری با 300 کشته عذرخواهی کرد و استعفا داد.
چونگ هونگ اوون نخست وزیر کره جنوبی روز یکشنبه استعفا داد. دلیل این اقدام نارضایتی از واکنش دولت کره جنوبی در موضوع غرق شدن کشتی مسافری در روز 16 آوریل (27 فروردین) با حدود 300 کشته ذکر شده است. نخست وزیر مستعفی کره جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی همچنین مسؤولیت کامل حادثه غرق شدن کشتی را برعهده گرفت. این در حالی است که 14 ماه از آغاز کار او به عنوان نخست وزیر می‌گذرد.

وی گفت: به خانواده‌های قربانیان حادثه، تسلیت می‌گویم و از ته قلبم از آنها عذرخواهی و برای نجات یافتگان بهبود و سلامتی آرزو می‌کنم.

نخست وزیر کره جنوبی (چونگ هونگ اون) به هنگام اعلام استعفا و عذرخواهی


نخست وزیر کره جنوبی گفت که معتقد است استعفایش اقدامی است که حتما باید در برابر رنج خانواده‌های قربانیان و اندوه و خشم گسترده مردم انجام شود. وی همچنین مسؤولیت ناتوانی دولت در جلوگیری از وقوع حادثه و انجام اقدامات اولیه در برابر آن را برعهده گرفت و تاکید کرد: به رغم تلاش برای انجام اقدامات و تدابیر ضروری پس از بروز حادثه اما تصمیم گرفتم استعفا دهم تا بار سنگینی بر دوش دولت نباشم.

حادثه غرق شدن کشتی مسافری در سفر دریایی در جنوب کره جنوبی در شرایط عادی، روی داد. در این حادثه بیش از 300 نفر در این حادثه جان باختند که اکثر آنها دانش آموزان یک مدرسه بودند اما هنوز جنازه بسیاری از آنها بیرون کشیده نشده است. به هنگام حادثه، از دانش‌آموزان خواسته شده بود جای خود را در کشتی ترک نکنند و منتظر دستورات بعدی باشند اما با این توصیه اشتباه، اکثر دانش آموزان در کشتی باقی ماندند و غرق شدند. هنوز جنازه بسیاری از این دانش آموزان کشف نشده است زیرا آنها در اتاق‌های کشتی حبس شده بودند.

نخست وزیر مستعفی کره جنوبی که اندوه در چهره‌اش مشاهده می‌شد بیانیه‌ای کوتاه را قرائت کرد و گفت: حفظ سمتم بار مسؤولیت بسیار سنگینی بر دولت است. نخست وزیر کره جنوبی یک روز پس از غرق شدن کشتی، به دیدار خانواده‌های قربانیان و آسیب دیدگان رفت اما با واکنش شدید و فریادهای اعتراض آمیز روبه رو شد. یکی از افراد نیز به نشانه اعتراض به سمت نخست وزیر بطری آب پرتاب کرد.

خبرنگار رویترز در این باره نوشت: کُندی عملیات نجات و بیرون کشیدن جنازه مسافران کشتی و تغییر مستمر اطلاعات ارائه شده از سوی دولت نارضایتی گسترده‌ای ایجاد کرده است. خانم باک جون های رئیس جمهور کره جنوبی هم به هنگام بازدید از محل استقرار خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان کشتی غرق شده با فریادهای اعتراضی روبه رو شد.

مقامات قضایی کره جنوبی قبل از این تمامی اعضای کادر اداره کشتی از جمله کاپیتان را به دلیل بی‌کفایتی در اداره کشتی و نقش احتمالی در غرق شدن شناور بازداشت کرده‌اند. قبل از این هم معاون مدرسه‌ای که دانش آموزانش در این حادثه غرق شده بودند نیز خودکشی کرد. وی به همراه دانش آموزان در کشتی حضور داشت اما هنگام حادثه توسط امدادگران نجات داده شده بود.
مرجع : عصر ايران