به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۹۸۵۶
در حاليكه جنگ داخلي خونين وارد سال چهارم شده

"اسد" همچنان در سوداي ریاست‌جمهوري

گروه بين‌الملل: بشار اسد برگه های نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را به دادگاه عالی قانون اساسی این کشور تحویل داد.
"اسد" همچنان در سوداي ریاست‌جمهوري
تا روز یکشنبه چهار نامزد دیگر به نام های سوسن عمر الحداد، سمیر أحمد معلا، محمد فراس یاسین رجوح و عبدالسلام یوسف سلامة اوراق لازم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه را تحویل مقام های مسئول داده بودند تا در صف بررسی صلاحیت ها قرار گیرند. دادگاه عالی قانون اساسی سوریه سه شنبه گذشته اعلام کرده بود: کسانی که تمایل به نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری دارند ، از امروز، به مدت 10 روز می توانند برای ثبت نام به این دادگاه مراجعه کنند .

عدنان زریق رییس دادگاه قانون اساسی سوریه گفته بود: این دادگاه از صبح سه شنبه آماده دریافت درخواست‌ها برای داوطلبان ریاست جمهوری است و نام نویسی برای نامزدی در این انتخابات اول ماه مه( 11 اردیبهشت) به پایان می رسد. بر اساس قانون انتخابات عمومی سوریه، دادگاه قانون اساسی بر کار انتخاب رییس جمهوری نظارت می‌کند و داوطلبان خود یا وکیل قانونی شان می توانند برای نامزدی در انتخابات درخواست دهند.

بر اساس این قانون، تنها در صورتی نامزدی افراد برای ریاست جمهوری پذیرفته می شود که فرد متقاضی ، مورد حمایت و تایید حداقل 35 عضو مجلس سوریه باشد و البته این نمایندگان اجازه ندارند از بیش از یک نامزد حمایت کنند. دادگاه قانون اساسی همچنین وظیفه بررسی قانونی و حقوقی درخواست‌ها برای نامزدی در انتخابات و اعلام نتایج بررسی حداکثر تا پنج روز بعد را بر عهده دارد. این دادگاه پس از انجام بررسی های لازم، اسامی کسانی که نامزدی شان مورد پذیرش قرار گرفته است را اعلام می کند. ˈمحمد جهاد لحام ˈرییس مجلس سوریه نیز دوشنبه اعلام کرده بود که انتخابات ریاست جمهوری این کشور در تاریخ 3 ژوئن (13 خرداد) برگزار خواهد شد.

گفتني اينكه، سوريه در چهارمين سال جنگ داخلي به سر مي برد كه طي آن تاكنون 150 هزار نفر كشته شده‌اند، حدود نيمي از جمعيت اين كشور آواره كشورهاي همسايه‌اند و اكثر شهرهاي بزرگ آن بر اثر بمباران‌هاي هوايي و راكتها، به ويرانه تبديل شده‌اند. ضمنا طي حدود نيم قرن گذشته تاكنون (از زمان به قدرت رسيدن حافظ اسد پدر بشار اسد)، انتخابات رياست‌جمهوري در اين كشور كاملا تشريفاتي و فقط با يك كانديدا برگزار مي‌شد و امسال براي اولين بار است كه به دليل وضعيت كنوني سوريه، حزب بعث به ثبت نام چند كانديداي هم فكر خود تن داده است گرچه از هم اكنون نتيجه چنين انتخاباتي مشخص است!
در عين حال معلوم نيست حق راي 9 ميليون شهروند آواره سوري در اين انتخابات چه خواهد شد؛ 9 ميليون نفريي كه حدود نيمي از جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند و سه سال است در بدترين شرايط در تركيه، اردن، لبنان، عراق و ... در چادرها و كمپ‌ها زندگي ملال‌آوري را مي‌گذرانند.